Od úterý 11. února je v éteru slyšet nové programové schéma rádia Zet. Zavedl ho nový majitel stanice, mediální skupina Czech Media Invest kolem Daniela Křetínského, do níž kromě rozhlasové Active Radio (Frekvence 1, Evropa 2, Bonton, Dance a právě Zet) spadá Czech News Center (deníky Blesk, Aha! a Sport, časopisy Reflex, ABC, Svět motorů a další) či názorový web Info.cz. Zet se nyní označuje jako informační rádio, nabízí mix informací a hudby a vysílá denně od 6 do 18 hodin na celkem 12 frekvencích ve velkých městech Česka, v síti, která kdysi patřila české redakci BBC. Ve zbývajícím čase, tedy od šesté večerní do šesté ranní, přebírá Zet zahraniční vysílání BBC World Service v angličtině.
Programové schéma rádia Zet začíná Ránem s Helenou Šulcovou, která přišla z Českého rozhlasu. Po dopoledním a odpoledním bloku následují půlhodinové bloky publicistiky a byznysových témat. Vždy v půl jdou zprávy v angličtině z BBC. „Snažíme se přinést informace, které posluchači využijí doslova každý den, informace, které mají bezprostřední souvislost s každodenním životem,“ sdělil Médiáři Karel Novák, ředitel strategického rozvoje zpravodajství rozhlasové skupiny Active Radio.
Spolu s Novákem vytváří program šéfredaktor Ondřej Kopa, kromě Šulcové moderují Romana Navarová a Tomáš Mařas, kteří se střídají odpoledne. Publicistiku moderuje od pondělí do čtvrtka historik Martin Kovář, v pátek Hana Vítková, jež se zaměřuje na ženské osobnosti. Zprávaři jsou Ondřej Albrecht a Jan Doležal. Vítková zároveň působí jako editorka, vedoucím editorem stanice je Nikola Bojčev, který dřív působil v Seznamu. Redaktorský tým tvoří Zuzana Klainová, Ladislav Jakub a Jan Hloch. „Pracujeme v podstatě ve dvousměnném provozu - ranní a odpolední směna,“ podotýká ředitel Novák.
Předěly a upoutávky rádia Zet namluvil herec Martin Hofmann, známý v poslední době především ze seriálů České televize Most! a HBO Bez vědomí či z filmu Ženy v běhu.
Programové schéma rádia Zet
čas | program |
6 - 9.30 | Ráno s Helenou Šulcovou |
9.30 - 13 | Dopoledne na rádiu Z |
13 - 16.30 | Odpoledne na rádiu Z |
16.30 - 17 | Publicistika rádia Z |
17 - 17.30 | Business na rádiu Z |
17.30 - 18 | Dojezd rádia Z |
18 - 6 | BBC World Service |
„Mluvené slovo u nás převažuje nad hudbou, vysíláme minimálně 51 % mluveného slova,“ popisuje Novák. Do svého vysílání stanice přebírá videopořady sesterských redakcí, které původně vznikající pro internet. Patří mezi ně konkrétně Prostor X tvořený redakcí Reflexu, rozhovory Pavla Štrunce pod hlavičkou Štrunc! z webu Info.cz nebo Epicentrum Blesku.
„Zpravodajské rádio je drahá věc“
O informační program Zet se předchozí majitel, tuzemská pobočka francouzské mediální skupiny Lagardere pokoušela prakticky od doby, kdy licenci a frekvence na sklonku roku 2012 od BBC převzala. Snahu ale brzdily legislativní průtahy, mimo jiné ze strany veřejnoprávního Českého rozhlasu. Ten v listopadu 2015 spustil vlastní stanici mluveného slova Český rozhlas Plus. Plus dnes poslouchá 99.000 lidí denně, Zet jedenáctkrát míň, 9.000.
„Zpravodajské rádio je drahá věc,“ řekl v nedávném rozhovoru s Médiářem Michel Fleischmann, bývalý dlouholetý prezident Lagardere. „Musí mít kvalitní lidi, kteří kromě toho, že jsou novináři, jsou taky moderátoři. Musejí pochopit, že tam nejsou proto, aby říkali svoje názory a tlačili své pojetí zpravodajství, ale aby komunikovali s posluchačem. To stojí velké úsilí a lidi v rozhlasu k tomu nejsou vůbec vedeni. Mnoho z nejlepších rozhlasových novinářů dnes podle Fleischmanna působí v České televizi a v Českém rozhlasu: „Proč? Protože tam mají víc peněz, než jim dnes umí dát soukromé rádio.“
Udržet informační rádio v Plusu se Lagardere pod tehdejším Fleischmannovým vedením nedařilo: „Myslel jsem si, že rádiem Zet oslovíme deset, dvacet velkých firem a ty je de facto budou financovat. Nestalo se a bojím se, že se už nestane. Všimli jsme si už u několika českých miliardářů, že místo aby si koupili reklamu, koupí si celé rádio. S tím jsem tehdy nepočítal. Neexistuje tu dostatečná síla tyto lidi oslovit, aby si na celý rok zakoupili prostor v kritickém médiu. Lidi v marketingu se na to zkrátka dívají poněkud jinak.“
Ředitel Karel Novák je přesto optimista. „Pro komerční rádio mluveného slova vidím na trhu potenciál, je to ale dlouhodobá investice, nicméně za pár let to může být skutečně obchodní model v černých číslech,“ věří. A jak řekl v dnešním interview ráno na stanici Zet, důležité je naplnit to, že tuzemský mediální systém je koncipován jako duální, a vedle stanice mluveného slova rozhlasu veřejné služby postavit podobně zaměřené soukromé rádio: „Veřejnoprávní stanice se rychle může stát státní stanicí, proto je důležité, aby vedle ní existovalo ještě rádio nezávislé na státu.“