Rádio BBC přejmenuje Lagardere na rádio Zet, spolupracovat bude třeba s Economií

Jen hudba lidi k rádiu přitahovat nebude, míní skupina Lagardere, která se chce nyní víc soustředit na profesionální zpravodajství.

Novým majitelem BBC je francouzský koncern Lagardere, jehož českou pobočku řídí Michel Fleischmann. Foto: Profimedia.cz, Stanford

Novým majitelem tuzemské BBC je francouzský koncern Lagardere, jehož českou pobočku řídí Michel Fleischmann. Foto: Profimedia.cz, Stanford

Zpravodajská rozhlasová stanice, kterou koncern Lagardere převzal 1. března, opustí značku BBC a přejmenuje se na rádio Zet. Spustit se chystá také zpravodajský web Zet.cz (nyní na doméně běží online obchod). A zařazovat do vysílání a na internet materiály odjinud. Zástupci rozhlasového koncernu to řekli dnes na setkání s novináři v pražském Podolí.

„Značku BBC nemáme nijak ošetřenou, vykoupenou. Smlouva s BBC předpokládá, že pokud bychom to chtěli udělat, můžeme. Myslíme ale, že je žádoucí rádio oddělit od BBC a vydat se vlastní cestou,“ řekl výkonný ředitel Lagardere a jednatel licencované BBC Radiocom Miroslav Hrnko. Žádost o změnu názvu musí schválit rada pro vysílání, příslušné dokumenty údajně z Lagardere odcházejí tento týden, zákonná lhůta je 60 dní.

Obchodní plán stanice přitom zahrnuje tyto cíle: do dvou let získat 80 tisíc posluchačů denně, do tří let 100 tisíc posluchačů denně a 250 tisíc uživatelů měsíčně na zpravodajském webu zet.cz. Současná poslechovost sítě BBC s kmitočty ve 12 největších městech Česka činí 20 tisíc lidí, s podílem na trhu 0,1 %. Roční investice do stanice mají činit 22 milionů Kč, ziskovost se počítá v horizontu čtyř až pěti let.

Lagardere dnes také veřejně vyhlásila plán, který letos naplnil Český rozhlas - tedy vytvořit uvnitř podniku centrum, v němž v jednom týmu vzniká zpravodajství pro více stanic.

„Chceme přestavět i způsob naší práce, budeme mít centralizovaný servis pro všechna naše rádia,“ uvedl manažer firmy provozující stanice Frekvence 1, Evropa 2, Bonton, Dance a právě budoucí Zet. Zatím tato skupina čítá podle Hrnka zhruba 20 lidí. Šéf zpravodajského centra už je interně znám, bude zvenčí, ale ještě prý s Lagardere nepodepsal smlouvu, Fleischmann ho proto na tiskové konferenci nejmenoval.

„Od začátku jsme nepochybovali, že chceme dělat zpravodajské rádio. Snad se nám časem podaří vytvořit centrum novinařiny v Čechách, napříč trhem,“ předeslal Michel Fleischmann, prezident Lagardere Active ČR, české pobočky francouzského mediálního koncernu. „V trojčlence citované panem prezidentem při inauguračním projektu novinařina nepatří,“ popsal kontext, v němž kauzu vnímá.

Podle Fleischmanna je to jeden z pokusů, „jak se vrátit k čitelnému obsahu, který by byl profesionálně zpracováván“. Kolem rádia mají fungovat „tisk, onlajny“, možnosti pro „novináře z jakékoliv platformy“.

Dodávat pořady by stanici měly jiné mediální domy, domluvena je už Economia - Lagardere od ní bere pořad Alter eko. Ten od srpna 2011 vysílala zpravodajská stanice Rádio Česko Českého rozhlasu.

Fleischmann nepopřel, že rozhovory běží třeba i s vydavatelstvím Empresa Media Jaromíra Soukupa (Týden, Instinkt, Sedmička, TV Barrandov). „Také oni se snaží stavět zpravodajské centrum napříč mediálními typy. Bavíme se s řadou dalších na trhu,“ podotkl šéf Lagardere v Česku.

„Iniciujeme kroky, aby spolupráce s Českým rozhlasem byla. Chceme také iniciovat sílu novinářské obce, postavit projekt zpravodajského rádia, možná i s Českým rozhlasem vytvořit něco, co bude unikátní,“ uvedl též prezident Lagardere. „Nebudeme okolo toho iniciovat žádné politické kroky,“ řekl také Fleischmann.

Lagardere by si ráda sáhla na pořady nové veřejnoprávní stanice mluveného slova. „V zásadě všechny pořady, které jsou dnes na Českém rozhlasu Plus, by se nám hodily,“ řekl Hrnko. Zároveň by to měly být výplně méně atraktivních vysílacích časů. „Nepředpokládáme, že bychom jakýkoliv pořad případně přebíraný z Českého rozhlasu dávali před 16. hodinou,“ předeslal výkonný ředitel.