Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Rada pro reklamu loni řešila méně stížností, více jich ale uznala

Rada pro reklamu loni řešila méně stížností na reklamu než v roce 2010, podíl závadných reklam ale vzrostl. Zatímco předloni se rada zabývala 60 stížnostmi na reklamy, loni jich bylo 53. Množství reklam, které rada vyhodnotila jako závadné, ale loni vzrostlo z předloňských 11 na 18. ČTK dnes informaci získala na webu rady.

Za neetickou arbitrážní komise rady loni označila například televizní reklamu společnosti Kofola, ve které má učitelka milostný poměr se svým žákem. Na tuto reklamní kampaň Kofoly si stěžovalo několik lidí.

Arbitrážní komise vyhodnotila jako neetické rovněž tři reklamy, ve kterých je podle jejího názoru nevhodným způsobem použit motiv sexu či spoře oděné ženy. Lidé si stěžovali například na firmu Excel Mix CZ, která dodává stavební chemii používanou při zateplování domů. Na jejích billboardech byla fotografie muže a ženy při pohlavním aktu doplněna sloganem „Jednoduchá aplikace - vynikající výsledek“.

Stížnosti se týkaly i reklamní kampaně nového měsíčníku Krimi Revue, při které byla na billboardech použita jeho titulní stránka s fotografií zavražděné devítileté Anny Janatkové. Arbitrážní komise dala stěžovatelům zapravdu a konstatovala, že tato reklama byla neetická.

Také vánoční reklama firmy Sazky, ve které v roli Santa Clause vystupoval hokejista Jaromír Jágr, porušila kvůli účasti malých dětí etický kodex reklamy. Arbitrážní komise vyhověla stížnosti konkurenční loterijní firmy Fortuna.

Rada pro reklamu je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže ukládat pokuty či jiné sankce. Vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení. Arbitrážní komise může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu.