Nejposlouchanějším rádiem v Česku zůstává Impuls, který denně ladí přes milion lidí. Následují Radiožurnál a Evropa 2, stejně jako před rokem. Zatímco počet posluchačů Impulsu se meziročně nezměnil, Radiožurnál posílil o 3 % a Evropa 2 naopak o 7 % oslabila. Propadla se i čtvrtá Frekvence 1, a to o 8 %. Nejsilnější nadregionální stanicí zůstává Hitrádio. Ukazují to čerstvá čísla z pravidelného průzkumu Radioprojekt, jehož výsledky dnes zveřejnily agentury STEM/Mark a Median. Denně si rozhlas pouští 62 % Čechů starších 12 let, týdně 87 % populace.
Poslechovost rádií, v tisících lidí
provozovatel | stanice | 2. pololetí 2019 | 2. pololetí 2018 | meziročně | 2. a 3. kvartál 2019 | změna |
Celoplošné stanice | ||||||
Londa | Impuls | 1.018 | 1.051 | -3 % | 1.021 | - |
Český rozhlas | Radiožurnál | 927 | 899 | 3 % | 909 | 2 % |
Active | Evropa 2 | 823 | 890 | -8 % | 839 | -2 % |
Active | Frekvence 1 | 681 | 730 | -7 % | 690 | -1 % |
Český rozhlas | Dvojka | 326 | 288 | 13 % | 317 | 3 % |
Český rozhlas | Plus | 99 | 92 | 8 % | 97 | 2 % |
Český rozhlas | Vltava | 53 | 61 | -13 % | 52 | 2 % |
Český rozhlas | Wave | 15 | 12 | 25 % | 13 | 15 % |
Český rozhlas | D-dur | 11 | 5 | 120 % | 5 | 120 % |
Active | Zet | 9 | 8 | 13 % | 7 | 29 % |
Český rozhlas | Jazz | 6 | 6 | - | 6 | - |
Český rozhlas | Junior | 2 | 7 | -71 % | 4 | -50 % |
Nadregionální stanice | ||||||
Media Bohemia | Hitrádio | 647 | 675 | -2 % | 640 | 1 % |
Media Bohemia | Blaník | 640 | 558 | 1 % | 619 | 3 % |
Radio United | Kiss | 382 | 329 | 7 % | 358 | 7 % |
Radio United | Country | 262 | 259 | 12 % | 268 | -2 % |
Media Bohemia | Fajn Radio | 254 | 203 | 28 % | 218 | 17 % |
Radio United | Beat | 246 | 240 | 1 % | 256 | -4 % |
Media Bohemia | Rock Rádio | 115 | 116 | 7 % | 121 | -5 % |
Radim Pařízek | Čas | 103 | 97 | -26 % | 101 | 2 % |
Zdroj: Radioprojekt, SKMO, STEM/Mark, Median
Největší podíl měla obchodní síť Media Club, která patří televizi Prima a nově zastupuje všechny komerční celoplošné stanice, se 43,8 %. Radiohousu, respektive Media Marketing Services (vlastníkem je skupina Media Bohemia) zůstalo 31,3 %. Podíl stanic veřejnoprávního Českého rozhlasu se zvýšil na 22,7 %.
Čisté investice do rozhlasové reklamy od října do konce prosince meziročně vzrostly o 3,5 %, na 531,4 milionu Kč. Investicím se meziročně dařilo růst ve všech měsících, nejvíce v říjnu, a čtvrté čtvrtletí byl tradičně objemově nesilnějším kvartálem roku.
Čisté investice do rozhlasové reklamy, v miliardách Kč
rok | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
investice | 1,502 | 1,529 | 1,574 | 1,608 |
růst v % | 2,6 | 1,8 | 2,9 | 2,1 |
Zdroj: SKMO. Založeno na expertním odhadu z Českého rozhlasu, Radiohousu a Media Clubu. Čisté investice = objem v ceníkových cenách bez slev a barterů. Nejsou odečteny bonusy agentur, zastupitelství či obchodníků. Založeno na fakturovaných objemech, nikoli odvysílaných.
Celoroční čisté investice do rozhlasové reklamy letos překonaly 1,6 miliardy Kč. Je to nejlepší výsledek za poslední čtyři roky, co tento ukazatel soukromá rádia zveřejňují. „Pokračuje tak období mírného růstu relativně zralého trhu,“ uvádí asociace rádií. K trvalému růstu za posledních několik let podle ní přispěla stabilita v poslechovosti, transparentní a zavedené produktové portfolio, všeobecný ekonomický růst i ustálená struktura na úrovni mediazastupitelství.
Podrobně o čistých mediálních investicích
I pro další období existují předpoklady k růstu, asociace jmenuje stabilní poslechovost, tradiční výhody audio reklamy (to, že je nevizuální, osobní, vysokofrekvenční, relativně levná), rostoucí synergie rádia a digitalu (zejména v oblasti sociálních sítí), poptávka po rozhlasová reklamě i při snížení slev v letošním prvním kvartálu, rostoucí poptávka po speciálních operacích ve vysílání i mimo ně či digitální audioreklama, včetně programatického prodeje.

Čestmír Strakatý odchází z Reflexu, opouští Prostor X

Z ČT odchází Alžběta Plívová, vedoucí komunikace a autorka ČT Edu

Nikdo už nestojí o hypertextové odkazy
