Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Radiokomunikace otestují pozemní televizi v HD v Praze, Brně, Ostravě a Plzni

  • ČTK
  • 15. 03. 2012 17:14

České Radiokomunikace budou od poloviny roku vysílat televizní programy ve vysokém rozlišení HD ve čtyřech největších městech. Nekomerční test má trvat 18 měsíců, musí ho ještě povolit Český telekomunikační úřad. Oznámily to dnes České Radiokomunikace.

Testovací vysílání v systému DVB-T2 Radiokomunikace nasadí z televizních vysílačů Praha-město, Ostrava-Hošťálkovice, Brno-Hády a Plzeň-Krkavec. HD signál si bude moci bezplatně naladit každý, kdo má set-top box nebo televizor vybavený pro standard DVB-T2. HD vysílání už firma loni otestovala v Praze, Českých Budějovicích a Jihlavě.

„DVB-T2 standard umožní vysílání obrazu ve vysokém rozlišení tak, aby bylo naplněno neustálé volání diváků po vyšší obrazové kvalitě, který přechod na současné digitální sítě nemohl nabídnout. Zároveň dojde ke srovnání vývoje zemské platformy s okolními zeměmi, kde se již v DVB-T2 standardu vysílá,“ uvedl generální ředitel ČRa Kamil Levinský.

Během testu by podle Levinského ČTÚ a další orgány mohly připravit detailní strategii přechodu na DVB-T2 včetně vyhlášení výběrového řízení na frekvenční sady.

Chybí obchodní model

Zavádění nové technologie jen pár měsíců po dokončení digitalizace ve standardu DVB-T kritizoval před časem šéf projektu digitalizace České televize Pavel Hanuš: „Problém DVB-T2 i projektu Digitální Česko je, že nemají ekonomický rozměr. Jsou to pohádky Boženy Němcové. Moje žena kvůli HD z SD nepřepne. V HD dokážeme na satelitu vysílat za pětinu nákladů, proč bychom se s HD cpali do terestriky [vysílání z pozemních stanovišť].“

Levinský z Radiokomunikací v nedávném rozhovoru pro Médiář.cz souhlasil: „Zavedení DVB-T2 závisí na nalezení křehké rovnováhy, kompromisního obchodního modelu pro provozovatele sítí a televize. Potenciálně je to i byznys pro výrobce televizorů, kteří mohou dostat na trh nové modely. Určitě nebudeme schopni hned od začátku vysílání v příštím roce účtovat plné ceny. Počítáme s tím, že bychom stále platformu testovali.“