Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Rádio Beat: z nuly na vrchol jen díky správné intuici hudebního dramaturga

Jedna z nejúspěšnějších regionálních stanic v celé ČR, pražský Beat, je unikátní v tom, že místo hloubkových průzkumů trhu využívá k tvorbě hudební dramaturgie výhradně intuici dramaturga a moderátorů.

Logo rádia Beat

Logo rádia Beat

Málokterá soukromá stanice se může pyšnit tak zajímavými výsledky jako původně pražské Rádio Beat. To začalo vysílat před osmi lety v čase, kdy byl nejen pražský rozhlasový trh už poměrně nasycen, ale chyběla v něm dostatečná formátová různorodost. Rádio Beat je unikátní v tom, že místo hloubkových průzkumů trhu využívá k tvorbě hudební dramaturgie výhradně intuici odpovědného dramaturga a moderátorů. Hudební archiv tohoto rádia čítá téměř 100 tisíc skladeb, a poslechovost z něj činí jednu z nejúspěšnějších regionálních stanic v celé ČR.

Rádio Beat vzniklo začátkem roku 2002, a licenci získalo na základě příklonu k rockovému formátu. Proslýchá se, že tento projekt v Radě pro rozhlasové a televizní vysílání „protlačil“ osobně Petr Štěpánek, protože mu byl sympatický. Beat se měl původně věnovat Rádio Zeppelin, a byl to vůbec první projekt, který nabízel orientaci na classic rock. Za firmou Broadcast Media, jež Rádio Beat provozuje, tehdy stál Karel Kasal. Ten měl nápad, pro který získal licenci, ale chybělo mu ekonomické zázemí, a tak začal hledat vhodného partnera.

Původně měl do rozběhu investovat Petr Dvořák, tehdejší majitel Rádia City a rodící se sítě Blaník. Když se ale obě strany nedohodly, vložila se do projektu v hodině dvanácté skupina Radio Investments (Radovan Vaškovič), která tehdy kromě sítě Kiss rádií investovala i do dalších úspěšných samostatných stanic (dnes kromě Beatu vlastní Country Rádio, Rádio 1 a postavila i hiphopové Rádio Spin). Příprava programu Beatu ale byla krokem do neznáma. Stanice s rockovou tradicí tehdy v České republice neexistovala. Navíc sázka na classic rock byla v té době poměrně riskantní, protože tehdy šlo o formát značně menšinový, který neměl v přeplněném pražském éteru nejlepší vyhlídky.

Nadšení tvůrců nicméně přineslo úspěch, a Beat měl překvapivě silný nástup v průzkumech poslechovosti. Hned v první vlně tehdejšího MediaProjektu získal 20 tisíc posluchačů denně, a jeho rating postupně rostl. Jak se ukazuje, i po osmi letech může tento formát překonávat sám sebe. V roce 2008 překonalo Rádio Beat hranici čtvrt milionu posluchačů týdně. Dnes se poslechovost pohybuje na úrovni 367 tisíc lidí. To jsou i pro vedení stanice neočekávaná čísla vzhledem k šíři formátu, jaký Beat nabízí.

Hudební archiv této stanice čítá několik desítek tisíc skladeb, ve světě jde o unikát. Motivem má být náročnost posluchačů, rockerské komunity, i samotných tvůrců specializovaných pořadů, kteří vyžadují širší archiv. „Začínali jsme s omezeným archivem, který obsahoval největší rockové hity, ale postupně jsme zjistili, že fanoušci a posluchači v Čechách neznají jenom singly, ale vyžadují celé desky, nebo i celé diskografie těch kapel. Naši posluchači jsou velice nároční. Když přichytí moderátora při nějaké chybě, okamžitě se projeví záplava mailů. Do toho rádia jsou vtažení a reagují na jakékoliv podněty,“ řekl v jednom z rozhovorů pro odborný server RadioTV ředitel Rádia Beat Libor Ploček.

Právě dlouhodobé budování věrně komunity a naprosto odlišný přístup k formátování a promotion přinesl tomuto rádiu nečekaný úspěch. Hudbu většiny stanic dnes ovlivňují průzkumy trhu, telefonické dotazování nebo skupinové testování posluchačských nálad. Rádio Beat má na trhu výrazný úspěch i navzdory tomu, že se všem těmto metodám vyhýbá. Zjednodušeně lze říct, že hudební dramaturgie se tvoří systémem „pokus-omyl“, neboli vychází z podnětů posluchačů a vnitřních pocitů lidí v rádiu. Celý formát tedy vychází nikoliv z hloubkových studií trhu, ale z pocitů a očekávání, co je ještě pro posluchače přijatelné, a co už nikoliv.

Všechny členy týmu navíc pojí jedna důležitá vlastnost – jsou rockoví nadšenci a hudba, jež prezentují, je pro ně životním stylem. V tom se Rádio Beat nejvíce odlišuje od svých konkurentů. Program tvoří osobnosti podle svého vkusu, zatímco v ostatních rockově pojatých rádiích není klíčová osobnost moderátora, nýbrž právě způsob formátování dle průzkumů.

Byla to ale právě intuice, která pomohla Beatu dostat se tam, kde je dnes. Rádio si už v prvních třech letech dokázalo u posluchačů vytvořit status kultovní stanice, a stalo se žádaným zbožím i v regionech, kde nevysílalo. Poslechovost původně pražské stanice tak stoupala prakticky s každou nově pokrytou oblastí. A úspěch pokračoval i poté, co se na trhu objevily další podobně formátované projekty – zejména pražský RockZone, nebo českomoravské Rádio Hey, jež slavilo úspěch s rockovým formátem na severní Moravě. Poměrně úspěšný je i RockMax na jihu Moravy, a svou pozici si na trhu hledá i rockový mainstream v podání sítě Rock Rádií od skupiny Media Bohemia.

Postupné prosazování rockového formátu v různých podobách i na dalších stanicích nasvědčuje tomu, že Rádio Beat ve svých začátcích našlo skutečnou díru na trhu. Zejména díky svému prvenství dokázalo přilákat nejvíc posluchačů, a svou pozici si nejen udrželo, ale neustále ji posiluje. Původně začínalo s jedním lokálním vysílačem v Praze. Dnes svým signálem pokrývá 32 lokalit především, a připravuje i významné rozšíření pokrytí na Moravě, kde se až dosud příliš neangažovalo.

Pokrytí ČR signálem rádia Beat (repro: radiobeat.cz)

Pokrytí ČR signálem rádia Beat (repro: radiobeat.cz)

Kromě formátové intuice se Beat odlišuje od své konkurence i přístupem k promotion. Místo standardních komunikačních kampaní se soustřeďuje na mediální partnerství a organizování mnoha vlastních eventů, včetně koncertů, kde vystupující určují přímo posluchači. S tímto přístupem slaví úspěch především v nově pokrytých lokalitách.

Poslechovost má vzestupnou tendenci, nyní je na úrovni 367 tisíc posluchačů týdně. Vzrůstající potenciál rockového formátu dokládá i úspěch konkurenčních stanic:

  • Rádio Hey, které se orientuje na rockový mainstream, má 262 tisíc posluchačů týdně, Rock rádio ze stáje Media Bohemia má i přes omezené pokrytí 151 tisíc posluchačů.
  • Jihomoravský RockMax překračuje stotisícovou hranici navzdory lokálnímu zaměření.
  • RockZone v samotné Praze osloví 65 tisíc posluchačů.
  • Zajímavě se vyvíjí i poslechovost nového mosteckého Gama rádia, které si naladí 21 tisíc lidí.

Potenciál rockového formátu v různých podobách se tak přibližuje hranici 900 tisíc lidí týdně, a to už je zajímavý „koláč“, o který budou tyto stanice v budoucnu soupeřit.