Radiožurnál ztratil mezi staršími, vzdělanějšími a Pražáky

Češi nejvíc poslouchají Impuls, Radiožurnál a Evropu 2, respektive Hitrádia, Blaník a Kiss.

Nejposlouchanějším rádiem v Česku zůstává Impuls (provozuje ho firma Londa mediální skupiny Mafra), který si udržuje stabilní publikum nad milionem posluchačů denně. Následuje veřejnoprávní Radiožurnál (858.000 posluchačů), který meziročně ztratil zhruba desetinu publika, podle výzkumníků především mezi staršími ve skupině od 50 do 69 let, mezi vysokoškoláky a lidmi z Prahy. Zhruba stejně posluchačů má program pro mladé Evropa 2 (853.000), s odstupem následuje na rodiny zaměřená Frekvence 1 (668.000). Ukazují to čerstvá čísla měření poslechovosti Radioprojekt za první pololetí letošního roku.

Evropu 2 i Frekvence 1 provozuje společnost Active ze skupiny Czech Media Invest kolem Daniela Křetínského, která nedávno ovládla celé informační rádio Zet. To se v poslechovosti meziročně propadlo skoro o polovinu na mizivých 7.000 posluchačů denně. Konkurenční stanice mluveného slova Český rozhlas Plus si sice meziročně polepšila, ve srovnání s minulým klouzavým pololetí ale počet jejich posluchačů o desetinu klesl. Momentálně má 97.000 posluchačů, tedy skoro čtrnáctkrát víc než Zet.

Mezi regionálními rádii dál vede síť Blaník, následují Kiss, Beat, Country a Fajn Radio. Regionální rádia meziročně vesměs posilovala, pokles potkal Český rozhlas Brno, ostravský Čas Radima Pařízka a pražské Hitrádio City 93.7 FM.

Poslechovost rádií, v tisících lidí

provozovatel stanice  1H 2019 1H 2018 meziročně 4Q 18 - 1Q 19 změna
Celoplošné stanice
Londa Rádio Impuls 1.011 1.020 -1 % 1.036 -2 %
Český rozhlas Radiožurnál 858 936 -8 % 882 -3 %
Active Evropa 2 853 905 -6 % 853 -
Active Frekvence 1 668 756 -12 % 685 -2 %
Český rozhlas Dvojka 326 294 11 % 326 -
Český rozhlas Plus  97 85 14 % 110 -12 %
Český rozhlas Vltava 52 47 11 % 63 -17 %
Český rozhlas Wave 9 6 50 % 9 -
Český rozhlas Junior  8 5 60 % 8 -
Český rozhlas Jazz 8 2 300 % 10 -20 %
Active Zet 7 13 -46 % 9 -22 %
Český rozhlas D-dur 5 3 67 % 7 -29 %
Nadregionální a regionální stanice
Media Bohemia Hitrádio (total) 648 664 -2 % 575 13 %
Media Bohemia Blaník 588 584 1 % 586 -
Media Club Kiss 355 332 7 % 355 -
Media Club Beat 268 266 1 % 258 4 %
Media Club Country 257 229 12 % 250 3 %
Media Bohemia Fajn Radio 143 136 28 % 162 7 %
Media Bohemia Hitrádio Orion 133 133 - 142 -6 %
Media Bohemia Rock Rádio 115 107 7 % 126 -9 %
Michal Plachý Krokodýl 111 93 19 % 101 10 %
Media Bohemia Hitrádio Černá hora 103 79 30 % 113 -9 %
Český rozhlas Český rozhlas Brno 94 103 -9 % 103 -9 %
Radim Pařízek Čas 89 121 -26 % 99 -10 %
Media Bohemia Hitrádio City 93,7 FM 87 99 -12 % 95 -8 %
Media Bohemia Rádio Helax 83 74 12 % 72 15 %
Pavel Foretník Rádio Haná (Skyrock) 75 74      
Media Bohemia Hitrádio FM Plus 68 68 - 67 1 %

Od 1. 1. do 30. 6. 2019 bylo dotazováno 15.060 náhodně vybraných respondentů v celé ČR, od 12 do 79 let. Zdroj: Radioprojekt, SKMO, STEM/Mark, Median · 7. 8. 2019

„Návrat do budoucnosti“

„Ještě předevčírem jsem vám chtěl říct, že trh je stabilizovaný, že se nic neděje, že je všechno v pořádku. Od včerejška se toho hodně změnilo. Moc informací vám k tomu nedám, protože o tom vím možná méně než vy. Mohu jen potvrdit tiskové zprávy, které vydali zúčastnění těch změn,“ prohlásil na úvod prezentace Michel Fleishmann, prezident Asociace provozovatelů soukromého vysílání (APSV) a zároveň končící reprezentant skupiny Active. Mluvil o nové obchodní alianci Media Clubu s rádii skupiny Active (Frekvence 1, Evropa 2, Bonton, Dance, Zet).

Tím pádem de facto zanikne dosavadní mediazastupitelství Radiohouse, které společně tvoří Media Marketing Services (Media Bohemia) a Regie Radio Music (Active), které aktuálně má tržní podíl 49 %. Media Club s rádii Active bude mít 44 %. „Já pouze doufám, že z pohledu APSV bude respektováno prostředí, které jsme tady za 30 let vytvářeli, a že trh, který je momentálně v dobrém stavu, bude s těmito změnami o to lepší,“ prohlásil Fleischmann. „Nazval bych to návrat do budoucnosti, protože podobnou situaci jsme tady už měli, tenkrát jsem to organizoval já.“

Tržní podíly mediazastupitelství

mediazastupitelství / majitel podíl
Media Marketing Services* / Media Bohemia 31,4 %
Media Club / FTV Prima Holding 26,6 %
Český rozhlas / veřejnoprávní 21,7 %
Regie Radio Music* / Active 17,7 %
nezastupované 1,2 %

* Media Marketing Services a Regie Radio Music společně tvoří Radiohouse, to má podíl celkem 49,2 %.
Od 1. 1. do 30. 6. 2019 bylo dotazováno 15.060 náhodně vybraných respondentů v celé ČR, od 12 do 79 let. Zdroj: Radioprojekt, SKMO, STEM/Mark, Median · 7. 8. 2019

Fleischmann předstoupil před představitele trhu s tím, že při prezentaci příštích výsledků, tedy v listopadu, bude v roli prezidenta asociace naposledy. Prezident Miloš Zeman ho totiž čerstvě jmenoval novým českým velvyslancem ve Francii. „Budu mít tu čest, doufám, vám představit nového předsedu APSV, protože já nastupuji na ministerstvo zahraniční 1. listopadu a odjíždím na velvyslanectví v Paříži v lednu příštího roku,“ přiblížil Michel Fleischmann. Kdo bude novým předsedou, to ještě neví, tvrdil: „Uvidíme, věci, jak vidíte, se často mění, tak nechci předjímat.“

Peněz do reklamy v rádiu přibylo o 2 %

Čisté investice do rozhlasové reklamy stouply v druhém letošním čtvrtletí na 512 milionů Kč, což je meziročně zhruba o 2 % víc. „Investicím se meziročně dařilo nejvíc v dubnu, slabší byl úplný závěr června,“ uvádí asociace rádií. „Druhé čtvrtletí je obvykle tržebně nejsilnějším kvartálem roku,“ připomínají. Ve třetím čtvrtletí obchodníci předpovídají relativně dobrý začátek prázdnin, tedy meziroční růst v červenci, mírně slabší očekávání pak mají ohledně srpna, k září zatím mají optimistický výhled.

Sdílejte