Rada pro vysílání prověří možný střet zájmů Daniela Köppla, kvůli jeho vystupování za ANO

Radní za ANO vystupoval při volbách za Babišův tým, Piráti to kritizují jako střet zájmů.

Daniel Köppl (vlevo) mluvil při sčítání výsledků prvního kola prezidentské volby o Babišově kampani. Repro: ČT24

Daniel Köppl (vlevo) mluvil v sobotu při sčítání výsledků prvního kola prezidentské volby o Babišově kampani jako zástupce jeho štábu. Repro: ČT24

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) nechá vypracovat právní analýzu týkající se možného střetu zájmů svého člena Daniela Köppla, který po prvním kole prezidentských voleb mluvil v televizi za volební tým kandidujícího Andreje Babiše, šéfa opozičního hnutí ANO. Rada se bude analýzou zabývat na své schůzi v úterý 24. ledna. „Radě bylo doručeno několik stížností, které poukazují na skutečnost, že člen rady Daniel Köppl je součástí marketingového týmu kandidáta na prezidenta Andreje Babiše. Rada si ve věci zpracovává právní analýzu, která bude projednána na nejbližším zasedání,“ řekl ČTK vedoucí Úřadu RRTV Petr Bartoš.

Köpplovo angažmá v ANO se začalo od jeho sobotní promluvy z Babišova štábu probírat na sociálních sítích, téma uchopili vládní Piráti. „Podle Pirátů jde o jednoznačný střet zájmů. Pokud dohlížíte na nezávislost médií, nemůžete zároveň dělat v politické straně či hnutí a vystupovat v jejich prospěch. Pravidla musí platit pro všechny. Na nezávislost médií v Česku nemůže dohlížet někdo, kdo pracuje v prezidentské kampani mediálního magnáta,“ prohlásila pirátská místopředsedkyně poslanecké sněmovny Olga Richterová. „Na tento vážný problém jsme proto dopisy upozornili jak samotnou radu, tak i volební výbor a legislativní odbor poslanecké sněmovny, kteří celou věc podrobněji prošetří. Upozornili jsme je také na naše zjištění, že pan Köppl obdržel i v minulosti finanční platbu od hnutí ANO z jejich volebního účtu k senátní kampani,“ uvedla rovněž.

Příslušný zákon o vysílání praví, že „členové rady nesmějí zastávat funkce v politických stranách nebo hnutích a vystupovat v jejich prospěch“. Köppl podezření odmítá s tím, že členem Babišova marketingového týmu není. „Jsem v pozici asistenta pana [místopředsedy sněmovny] Karla Havlíčka (ANO), takže občas jsem na některých jednáních, to je pravda, ale z pozice asistenta. Na té kampani nepracuji,“ řekl v pondělí webu Echo24.cz s tím, že jeho práce s kampaní nemá nic společného a „maximálně přenáší informace z jedné strany na druhou“. Deníku N v úterý řekl, že má také poradenskou smlouvu s hnutím ANO, a to na interpretaci marketingových výzkumů, ale týkajících se spotřebitelské oblasti, ekonomiky či energetiky.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání uděluje, mění a odnímá licence k provozování vysílání, dohlíží na pluralitu programové nabídky a informací a dbá na obsahovou nezávislost vysílání. Sleduje také obsah rozhlasového a televizního vysílání, za porušení vysílacích zákonů ukládá sankce. Členy rady na návrh sněmovny jmenuje a odvolává premiér. Köppla poslanci zvolili v červenci 2021, jako nominanta hnutí ANO.

Na Köpplův jiný možný střet zájmů při tehdejší volbě upozornil předseda sněmovní volební komise Martin Kolovratník (ANO). Podle něj byl Köppl v té době šéfredaktorem odborářského časopisu Sondy a také jednatelem stejnojmenné společnosti, která titul vydává, dceřiné firmy Českomoravské konfederace odborových svazů. Podle Kolovratníka by tato funkce byla neslučitelná s funkcí radního, jak ale tehdy uvedl, střet zájmů by nastal až v okamžiku jmenování. Pozici jednatele vydavatelství měl Köppl opustit.

Profesní dráha Daniela Köppla

V minulé dekádě působil jako výkonný ředitel vydavatelství Empresa Media Jaromíra Soukupa, pod něž spadá i TV Barrandov. Soukupova televize se opakovaně dostávala do sporu s radou pro vysílání, kvůli netradičnímu pojetí svých zpravodajských a publicistických pořadů, moderovaných právě Soukupem.

V letech 1998 až 1999 Köppl řídil časopis Strategie, první tuzemský magazín o marketingové komunikaci. V letech 2000 až 2012 působil ve vydavatelství Economia, kde založil a vedl časopis Marketing & Media a související tituly. K Jaromíru Soukupovi do Empresa Media přišel na jaře 2013, jako zakládající šéfredaktor dalšího oborového týdeníku Marketing Sales Media. Rok nato se stal ředitelem redakcí, pár měsíců poté klíčovým manažerem vydavatelství. Z mediálního domu Empresa Media odešel po sedmi letech, v srpnu 2020.

Následně začal projektově spolupracovat na systému Chytré karantény, společné aktivity ministerstev zdravotnictví a obrany proti pandemii covidu. Dělal koordinátora komunikace, podílel se na zadání mediální kampaně na očkování a vidět byl i u dílčích propagačních aktivit s influencery, určených pro síť TikTok. Od srpna 2021 byl ředitelem odboru komunikace s veřejností ministerstva zdravotnictví, v čele resortu tehdy byl Adam Vojtěch.