Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Rada pro vysílání se bude zabývat Babišovou reklamou s Jágrem

Andrej Babiš vystoupil v reklamě na kuře ani ne měsíc před volbami, v nichž kandiduje

Andrej Babiš vystoupil v reklamě na kuře ani ne měsíc před volbami, v nichž kandiduje

Regulační Rada pro rozhlasové a televizní vysílání posoudí, zda Andrej Babiš neobchází zákon, když tři týdny před parlamentními volbami, v nichž kandiduje jako lídr svého hnutí ANO, zároveň vystupuje v televizní reklamě na Vodňanské kuře. Na dotaz Médiáře to sdělila předsedkyně rady Kateřina Kalistová. „Budeme se tím zabývat na příštím zasedání a vydáme k tomu tiskovou zprávu,“ uvedla.

Babišova firma uvedla do televize dvě varianty spotu s populárním hokejistou Jaromírem Jágremklasickou půlminutovou reklamu a desetivteřinový sponzorský vzkaz. Reklamy propagují Babišovu obchodní činnost, zároveň ho ale ukazují divákům před volbami. Podle zákona je přitom televizní reklama na politické strany zakázána.

„Provozovatelé vysílání nesmějí zařazovat do vysílání (…) obchodní sdělení politických stran a hnutí a obchodní sdělení nezávislých kandidátů na poslance, senátory nebo členy zastupitelstva územního samosprávného celku, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak,“ zní příslušné ustanovení.

Místo pro propagaci stran v televizi je striktně určené, a to v rámci bloků nejvýš půlminutových spotů všech kandidujících uskupení, které Česká televize několik dní před volbami naopak odvysílat musí, a to v době začínající 11 dní a končící 48 hodin před volbami. Čtrnáct hodin vysílání s politickými spoty bude rozděleno do šesti bloků, které se budou vysílat na třech kanálech ČT – na ČT1 od 8.45 a od 12.30, na ČT2 od 17.00 a od 19.40, na ČT24 od 5.45 a od 23.30.

Rada často reguluje vysílání na základě diváckých stížností, zatím prý ji ale nepřišla žádná, která by Babišovu propagaci přes kuře považovala za vadnou. „K těmto obchodním sdělením dosud nebyla doručena žádná divácká stížnost,“ uvedla předsedkyně Kalistová. Radní si ale zřejmě nechají případ vyhodnotit ve vlastních kapacitách.

„Pokud by analytické vyhodnocení obchodních sdělení odhalilo porušení § 48 odst. 1 písm. e) zákona č. 231/2001 Sb., pak by hrozila provozovateli vysílání sankce od 5.000 do 2.500.000 Kč, ovšem jen za předpokladu, že by se daný provozovatel stejného porušení dopustil už v minulosti a již mu dříve bylo vydáno upozornění na porušení stejného zákonného ustanovení,“ doplnila šéfka rady pro vysílání.

Kromě reklamy společnosti Vodňanská drůbež uvedl Babišův holding Agrofert začátkem října také spoty Kosteleckých uzenin.