Největší komunikační skupina světa WPP se do konce letoška zbaví jednorázových plastů - brček, kelímků, příborů, lahví. Po celém světě se to dotkne víc než 3.000 kanceláří agentur WPP. V nich navíc ulehčí recyklaci. Se začátkem letošního festivalu v Cannes to oznámil šéf skupiny Mark Read.

Rada pro vysílání varuje diváky před věšteckými pořady

Snadné vydělávání na úkor lidí s vážnými problémy, v nouzi či nemocných, se stává reálným sociálním problémem, varuje rada.

Televize Prima vydělává na drahých telefonátech do pořadu Volejte věštce. Repro: iprima.cz

Televize Prima vydělává na drahých telefonátech do pořadu Volejte věštce. Repro: iprima.cz

Za posledních sedm let v Česku rapidně přibylo věšteckých či tzv. ezoterických pořadů, které snadno vydělávají na lidech s vážnými problémy, v nouzi či nemocných, aniž by zákon umožňoval významněji je postihnout. Radní, kteří regulují vysílaní, proto varují diváky, aby nevěřili zdravotním diagnózám, jež se z takového vyslání dozvídají, a dají si také pozor, kolik stojí, když do těchto pořadů volají.

Stížnosti na lehkomyslná prohlášení ohledně zdravotního stavu či vysoké sazby za telefonáty jsou častými předměty diváckých stížností. „Ezoterické pořady se postupně rozšířily do vysílání řady programů a diváci s nimi opakovaně získávají špatné zkušenosti,“ uvedla předsedkyně rady pro vysílání Kateřina Kalistová.

„Ještě před sedmi lety, kdy na společném setkání rady a katalánského regulačního orgánu ze strany hosta zaznělo, že největším problémem v katalánském vysílání jsou věštecké a léčitelské pořady, byl tento fenomén pro českou stranu neznámý. Podobné pořady se v českém vysílání nevyskytovaly a nebyl důvod se domnívat, že by domácí diváky oslovily. Čas ukázal, že tento názor byl chybný,“ dodala.

Věštecké pořady coby nenáročný zdroj peněz komerční stanice v Česku včetně největších hojně využívají. Většinou je dávají v noci. Prima má Volejte věštce, Barrandov Ezo.tv. Svůj věštecký pořad měly zkrachovalé televize Pětka či Tip TV. V Česku dále vysílají kanály přímo zaměřené na tentotyp pořadů, třeba slovenská TV 8.

CO RADÍ RADA PRO VYSÍLÁNÍ

  1. Ezoterické televizní pořady, nabízející věštby, poradenství léčitelů či léčbu na dálku, založené na uskutečnění telefonického hovoru za zvýšenou sazbu než je běžné, jsou vytvářeny s jasným komerčním cílem. Hlavní motivací společnosti provozující podobné pořady není altruismus, nýbrž poměrně snadný zisk na úkor diváků/telefonujících.
  2. Pokud se divák chce dovolat přímo do studia, měl by počítat s tím, že to může trvat i několik minut, nezávisle na tom, jestli moderátor ve studiu tvrdí opak. Výjimkou není ani to, že se do studia, resp. ke svému věštci, divák vůbec nedovolá. Za uskutečněný telefonický hovor však může zaplatit účet i v řádech tisíců korun.
  3. K radám a diagnózám věštců by měl divák přistupovat s maximálním odstupem a nadhledem, zejména pokud se týkají zdravotního stavu. Věštci nejsou lékaři, a proto by divák měl jakékoli své zdravotní problémy primárně konzultovat se svým lékařem. Zároveň by si měl uvědomit, že provozovatelé těchto pořadů se ve svých obchodních podmínkách vzdávají odpovědnosti za obsah konzultací. Kromě toho je třeba mít na paměti, že divák nemá žádnou záruku, že údajný věštec, léčitel, jasnovidec apod. skutečně disponuje nějakými specifickými, abnormálními, paranormálními či jinými schopnostmi.
  4. Volající by si měl uvědomit, že věštkyně jej může požádat o kontaktování i v budoucnu kvůli záležitostem, které s ním potřebuje vyřešit/odblokovat/vyčistit, čímž se příjem služby může nečekaně a výrazně prodražit. Takový zájem ze strany věštce může být jen čirou snahou o zvýšení zisku.
  5. Divák by se měl aktivně zajímat o obchodní podmínky nabízených služeb, které jsou dostupné například na webu.