Radní Foltán žaluje ČTK kvůli cestovnému

Člen Rady ČTK Pavel Foltán chce 47.517 Kč za své cesty na schůze rad v letech 2018 a 2019.

Pavel Foltán odchází z dnešního zasedání Rady ČTK

Pavel Foltán v minulosti ze zasedání Rady ČTK odcházel předčasně (snímek z července 2020)

Radní České tiskové kanceláře Pavel Foltán (za ANO) podal na zpravodajskou agenturu žalobu, v níž požaduje zpětné proplacení cestovného na schůze rady. Foltán žádá o 47.517 Kč, a to za období od svého zvolení do Rady ČTK v březnu 2018 do konce roku 2019. Rada ČTK dnes přijala stanovisko, v němž se od Foltána distancuje.

Radní žalobu avizoval už na začátku března dopisem, který zároveň mínil jako předžalobní výzvu. Vedení agentury údajnou pohledávku neproplatilo, Foltán proto podal žalobu. Svůj krok na veřejných jednání nijak nekomentoval.

Absenci cestovného a dalších náhrad Foltán kritizuje od svého zvolení. Radní ČTK přitom narozdíl do členů Rady Českého rozhlasu a Rady České televize nemají podle příslušného zákona na žádné náhrady nárok.

Vedení ČTK se přesto pokusilo vyjít radním vstříc, když loni v červnu vytvořilo zvláštní fond na proplácení cestovného. Do něj uložilo 200.000 Kč na tři roky. Žádný radní z něj ale dosud nic nečerpal, jak dnes Médiáři řekl předseda rady David Soukup (za ANO). Sám Foltán existenci fondu v době jeho vzniku kritizoval a jeho využívání odmítal jako potenciální „nedovolené obohacování“.

Rada ČTK přijala stanovisko, v němž se od žaloby distancuje. Pro hlasovali čtyři radní, Pavel Foltán a Petr Žantovský (za ANO) odmítli hlasovat. „Je to soukromá věc pana Foltána a my překračujeme jednací řád a zákon,“ vysvětloval Žantovský. „Máme právo vyjádřit, že s tím nesouhlasíme. Nemá to žádný důsledek pro samotný soud,“ odpovídala mu místopředsedkyně Jana Gáborová (za SPD).

„Taky nevrací peníze za to, že tady čtyřikrát za sebou nebyl,“ odmítl žalobu předseda Soukup. Rada ČTK zasedá v Praze jednou měsíčně, Foltán se dnes jednání účastnil poprvé od března. V Brně žijící Foltán odmítá i možnost připojení skrze konferenční hovor. Jako důvod uvádí také to, že ČTK neproplácí využívání příslušných technologií.

Profimedia? „Dobře vymyšlená akvizice“

Vedení ČTK dnes radní obeznámilo s byznysovým záměrem, s nímž agentura na začátku července koupila fotobanku Profimedia.cz. Cenu ani způsob financování akvizice ČTK veřejně nekomentovala. „ČTK už kupní cenu zaplatila s výjimkou zádržného, které bude vyplaceno při splnění standardních podmínek,“ napsala pouze mluvčí ČTK Martina Vašíčková. Agentura fotobanku koupila od slovenského finančníka Igora Rattaje, Seznam Zprávy výši akvizice odhadovaly na 200 milionů Kč. 

Neveřejná byla i příslušná část dnešního zasedání. „Je to dobře vymyšlené a víme, s jakou ČTK počítá návratností,“ okomentoval krátce předseda Soukup, aniž by chtěl sdělit dobu návratnosti.

Veřejnoprávní ČTK hospodaří od roku 2013 se ziskem, loni skončila v plusu 1,7 milionu Kč, o rok dříve 5,5 milionu. Roční obrat má přes 250 milionů Kč.

Ředitel ČTK odmítl kritiku od Babiše

Radní se dnes také krátce zabývali kritikou ČTK ze strany premiéra Andreje Babiše (ANO), který v jednom ze svých pořadů nazval Českou tiskovou kancelář a Český rozhlas „pátou kolonou“. Nelíbilo se mu to, že sedm minut před jeho tiskovou konferencí s předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyen o národním plánu obnovy vyšla zpráva, podle níž musí Česko v tomto programu „vyloučit Babišův střet zájmů“.

„Místo toho, aby nás pochválili, že jsme přinesli tolik peněz, narozdíl od našich předchůdců, nechci se ani vracet, jak oni vyjednávali, tak tohle udělali. To jsem ještě v životě takovou prasárnu nezažil,“ kritizoval média Babiš. Sám přitom nepodal na ČTK oficiální stížnost, generálního ředitele o stanovisko požádal předseda Soukup. ČTK se totiž ke kritice na rozdíl od Českého rozhlasu nevyjádřila, jak informovalo Echo24. Šéf zpravodajství Českého rozhlasu Jan Pokorný kritiku odmítl s tím, že nešlo o úmyslné načasování.

To potvrdil i ředitel ČTK Jiří Majstr. Ten ve své odpovědi radním vysvětluje, že Evropská komise na informaci uvalila embargo do doby začátku společné tiskové konference v 11.45, ten se ale o sedm minut posunul. Nešlo tedy o načasování ze strany médií, jak naznačoval Babiš. „Zpráva ČTK byla opřena o text zprávy komise o národním plánu obnovy a o brífink představitelů Evropské komise k němu, který byl v Bruselu pro novináře akreditované při EK. Byla to EK, nikoli ČTK, která stanovila, že informace z brífinku jsou embargovány - to je nesmějí se zveřejnit - do 11.45,“ popisuje Majstr.

Radní jeho odpověď vzali na vědomí. Pro to nehlasoval pouze radní Foltán.