Radiokomunikace chtějí vydělávat na spojení televize a internetu

Z vysílání přes internet mají plynout peníze hlavně z předplatného, teprve pak až z reklamy.

Své plány dnes šéfové Radiokomunikací představili u paty žižkovského vysílače v Praze

Své plány dnes šéfové Radiokomunikací představili u paty žižkovského vysílače v Praze

České Radikomunikace, dominantní operátor televizního a rozhlasového vysílání, začaly budovat infrastrukturu, kterou chtějí klasickým televizím nabídnout pro expanzi do prostředí internetu, a to s živým vysíláním, archivy pořadů a také s interaktivními aplikacemi v systému tzv. hybridní televize (HbbTV), mixu televize právě s funkcionalitami webu.

„Ustavujeme nový typ byznysu,“ řekl dnes novinářům generální ředitel Radiokomunikací Michal Čupa. Uvnitř firmy kvůli tomu buduje speciální divizi nazvanou CRa Labs. „Zaměstnanců, které jsme najali z trhu, z Česka i ze zahraničí, je 6, hledáme dalších 16. Mají plné ruce práce,“ přiblížil Čupa na dotaz Médiáře. Tým vede Jürgen Thoelen, který s Čupou dělal v Rusku.

Podíl mediatypů na celkových investicích do inzerce v roce 2013. Zdroj: SPIR, Mediaresearch

Podíl mediatypů na celkových investicích do inzerce v roce 2013. Zdroj: SPIR, Mediaresearch

„Sbližování internetu s televizí má perfektní smysl a je to něco, co kolem sebe už dnes cítíme,“ uvedl Čupa. Je přesvědčen, že z celkového koláče investic do reklamy si bude televize společně s internetem ukusovat čím dál větší kus, a to na úkor tisku, rádia a venkovní reklamy. „Ostatní druhy reklamy porostou velmi pomalu, anebo se budou snižovat zmenšovat,“ věští šéf Radiokomunikací.

Předpoklad růstu služeb over-the-top podle Českých Radiokomunikací

Předpoklad růstu služeb over-the-top podle Českých Radiokomunikací. Kliknutím zvětšíte

Velikost tuzemského trhu tzv. over-the-top služeb, zjednodušeně řečeno televizního vysílání přes internet, dnes odhaduje na zhruba 300 milionů Kč, v roce 2020 už předpokládá čtyřikrát víc, 1,2 miliardy Kč. Většinu z toho má přitom tvořit příjem z placených služeb, předplatného, jen menšinu reklama, nyní hlavní zdroj příjmů klasických televizí. Podíl online služeb na celkových příjmech tuzemských vysílatelů odhadují Radiokomunikace až na 15 %. Finanční ředitel Radiokomunikací Martin Gebauer odhadl v té doby podíl příjmů ze zmíněného nového byznysu na celkových výnosech firmy „do 10 %“.

Prvními počiny Radiokomunikací v této oblasti jsou spolupráce s rozhlasovým koncernem Lagardere (odbavování online vysílání Frekvence 1 či Evropy 2), s hudební televizí Óčko a přední komerční stanicí Nova. Pro Óčko operátor zajišťuje provoz aplikací HbbTV, údajně se osvědčil a kooperace tak má pokračovat. Skupině Nova zas Radiokomunikace odbavují provoz jejího placeného videoarchivu Voyo i videotéky Nova Plus spuštěné před měsícem.

Obrat k internetu Radiokomunikace činí, neboť cítí ohrožení dosud dominantní platformy - pozemního vysílání, kterou dnes pro příjem televize využívá podle průzkumu Mediaresearch 62 % tuzemských domácností. „Největším ohrožením této platformy je regulátor,“ prohlásil ředitel Čupa. Kritizoval strategii správy kmitočtového spektra, vydanou regulačním Českým telekomunikačním úřadem loni v prosinci [znění dokumentu v PDF]. Úřad podle managementu Radiokomunikací „vyloženě nahrává“ mobilnímu broadbandu a míní prý, že „budoucnost patří jen internetu, kabelu a satelitu“.

V oblasti pozemního vysílání Radiokomunikace chystají vedel tří existující multiplexů (1 pro Českou televizi a rozhlas, 2 pro Novu, Primu a Barrandov, 3 pro menší stanice včetně třeba Primy Love) i regionální síť, s vysílači jen ve velkých městech. „Poté, co se posbíraly zbytky spektra, podařilo se postavit síť, jež může uspokojit klienty, kterým jde o větší aglomerační celky. Je to produkt postavený mnohem níže než naše prémiové produkty, tedy celoplošné mulltiplexy,“ komentoval to pro Médiář finanční ředitel Gebauer. Síť by měla první klienta představit zanedlouho - spekuluje se třeba o druhém programu televize Šlágr - a pokrývat kolem 52 % populace.