Radiožurnál dotahuje náskok prvního Impulsu

Nejposlouchanějším českým celoplošným rádiem zůstává Impuls, nadregionálním Hitrádio.

Nejposlouchanějším rádiem v Česku zůstává Impuls, který denně ladí přes milion lidí. Následují Radiožurnál a Evropa 2, stejně jako před rokem. Zatímco počet posluchačů Impulsu se meziročně nezměnil, Radiožurnál posílil o 3 % a Evropa 2 naopak o 7 % oslabila. Propadla se i čtvrtá Frekvence 1, a to o 8 %. Nejsilnější nadregionální stanicí zůstává Hitrádio. Ukazují to čerstvá čísla z pravidelného průzkumu Radioprojekt, jehož výsledky dnes zveřejnily agentury STEM/Mark a Median. Denně si rozhlas pouští 62 % Čechů starších 12 let, týdně 87 % populace. 

Poslechovost rádií, v tisících lidí

provozovatel stanice  2. pololetí 2019 2. pololetí 2018 meziročně 2. a 3. kvartál 2019 změna
Celoplošné stanice
Londa Impuls 1.018 1.051 -3 % 1.021 -
Český rozhlas Radiožurnál 927 899 3 % 909 2 %
Active Evropa 2 823 890 -8 % 839 -2 %
Active Frekvence 1 681 730 -7 % 690 -1 %
Český rozhlas Dvojka 326 288 13 % 317 3 %
Český rozhlas Plus  99 92 8 % 97 2 %
Český rozhlas Vltava 53 61 -13 % 52 2 %
Český rozhlas Wave 15 12 25 % 13 15 %
Český rozhlas D-dur 11 5 120 % 5 120 %
Active Zet 9 8 13 % 7 29 %
Český rozhlas Jazz 6 6 - 6 -
Český rozhlas Junior  2 7 -71 % 4 -50 %
Nadregionální stanice
Media Bohemia Hitrádio 647 675 -2 % 640 1 %
Media Bohemia Blaník 640 558 1 % 619 3 %
Radio United Kiss 382 329 7 % 358 7 %
Radio United Country 262 259 12 % 268 -2 %
Media Bohemia Fajn Radio 254 203 28 % 218 17 %
Radio United Beat 246 240 1 % 256 -4 %
Media Bohemia Rock Rádio 115 116 7 % 121 -5 %
Radim Pařízek Čas 103 97 -26 % 101 2 %

Zdroj: Radioprojekt, SKMO, STEM/Mark, Median

Největší podíl měla obchodní síť Media Club, která patří televizi Prima a nově zastupuje všechny komerční celoplošné stanice, se 43,8 %. Radiohousu, respektive Media Marketing Services (vlastníkem je skupina Media Bohemia) zůstalo 31,3 %. Podíl stanic veřejnoprávního Českého rozhlasu se zvýšil na 22,7 %.

Čisté investice do rozhlasové reklamy od října do konce prosince meziročně vzrostly o 3,5 %, na 531,4 milionu Kč. Investicím se meziročně dařilo růst ve všech měsících, nejvíce v říjnu, a čtvrté čtvrtletí byl tradičně objemově nesilnějším kvartálem roku.

Čisté investice do rozhlasové reklamy, v miliardách Kč

rok 2016 2017 2018 2019
investice 1,502 1,529 1,574 1,608
růst v % 2,6 1,8 2,9 2,1

Zdroj: SKMO. Založeno na expertním odhadu z Českého rozhlasu, Radiohousu a Media Clubu. Čisté investice = objem v ceníkových cenách bez slev a barterů. Nejsou odečteny bonusy agentur, zastupitelství či obchodníků. Založeno na fakturovaných objemech, nikoli odvysílaných.

Celoroční čisté investice do rozhlasové reklamy letos překonaly 1,6 miliardy Kč. Je to nejlepší výsledek za poslední čtyři roky, co tento ukazatel soukromá rádia zveřejňují. „Pokračuje tak období mírného růstu relativně zralého trhu,“ uvádí asociace rádií. K trvalému růstu za posledních několik let podle ní přispěla stabilita v poslechovosti, transparentní a zavedené produktové portfolio, všeobecný ekonomický růst i ustálená struktura na úrovni mediazastupitelství.

I pro další období existují předpoklady k růstu, asociace jmenuje stabilní poslechovost, tradiční výhody audio reklamy (to, že je nevizuální, osobní, vysokofrekvenční, relativně levná), rostoucí synergie rádia a digitalu (zejména v oblasti sociálních sítí), poptávka po rozhlasová reklamě i při snížení slev v letošním prvním kvartálu, rostoucí poptávka po speciálních operacích ve vysílání i mimo ně či digitální audioreklama, včetně programatického prodeje.