Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Rada pro reklamu loni uznala 11 z 60 stížností, neetický byl „Posranej život“ Bontonu, Rohozec či Rossmann

Stížností na reklamu bylo loni ve srovnání s předchozím rokem 2009 o sedm více.

  • ČTK
  • 10. 02. 2011 10:01

Rada pro reklamu (RPR) řešila v loňském roce 60 stížností na reklamu, kterých bylo ve srovnání s rokem 2009 o sedm více. V 11 případech dala loni arbitrážní komise RPR za pravdu stěžovatelům. Za neetické označila například reklamní kampaně rádia Bonton, Pivovaru Rohozec či drogerií Rossmann.

Některé stížnosti, které RPR loni dostala a zamítla, byly netradiční a týkaly se například reklamních spotů s upírem, které prý vystrašily malé děti. ČTK informaci získala na internetových stránkách Rady pro reklamu.

Na srovnávací reklamní kampaň drogerií Rossmann prováděnou v letácích i na internetu si loni u RPR stěžovalo České sdružení pro značkové výrobky, podle kterého drogistický řetězec neetickým způsobem srovnával své vlastní výrobky se zavedenými značkami. Podle arbitrážní komise kampaň společnosti Rossmann už překročila povolenou mez srovnávací reklamy a mohla vyvolat dojem, že značkové výrobky jsou předražené.

Arbitrážní komise RPR v roce 2010 řešila také kampaň rádia Bonton, které svůj pořad „Posranej život“ propagovalo na lavičkách, ve stanicích pražské MHD a na plakátech v metru. Na tuto reklamu RPR dostala čtyři stížnosti.

Podle arbitrážní komise měla být kampaň vzhledem k věku a složení posluchačů Rádia Bonton vedena spíše na internetu. „Místo toho volil zadavatel medium neselektivní, jehož široký záběr vyvolal i reakce, které byly podnětem k podání stížnosti RPR,“ stojí v rozhodnutí arbitrážní komise, která tuto reklamu označilo za neetickou.

Mezi neetické reklamy arbitrážní komise RPR loni zařadila také tiskovou reklamu na automobil Kia cee’d. Podle stěžovatele nebylo možné tento automobil za avizovanou cenu 219.980 korun v Česku koupit. Podle RPR byla totiž uváděná cena pouze základem pro výpočet leasingových splátek, což vyžaduje další finanční náklady, které ale nebyly součástí cenové nabídky. Její podrobnosti automobilka v reklamě zveřejnila drobným písmem.

Arbitrážní komise RPR uznala také stížnost, kterou na Pivovar Rohozec podal Český svaz pivovarů a sladoven. Svazu se nelíbilo, že na etiketě řezaného ležáku je vyobrazena spoře oděná žena, která nemá žádnou souvislost s pivem a jejímž jediným úkolem je přitáhnout pozornost mužů. „Členové (arbitrážní komise) odsoudili nízkou úroveň tohoto kreativního pojetí a celkově označili formu komunikace za pokleslou,“ stojí v rozhodnutí komise.

Zamítnuta loni naopak byla stížnost seniora, kterému Česká pojišťovna poštou zaslala návrh smlouvy na pojištění pohřbu, jehož součástí byla i složenka. „Stěžovatel se domnívá, že je pojišťovnou posílán do hrobu,“ stojí v zápise arbitrážní komise, podle které ale reklama neporušila etický kodex. Členové měli jen drobné výhrady k formě této reklamy.

Několik matek si loni stěžovalo na televizní reklamní spot s upírem „Hypotéka, která vás nevysaje“, který by se podle nich kvůli strašidelné postavě upíra neměl vysílat před 22:00. „Stěžovatelky popisují reakce svých malých synů, jako je hysterický pláč či panický strach,“ uvedla RPR, jejíž arbitrážní komise stížnost zamítla. Vysílání této reklamy bylo ale kvůli připomínkám matek posunuto na pozdější večerní hodinu, kdy je menší pravděpodobnost, že se na televizi dívají děti.

Rada pro reklamu je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže udělovat finanční pokuty či jiné sankce. Rada vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení. Arbitrážní komise může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu.