Radě vadí tvrzení o vládě a covidu z reportáže ČT

Rada pro vysílání napadla větu z pořadu 168 hodin a trvá na prohřešku Newsroomu ČT24.

  • ČTK
  • 23. 07. 2021 00:00

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) povede přestupkové řízení s Českou televizí kvůli reportáži o tématu migrace v předvolební kampani. ČT se podle rady mohla dopustit přestupku tím, že v reportáži pořadu 168 hodin argumentačně nepodložila tvrzení, že vláda dovedla Česko k nejhorším číslům světa v covidové krizi. „Zmiňované oznámení RRTV nám zatím nebylo doručeno, proto se k němu nelze blíže vyjádřit,“ sdělila na dotaz ČTK mluvčí České televize Karolína Blinková.

V reportáži Hledá se migrant z 20. června v souvislosti se zmínkou o roku covidové krize zaznělo, že „vláda ČR dovedla k nejhorším číslům světa“, kdy 30.275 lidí kvůli covidu zemřelo. Rada uvedla, že prohlášení mohlo porušit paragraf zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, podle kterého musí vysílatel poskytovat objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Ustanovení vyžaduje i oddělit názory a hodnoticí komentáře od informací zpravodajského charakteru.

Podle rady pro vysílání je v příslušné větě vyjádřené skutkové tvrzení, že to byla vláda, kdo dovedl Česko k nejhorším číslům světa v covidové krizi. Ve zpracování tématu to ale nebylo věcně a argumentačně doloženo, uvedla rada. „Divák tak nemusel dostat objektivní a vyvážené informace o dané věci, na základě kterých by si mohl svobodně vytvořit na tuto věc vlastní názor korespondující s realitou,“ stojí v tiskové zprávě rady pro vysílání.

Rada trvá na tom, že Newsroom ČT24 porušil zákon

Radní se na aktuálním zasedání vrátili také k prohřešku magazínu Newsroom ČT24 z letošního dubna. Pořad podle dřívějšího vyjádření rady zveřejnil „příspěvek s názvem Nejvýraznější čeští dezinformátoři v době pandemie, který se opíral o analýzy Bezpečnostního centra Evropské hodnoty a na jejich základě zveřejnil několik žebříčků osob, označených Evropskými hodnotami za dezinformátory, aniž by zprostředkoval názory odborníků, kteří v dané otázce zastávají odlišná stanoviska.“

Teď se rada pro vysílání seznámila s reakcí České televize. Ta ovšem regulátora nepřesvědčila. „Rada nadále trvá na svém závěru, že se Česká televize dopustila porušení zákona,“ uvádí správní orgán.