Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) na svém zasedání tento týden kritizovala komerční televizi Nova, že v reportážích odvysílaných v červnu v Televizních novinách neobjektivně informovala o konci reklamy v České televizi a jednostranně hájila její rušení, aniž by osvětlila problematiku v celé šíři. V tiskové zprávě o tom informovala místopředsedkyně RRTV Alena Macková.
„V reportáži nebyly zmíněny argumenty proti rušení reklamy na České televizi a zejména nebyla blíže vysvětlena povinnost příspěvků z reklamních příjmů České televize do Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie,“ uvedla RRTV k reportáži odvysílané 8. června.
Tím podle rady bylo způsobeno, že hlavní téma reportáže, dobrovolný příspěvek do fondu kinematografie od televizí Nova a Prima, vyznělo jakožto faktor, který by měl být jednoznačně prospěšný. Tím pádem měl být argumentem pro zrušení reklamy na České televizi. „Reportáž byla zpracována předpojatě s cílem vnutit divákům názor, že zrušení reklamy ve vysílání České televize je jediné správné řešení,“ dodala RRTV.
Podobné námitky měla Rada i vůči reportáži odvysílané o den později. V té bylo podle radních navíc nepřesně uvedeno, jakým způsobem je řešena reklama ve veřejnoprávní televizi ve Francii, což mělo za následek další podporu argumentů na zrušení reklamy v ČT. „Reportér v reportáži navíc používá ničím nepodložené a manipulativní výroky typu ‚elitní společnost‘ (pro země, kde veřejnoprávní televize mají zakázanou reklamu) či ‚osm z deseti námi oslovených lidí na jedné pražské ulici by chtělo vidět ČT bez reklamy‘,“ uvedla RRTV.
Reportáže Nova odvysílala v době, kdy se v Poslanecké sněmovně chystalo projednání novely zákona o České televizi. Ta byla nakonec schválena 13. července.
Doslovná citace verdiktů rady
Rada v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném znění, upozornila provozovatele CET 21 spol. s. r. o., sídlem Kříženeckého nám. 1078/5, 152 00 Praha 5, IČ 45800456, na porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil odvysíláním pořadu Televizní noviny, resp. reportáže s názvem Ředitel TV Nova zveřejnil oficiální návrh, kterým chce pomoci dokončit proces digitalizace, dne 8. června 2011 v 19:30 hodin na programu NOVA, která nedbala zásad objektivity a vyváženosti, neboť jednostranně hájila rušení reklamy na České televizi, aniž by osvětlila problematiku v celé šíři. V reportáži nebyly zmíněny argumenty proti rušení reklamy na České televizi a zejména nebyla blíže vysvětlena povinnost příspěvků z reklamních příjmů České televize do Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie (SFKČR), čímž bylo způsobeno, že hlavní téma reportáže (dobrovolný příspěvek do SFKČR od televizí Nova a Prima) vyznělo jakožto faktor, který by měl být jednoznačně prospěšný a tím pádem argumentující pro zrušení reklamy na České televizi. Reportáž byla zpracována předpojatě s cílem vnutit divákům názor, že zrušení reklamy ve vysílání České televize je jediné správné řešení. Rada stanovila lhůtu k nápravě 7 dní od doručení tohoto upozornění.
Rada v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném znění, upozornila provozovatele CET 21 spol. s. r. o., sídlem Kříženeckého nám. 1078/5, 152 00 Praha 5, IČ 45800456, na porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil odvysíláním pořadu Televizní noviny, resp. reportáže s názvem Spor o reklamu v ČT, dne 9. června 2011 v 19:30 hodin na programu NOVA, která nedbala zásad objektivity a vyváženosti, neboť jednostranně hájila rušení reklamy na České televizi, aniž by osvětlila problematiku v celé šíři. V reportáži nebyly dostatečně zmíněny argumenty proti rušení reklamy na České televizi a zejména nebyla blíže vysvětlena povinnost příspěvků z reklamních příjmů České televize do Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie (SFKČR), čímž bylo způsobeno, že hlavní téma reportáže (dobrovolný příspěvek do SFKČR od televizí Nova a Prima) vyznělo jakožto faktor, který by měl být jednoznačně prospěšný a tím pádem argumentující pro zrušení reklamy na České televizi. Navíc došlo k uvedení nepřesného údaje o tom, jakým způsobem je řešena reklama na veřejnoprávní televizi ve Francii, což mělo za následek další podporu argumentů na zrušení reklamy v ČT. Reportér v reportáži navíc používá ničím nepodložené a manipulativní výroky typu „elitní společnost“ (pro země, kde veřejnoprávní televize mají zakázanou reklamu) či „8 z 10 námi oslovených lidí na jedné pražské ulici by chtělo vidět ČT bez reklamy“, kterými opět podporuje vyznění reportáže ve prospěch jedné ze sporných stran. Reportáž byla zpracována předpojatě s cílem vnutit divákům názor, že zrušení reklamy ve vysílání České televize je jediné správné řešení. Rada stanovila lhůtu k nápravě 7 dní od doručení tohoto upozornění.
Co změní nový zákon
Česká televize podle novely mediálních zákonů bude moci vysílat reklamu pouze na kanálech ČT2 a ČT4 a reklama zmizí z ČT1 a zpravodajského kanálu ČT24. Výnosy z reklamy na ČT2 půjdou Státnímu fondu kultury, peníze z reklamy na ČT4 budou sloužit výrobě sportovních pořadů. Komerční televize Nova, Prima a TV Barrandov budou podle novely odvádět fondu kinematografie dvě procenta svých ročních čistých výnosů z reklamy. V současnosti do něj posílá ČT z reklamy 150 milionů korun ročně.
Novela zákona zprvu předpokládala, že reklama bude v ČT zachována kvůli financování fondu kultury a fondu kinematografie. Proti se ale postavily obě největší české komerční televize, Nova a Prima, původně totiž měla reklama na ČT zcela skončit letos 11. listopadu v souvislosti se završením digitalizace vysílání. Novelu nyní posoudí Senát.
Proti snížení množství reklamy v České televizi se postavilo například České sdružení pro značkové výrobky (ČSZV). To sdružuje přes 40 firem, které patří v České republice k významným zadavatelům televizní reklamy. Jsou mezi nimi například společnosti Danone, Unilever či Henkel. Podle ČSZV by změny v limitech televizní reklamy na ČT mohly vést k tomu, že by televize Nova a Prima ovládly 95 % reklamního trhu a mohly by zadavatelům reklamy diktovat své podmínky včetně cenových.
Před monopolizací reklamního trhu varovali také zástupci mediálních agentur, které pro televize prodávají jejich reklamní prostor.