Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Týmy expertů, rady značkám, pomoc úřadům. Agentury reagují na virovou krizi

Přinášíme přehled, jak se na citelné omezení byznysu kvůli pandemii koronaviru nastavují marketingové agentury v Česku. Jak mění fungování, co mají nového a co radí klientům?

Na 50 % odhaduje Asociace komunikačních agentur (AKA) pokles komunikačního trhu, a to ještě v závislosti na délce trvání hospodářského útlumu. Okamžitě se podle AKA pokles poptávky promítá i do návazných činností jako audioprodukce, videoprodukce, tisk, pořádání akcí, grafického designu či produkce hudby. „Agentury teď fungují v útlumovém režimu práce z domova. Mnohé však už musely rozvázat spolupráci se stovkami OSVČ, především v kreativních profesích. V jednotlivých případech se už uvažuje o propouštění zaměstnanců,“ přibližuje Marek Hlavica, ředitel AKA. Zároveň agentury nacházejí nové cesty, jak fungovat a jak být klientům potřebné.

Agentury s jejich řešeními uvádíme v abecedním pořadí. Ptali jsme se jich, jak v důsledku omezení kvůli koronaviru upravily fungování agentury směrem ke klientům (nad rámec obecných bezpečnostních a hygienických opatření), nebo zda zavedly nějakou novinku ve své nabídce.

Adison: místo kuchyňky inspirátor pro interku

Jedna z nejaktivnějších českých PR agentur Adison spustila microsite ADiInspirátor, kde sdílí náměty, jak pracovat s interní komunikací ve chvíli, kdy je tým doma. „Osobně se potkávat nyní nemůžeme, ale můžeme se pokusit aspoň trochu firemní kuchyňku nahradit. Motivovat tým, být s ním v kontaktu a udržovat pozitivní drive,“ apeluje agentura. Vedla ji k tomu daleko intenzivnější komunikace s klienty v nové situaci („de facto nonstop visíme na telefonech s klienty nebo novináři a komunikace i práce je mnohem intenzivnější a náročnější“).

„Aby firmy dokázaly z této nelehké situace vyjít dobře, budou kromě dalších zdrojů potřebovat i fungující a motivované zaměstnance. Proto by se měly interní komunikací teď hned intenzivně zabývat. Hledat způsoby a nástroje, jak tým motivovat, ale také jak k němu v současné situaci mluvit. Tahle doba totiž také v reálu testuje, zda skutečně platí hodnoty společnosti - zda zůstávají pouze na papíře, nebo zda jimi firma (a její vedení) skutečně žijí,“ míní Alžběta Fridrichová z vedení Adisonu. „Hned na začátku karantény jsme také klientům nabídli bezplatnou pomoc nad rámec běžné spolupráce, zejména v oblasti krizové nebo interní komunikace,“ doplňuje.

„Pro celoagenturní home office jsme se rozhodli ještě před vyhlášením nouzového stavu,“ líčí Alžběta Fridrichová. „Fungujeme téměř kompletně v cloudu, takže technicky pro nás home office není problém - lidem jsme umožnili si z kanceláře odnést monitory, klávesnice a veškeré další vybavení, které si přáli využít. Tušili jsme, že karanténa nebude na týden.“ Zároveň ihned začali řešit otázku interní komunikace. „Byť je nás pod dvacet, kolektiv a celková atmosféra je něco, co nás definuje a je pro lidi z týmu extrémně důležité. Okamžitě jsme zavedli dvě nové věci - pravidelné ranní hangouty v 9.00 a interní newsletter, na jehož obsahu se podílí víc lidí,“ přibližuje Fridrichová. Schůzky a porady agentura přesunula na Hangouts, přičemž ranní si pochvalují, neboť dává práci z domova řád.

Bistro Social: někteří klienti navyšují rozpočty

„Naše agentura už od svého založení funguje zejména v cloudovém prostření, a proto jsme nezaznamenali žádný problém při přechodu na home office, jehož třetí týden načínáme. Jelikož se staráme o víc než 80 značek, jsou zkušenosti klientů s novou situací různé. Nejvíc zasažené jsou oblasti cestovního ruchu a služeb obecně, ale objevily se nám nové příležitosti v případě některých klientů z oblasti rychloobrátky, komunikace CSR a e-commerce obecně, takže nějaký zásadnější výpadek příjmů zatím neregistrujeme. Ne všech značek se týká pokles prodejů, naopak některé své marketingové budgety navyšují, protože cítí prodejní příležitosti,“ popisuje za Bistro Social ze skupiny Dentsu Aegis managing director agentury Ondřej Pavelek.

„Právě silná online prezence je v současné době něco, co úspěšnost firem značně ovlivňuje. Kdo měl poslední měsíc dobře vyřešený model e-commerce, vynahradilo mu to do značné míry ztráty z prodeje v kamenných prodejnách. U některých rychloobrátkových značek registrujeme navýšení online prodejů v řádech nižších stovek procent,“ pokračuje Pavelek. Na hodnocení změn v marketingové komunikaci je podle něj brzo: „Pevně doufám, že se naše odvětví tak trochu vrátí ke kořenům a smyslem marketingu bude opět primárně podpora prodeje a obchodního úspěchu klientů. Myslím, že v posledních letech vznikla spousta projektů a kampaní, o jejichž byznysovém přínosu silně pochybuji. Stabilní ekonomický růst zapříčinil, že dostávaly finanční podporu možná esteticky zajímavé kampaně, ovšem s velmi diskutabilním přínosem klientům.“

C3 Prague: užitečnost jako jádro komunikace

Agentura C3 Prague, která se v lednu propojila s vydavatelstvím Burda, na krizi zareagovala návratem ke kořenům obsahového marketingu. „Chápeme ho jako komunikaci, která sama o sobě musí být užitečná pro své publikum. Měla by lidi obohatit, vzdělávat a pomáhat. Využíváme posunů v technologii cílení tak, abychom co nejlépe rozpoznali potřeby publika. Podle toho optimalizujeme komunikaci značek. Zároveň se soustředíme na pozitivní témata a nevytváříme paniku ani strach,“ říká Pavel Trnka, hlavní stratég C3. Agenturní tým tak pro Globus rozjel sérii článků o bezpečném a promyšleném nakupování. V příspěvcích pro magazín Škoda Storyboard poradil, jak v karanténě vzdělávat děti nebo jak správně dezinfikovat auto. Pro web České spořitelny zase připravil tipy, jak s dětmi mluvit o koronaviru.

Agentura pro klienty rovněž vypracovala přehledný manuál, který radí, jak na krizi reagovat a pracovat s mediálními platformami. „Věříme, že krize je příležitost k budování brandu – lidé tráví víc času online, o jejich pozornost se však uchází méně značek. Pokud se teď rozhodnete pomáhat obsahem, můžete získat konkurenční výhodu,“ doplňuje Trnka. Dosavadní výsledky ukazují, že sázet na užitečnost se vyplácí, články totiž mají až o 30 % větší organický dosah než jindy. Své zkušenosti s tvorbou obsahu v době koronaviru agentura C3 shrnuje v samostatném článku.

Jak podle C3 na krizi reagovat a pracovat s mediálními platformami

Jak podle C3 na krizi reagovat a pracovat s mediálními platformami

COT Media: inzerce grátis pro cestovní ruch

Vydavatelství firemních časopisů COT Media věnovalo reklamní prostor zatím v hodnotě 750.000 Kč, a to ve své síti. Bezplatně či za značně zvýhodněných podmínek je slibuje subjektům cestovního ruchu. Hlavním záměrem firmy je udržet informovanost v oboru, v němž působí. „Žijeme cestovním ruchem, a tak nedopustíme, aby padnul. Do podpory cestovního ruchu zapojujeme všechny naše komunikační kanály - tištěný měsíčník COT [zkratka Celý o turismu - pozn. red.], elektronický newsletter, zpravodajský portál iCOT.cz i facebookový profil,“ uvádí jednatelka COT Media Eva Frindtová. Nabídka platí prozatím do července 2020. S tím, že objednané inzertní plochy je možné využít do konce roku 2020. Podle vývoje v cestovním ruchu bude částka případně navýšena a akce prodloužena.

ČTK: poprvé z domova, poprvé pro veřejnost

V budově České tiskové kanceláře je kvůli opatřením souvisejícím s epidemií koronaviru přítomno minimum zaměstnanců. Většina jich pracuje z domova v rámci preventivních opatření proti šíření nákazy. Zde šéfredaktorka zpravodajství Radka Matesová Marková během online plánovací porady. Foto: ČTK

V budově České tiskové kanceláře je kvůli opatřením souvisejícím s epidemií koronaviru přítomno minimum zaměstnanců. Většina jich pracuje z domova v rámci preventivních opatření proti šíření nákazy. Zde šéfredaktorka zpravodajství Radka Matesová Marková během online plánovací porady. Foto: ČTK

Poprvé v historii nabízí veřejnoprávní tisková agentura internetový zpravodajský produkt rovnou koncovým uživatelům a širší veřejnosti, a ne jen médiím a velkým institucím. Vybírá za to sympatické dvě stovky měsíčně (bez daně). Téměř všichni redaktoři se navíc vinou viru museli přestěhovat do domácího prostředí. „Byla to nevídaná logistická operace, vyklízení budovy v takovémto rozsahu Opletalova 5 až 7 nezažila zřejmě od roku 1968,“ popisuje šéfredaktorka ČTK Radka Marková exodus do home office a přípravy na něj.

DDB: Evening Sessions a Strategic Toolbox

DDB Evening Sessions

DDB Evening Sessions

V době karantény, kdy jsme přehlceni zprávami o koronaviru, se kreativní agentura DDB rozhodla mluvit taky o něčem jiném a odlehčit situaci. Od čtvrtka 9. dubna nabízí prostřednictvím Facebooku vzdělávací a zábavní online talk show DDB Evening Sessions. Jde o koncept podcastů s otázkami a odpověďmi, kombinovaná s večerní talk show. Dotazy lze posílat předem přes Facebook, Instagram nebo email hello@ddb.cz. „V době celonárodní karantény jsme zvolili interaktivní a praktický formát konzultace. Chceme diskutovat o různých tématech – spojených jak s aktuální situací koronaviru, tak i tématech jiných. Pro odlehčení chceme celou platformu držet v zábavné a neformální rovině,“ říká Darko Silajdžić, šéf DDB Prague.

Vysílat se bude skrze živý stream na Facebooku a publikum se může  těšit na experty z DDB, kteří okoření denní rutinu karantény a budou se s publikem bavit ohledně svých zkušeností, kde berou inspiraci, jak se tvoří kreativní nápady a další témata, která se jistě dotknou i současné krize. DDB chce lidem přinést vzdělávací a zábavný odlehčený formát. Vysílat se má každý čtvrtek od 20 do 21 hodin živě na Facebooku, v angličtině.

Agentura DDB také představila Covid-19 Strategic Toolbox, soubor návodů na dvaceti listech formátu A0, které jsou určeny pro firmy a značky s cílem pomoci projít současnou krizí a generovat krizová řešení rychleji. Pomůcka je inspirovaná workshopy, které agentura pravidelně pořádá me s našimi stávajícími i novými klienty během kreativního procesu, kdy společně tvoříme lepší nápady rychleji a efektivněji. „Každý den vídáme mnoho chytrých mnohostránkových dokumentů se spoustou čísel ohledně covid-19. Náš dokument je spíš praktickou pomůckou jak udělat, zkusit, otestovat a nacházet hypotézy nebo efektivní řešení,“ říká Dmitry Zenin, head of strategy & brand experience DDB Prague.

Elite Bloggers: jak teď využít influencery

Agentura v čele s Terezou Salte připravila tipy pro ty, kteří používají v marketingu lidi vlivné na sociálních sítích. „Za aktuální situace by se měl influencer marketing používat obezřetně. Proto jsme na základě našich zkušeností sepsali užitečné tipy, které mohou pomoci firmám realizovat efektivní kampaně s influencery během této nestandardní situace.“

Epic PR: krátké konzultace zdarma

„Naše lidi jsme poslali domů v předstihu, už 12. března. Tím, že fungujeme na cloudu, není s prací z domova žádný problém. Pořádáme pravidelné hangouty, abychom se viděli aspoň takto,“ popisuje za agenturu Epic PR managing partner Ondřej Tesař.

„Dá se říct, že v této době spolu možná mluvíme více než dřív, kdy jsme se vídali každý den. Totéž platí i o komunikaci s klienty. Ačkoliv je pandemie, jsme doslova zavaleni prací. Klienti hledají nové způsoby organizace firem i pracovníků a změny je potřeba rychle komunikovat dovnitř i ven, stejně jako bezpečnostní záležitosti. Všem jsme nabídli hodiny práce spojené s interní a krizovou komunikací zdarma a samozřejmě akceptujeme i větší konzultační vytíženost. Také jsme se zapojili do projektu PR Klubu a nabízíme konzultace pro inhouse PR profesionály zdarma. Tutéž nabídku jsme učinili i veřejně na našich sociálních sítích Facebook a LinkedIn, takže kdokoliv potřebuje kratší konzultaci, poskytujeme ji zdarma,“ pokračuje Ondřej Tesař.

„Online obsah zažívá obrovskou inflaci“

„Je jasné, že většina komunikace se nyní děje v souvislosti s koronavirem. Na druhou stranu to nesmí být samoúčelné, na to jsou už novináři dávno alergičtí. Zároveň je možné sledovat čím dál větší rozptyl, přibývají pořád nová témata, která už nemají s koronavirem bezprostřední souvislost. Jako když se rozprostírá dým. Tyto nuance je třeba vnímat a přizpůsobit tomu témata a styl komunikace. Lidé už jsou neustálým přívalem zpráv o koronaviru trochu unaveni a snaží se hledat cesty, jak zase ‚normálně‘ žít,“ míní PR profesionál z Epiku.

„Obecně se teď doporučuje komunikovat hlavně v onlinu. Zintenzivňují se sítě, objevila se spousta webinářů, instruktážních videí, virtuálních výstav a prohlídek. Háček je v tom, že den má pořád jen 24 hodin a online obsah má tedy nejen menší dosah v jednotlivostech, ale i kratší život. Je obrovská inflace online obsahu. Nelze tedy spoléhat na dříve osvědčené postupy, teď je to skutečný boj o diváky a návštěvníky. A nezapomínat, že ostatní kanály se vrátí. Kdo toho využije mezi prvními, bude profitovat. Třeba jako Miami Ad School, která využila outdoor a seriály Netflixu, aby přesvědčila lidi, že mají zůstat doma.“

Etnetera: plaťme faktury včas

Technologická skupina Etnetera, pod níž spadají třeba i agentury Etnetera Motion nebo Fragile, se rozhodla komunitní iniciativou apelovat na to, aby si v čase koronavirové krize firmy vzájemně platily včas, a zároveň zviditelňovat „ty slušné, ohleduplné a solidární“, které to už dělají. „Momentální situace ohledně koronaviru neklade zvýšené nároky jen na lidi, ale samozřejmě také na firmy. Je zřejmé, že paralelně se zvládáním zdravotních dopadů začínají na Česko vážně působit i problémy ekonomické. Proto jsme se rozhodli rozjet iniciativu, kterou lze shrnout do tří základních bodů: plaťme faktury včas, pokud možno ihned, zkraťme splatnost faktur a plaťme dřív a odložme splatnosti faktur pro firmy, které své finanční závazky vždy plnily, ale současná situace jim to bohužel nedovolí,“ popisuje marketingový ředitel Etnetery Mikuláš Procházka.

„Výzva je jednoduchá: lidé, podnikatelé, firmy, korporace i státní instituce, plaťme včas, ideálně dřív než musíme a zamysleme se, jak můžeme menším subjektům se splatností pomoci. V první fázi budujeme komunitu na síti LinkedIn přes skupinu Plaťme včas. Tady chceme sdružovat a postupně zveřejňovat firmy, které se k výzvě přihlásí. Zapojujeme i naše partnerské organizace jako HPCG, Red Button a další partnery, kteří nám pomohou iniciativu šířit. Společně tak chceme pomoci českému podnikatelskému prostředí,“ dodává marketingový ředitel Procházka.

Fresh: pomoc neziskovce i noví klienti

„Na březen jsme měli těsně před podpisem několik velkých zakázek a snídani s padesáti přihlášenými účastníky. Pár projektů bylo na poslední chvíli odpískáno z důvodu úspory nákladů. Event jsme museli přesunout až na červen,“ popisuje jednatel agentury Fresh Services Marek Kříž. „Museli jsme zároveň samozřejmě stopnout marketingové kampaně všech klientů z oboru cestovního ruchu, kultury, protože ta propagace najednou přestala dávat smysl,“ doplňuje šéf marketingového oddělení agentury David Mynář. Došlo na fungování celé firmy na dálku. „Home office byl u nás už od založení agentury v roce 2007 vítaný benefit, takže to pro nás nebyl takový šok. Přesto jsme však nikdy jako agentura na home office úplně nefungovali,“ přibližuje spoluzakladatel agentury Ondřej Prokop. Vše ale běží a jednotlivá oddělení mají několikrát do týdne porady. Online se odehrávají i obchodní schůzky.

První dva týdny agentura věnovala především tomu, aby klientům pomohla adaptovat marketing na nové podmínky. „S klienty jsme prošli jejich dosavadní kampaně a upravili jejich cílení, tonalitu komunikace, aby co nejvíce odpovídaly nové realitě. U pár klientů jsme museli rozpočet osekat, ale zatím jsme díky dlouhodobým vztahům nepřišli o žádného klienta,“ říká Mynář. „Říkat, že se krize nebojíme, by bylo přehnané sebevědomí. Určitě se najde část firem, která bude chtít osekávat marketingové rozpočty. I před krizí jsme si zakládali na tom, že za každou investovanou korunu musí klient získat co největší návratnost. Tohle nastavení se nám bude nyní hodit,“ míní Radim Bílý, šéf obchodního oddělení.

Své dočasně uvolené kapacity napřela Fresh Services k několika novým komerčním i neziskovým projektům. Jsou jimi konkrétně marketingová strategie a tvorba propagačních materiálů pro neziskovou organizaci Život 90 (tuto spolupráci v současné situaci poskytuje bezplatně), tvorba zpravodajsko-analytického portálu Komoraplus.cz pro Hospodářskou komoru České republiky, rozjezd kreativní kampaně rychloobrátkové firmy TM Toys zaměřenou na segment dětí a mladých rodičů, výkonnostní kampaně pro videoplatformu Dafilms.cz. Kromě neziskovky Život 90 agentura poskytuje bezplatné poradenství i dalším nejohroženějším segmentům trhu, mezi něž patří restaurace nebo služby navázané na cestovní ruch.

„Z důvodu koronavirových opatření jsme téměř skokově přišly o část práce pro některé naše klienty. Zaměstnancům však úvazky nesnižujeme ani nesnižujeme stavy, proto jsme schopni dočasně pomoci tam, kde je třeba. Jsme si vědomi toho, že někteří podnikatelé dnes bojují o přežití a snaží se určitým způsobem rychle transformovat své podnikání. Rádi jim zkusíme nyní pomoct v rámci našich volných kapacit a až se to vše přežene, třeba budeme dál spolupracovat už na komerční úrovni,“ uzavírá Ondřej Prokop.

Havas PR: chatbot pro mladé o viru

„S klienty řešíme zejména zvýšenou poptávku po krizové a interní komunikaci a upravujeme obsahy sdělení, aby byly relevantní pro současnou situaci. Sdílíme s nimi analýzy, které popisují vývoj spotřebitelského a mediálního chování a ukazují na příležitosti, které se v souvislosti s krizí objevují. Data nám říkají, že určité segmenty čeká po odeznění krize zvýšená poptávka a značky se na to mohou připravit už nyní,“ popisuje dění v PR agentuře její manažer Michal Vlasák, jinak též člen výkonné rady Asociace public relations agentur (APRA).

„Celá agentura plynule přešla do online režimu od 15. března, vlastně jsme otevřeli 185 nových poboček,“ odkazuje Vlasák na home office. „Fakt, že jsme 360° komunikační agentura, nám umožňuje rychle se přizpůsobit situaci a nabídnout klientům různé varianty komunikace a marketingových aktivit. Třeba v oblasti eventů a tiskových konferencí připravujeme alternativy v podobě videostreamingu, kdy můžeme nabídnout i vlastní televizní studio.“ Zaměstnanci Havasu podle Vlasáka pomáhají tím, co umí - třeba výrobou respirátorů na 3D tiskárně. „Kolegyně z digitálního týmu zase přes víkend vymyslely, napsaly a naprogramovaly chatbota Co-Bot-19, aby pomohly šířit osvětu o koronaviru mezi mladými, kteří míň sledují tradiční média.“

Isobar: pomoc Vlně naděje na Primě

Kreativní agentura Isobar, která je součástí sítě Dentsu Aegis Network, připravila ve spolupráci s Nadačním fondem Kapka naděje a televizí Prima dobročinnou kampaň Vlna naděje na podporu nemocnic a zdravotníků bojujících s koronavirem. Kampaň, která zahrnovala komunikaci na sociálních sítích, spolupráci s influencery i televizní pořad v hlavním vysílacím čase, vznikla za sedm dní. Během tří dnů od spuštění komunikace se povedlo vybrat téměř šest milionů korun. Kampaň, která si klade za cíl vybrat 10 milionů, je stále možné podpořit, třeba přes web nadace.

„Nadační fond Kapka naděje dokázal hned na počátku pandemie zajistit zdravotnický materiál za více než 10 milionů korun. Ochranné pomůcky byly obratem rozvezeny do 45 nemocnic po celé republice, ani takový objem pomoci ale nestačil. Potřebovali jsme v rekordním čase získat další finanční prostředky na zakoupení ochranných pomůcek a především na diagnostické přístroje pro české zdravotníky. Vlna solidarity, kterou se nám společně s agenturou Isobar a Primou podařilo vyvolat, nám vyrazila dech,“ uvádí Jan Fischer, ředitel Nadačního fondu Kapka naděje. „Bylo nám jasné, že doslova závodíme s časem. Rozhodli vsadit vše na jednu kartu a vzedmout jednu masivní vlnu veřejného zájmu. Protože když každý z nás přispěje aspoň kapku, vyvoláme vlnu, která dokáže zaplavit nemocnice potřebným materiálem,“ podotkl k myšlence kampaně Pavel Flégl, executive creative director Isobaru.

Kampaň byla spuštěna 7. dubna na sociálních sítích Nadačního fondu Kapky naděje. K výzvě se obratem připojila řada influencerů a osobností českého veřejného života. Vrcholem byl pak charitativní večer na Primě, který běžel v sobotu 11. dubna v hlavním vysílacím čase. Pořadem provázel Libor Bouček a výzvu přišla podpořit Marta Kubišová, Eva Holubová, Petr Čech, Martin Dejdar, Dara Rolins a desítky dalších.

Kampaň Vlna naděje na mobilech

Kampaň Vlna naděje na mobilech

Kampaň Vlna naděje na sociálních sítích

Kampaň Vlna naděje na sociálních sítích

Kampaň Vlna naděje v televizi

Kampaň Vlna naděje v televizi

Konektor: pro „nový normál“ průvodce i štáb

Agenturní skupina Konektor z pražského Karlova náměstí promptně nabídla celou příručku pro dobu „po viru“. „Doba je a bude náročná a jsme přesvědčeni o tom, že i po odeznění epidemie bude třeba spoustu věcí začít dělat jinak a hledat nové cesty. A zároveň si myslíme, že je potřeba se na některé změny začít připravovat už dnes,“ předesílá Rostislav Starý, jeden z manažerů skupiny, do níž spadají agentury PR.Konektor, Konektor Social i The Hive. „Proto jsme v Konektoru připravili Optimistický průvodce komunikace v době postvirové, kde se zamýšlíme nad tím, co je třeba čekat a nad čím bychom všichni už měli začít přemýšlet,“ doplňuje. Agentura v příručce vymezuje tři fáze - akutní (potrvá několik týdnů), přechodnou (několik měsíců) a „nový normál“ (roky). U všech radí, jak komunikaci nastavit.

Skupina Konektor zároveň klientům nabízí „postkrizový štáb“, skupinu hlavních postav svých agentur „pro pomoc s následky epidemie v komunikaci a marketingu“. Tým nabízí řešení zmíněné přechodné fáze i audit a nové nastavení dlouhodobé komunikace. Ve štábu kromě Rostislava Starého působí Jaroslav Duroň, Petr Rydl, Martin Charvát, Petr Pařízek, Rudolf Kvíz, Michaela Chrpová, Tadeáš Novák a Lukáš Bašta.

Konektor Social: Linka 451 na pomoc nakladatelům

Konektor Social, jedna z agentur skupiny Konektor, se rozhodla pomoci nakladatelům. Ti podle ní nesou největší náklady a rizika spojená s vydáváním knížek a současným stavem jsou nejvíc ohrožení. Zavření knihkupectví, která generovala až 80 % příjmů, pro ně bylo velkou ranou a k tomu jim Euromedia, vlastník sítě knihkupectví Luxor, napsal, že se vzdávají finančních závazků na tři měsíce od poloviny března, tedy včetně části vánočních příjmů.

Aktivita s pomocí nakladatelům vznikla v internetovém projektu BLate Night Show. Za tím stojí trojice Lukáš Bašta (z agentury Konektor Social), Martin Brykner (z crowdfundingového portálu Startovač.cz) a hlavní tvář celého projektu, moderátor Mikoláš Tuček, známý z herních pořadů Re-Play, Applikace či Score Live. Tuček zveřejnil 8. dubna video, které situaci na knižním trhu vysvětluje, a zároveň se na Startovači rozběhla sbírka na podporu nakladatelů jako Crew, Argo, Jan Melvil Publishing, Planeta9 a řady dalších. Každý z nich sestavil speciální balíčky svých produktů. Svojí roli přitom hraje i pocit překvapení - podporovatel totiž neví, co dostane. Crowdfunding pojede tak dlouho, dokud bude třeba.

„Jedna věc je psát predikce a návody, druhá je skutečně něco dělat,“ uvedl Rudolf Kvíz, ředitel agentury Konektor Social. „Agentury by si měly takzvaně ušpinit ruce a skutečně pomáhat. Podobné aktivity poskytujeme našim klientům, ale měli jsme pocit, že můžeme udělat víc.“ Zapojení Konektoru zahrnuje pomoc s tvorbou obsahu a jeho šířením. Kromě samotného crowdfundingu také vznikla facebooková stránka, která shlukuje všechny podstatné informace i humornou motivaci. Z dílny agentury také vzešlo logo a název Linka 451, které odkazuje k faktu, že situace vážně hoří.

LCG New Media: web proti nudě

Digitální agentura LCG New Media připravila v reakci na nouzový stav, kdy jsou lidi celé dny doma, web Protinudě.cz. Jedná se volně přístupný portál, který sdružuje různé aktivity, zábavu, kulturu i vzdělání, jež lze realizovat virtuálně z domovů. „Každý si tu přijde na své - zabaví se nebo se vzdělá ve vybrané oblasti. Kdokoliv může navíc zasílat své podněty, které rádi na web přidáme,“ vyzývá šéf agentury Vojtěch Lambert.

Lesensky.cz: marketing pomáhá v Brně 

Už v prvních dnech vládních omezení přišel s vlastní iniciativou, jak zefektivnit přetíženou komunikaci ve veřejné správě a marketingově podpořit nově vznikající projekty, v Brně a okolí Petr Lesenský, majitel tamější agentury Lesensky.cz. „Vyčlenili jsme část kapacity na bezplatnou pomoc smysluplným projektům a úřadům, v rámci celobrněnské výzvy #Marketingpomaha se propojili s dalšími agenturami napříč marketingovými obory a s freelancery,“ popisuje o dva týdny později. „Společně pomáháme mnoha úřadům - magistrátu, kraji, starostům - a víc než desítce smysluplných projektů. Příkladem spolupráce brněnských marketérů je projekt Pomahamesi2020.czkterý vznikl během odpoledne. Pomáháme společně s konkurenty několika komunitním projektům či neziskovému sektoru. Řeší se medializace projektů zaměřených na roušky, bezplatné právní ochrany, propagace linky důvěry, videokonzultace pro lékaře či na dodávku jídla pro záchranný systém. Nabíráme další kapacity, abychom byli připraveni rozdělovat další práci.“

„Co se týče našeho fungování s klienty týče, jsme samozřejmě maximálně online. A zjišťujeme, že se vlastně nepotřebujeme nikdo s nikým scházet a můžeme dál plnohodnotně fungovat - možná i efektivněji,“ míní Petr Lesenský. „Přemýšlíme o oslovení nových segmentů novými formami nabídek. Aktualizujeme celý náš obchodní proces pro příští týdny. Přednost ale dáváme pomoci našim klientům, zaměstnancům a společnosti, na obchod agentury bude času dost.“ Uvažuje také o tom, že část kapacity na smysluplné projekty, kterým chce pomáhat zdarma a rychle, nechá vyčleněnou v agentuře napořád. „A objevili jsme sílu spojenectví se subjekty, se kterými by nás vlastně nikdy nenapadlo spolupracovat. Díky tomu všemu, co se děje, přemýšlím jinak, což v našem oboru určitě není na škodu.“

McCann: přizpůsobte se, tady jsou příklady

Strategický tým pražské pobočky McCann, jedné z největších nadnárodních agentur, které v Česku působí, připravil jednoduchý manuál pro značky, jak přistupovat k současné krizi způsobené pandemií Covid-19. „Prošli jsme množství materiálů, porovnali je s dřívějšími krizemi a posbírali informace od klientů, od nichž jsme zjistili, co je nyní nejvíce trápí. Věříme, že vám tento dokument může pomoci jak s aktuálními kroky, tak s přemýšlením nejen nad zákazníky, ale i zaměstnanci,“ vzkazuje za celý tým z pražských Riegrových sadů Alice Reindlová.

McCann rovněž průběžně doplňuje monitoring toho, jak značky v průběhu virové krize komunikují. Monitoring má podobu galerie na sociální síti Facebook. Agentura začala českými značkami, ale nabízí i příklady ze světa. Značky pro větší přehlednost a relevanci dělí do kategorií jako retail, telekomunikace, móda, alkohol či třeba e-commerce. „Nové příklady přidáváme každý den a doufáme, že to pomůže podat věrnější obrázek o současném stavu komunikace,“ uvádí McCann. 

Media Club: sponzorujte dobré zprávy v rádiu

Prodejce reklamy Media Club televize Prima ohledně rozhlasové reklamy hlásí, že klienti své kampaně pozastavují jen v minimální míře, většinou je přesunují na pozdější dobu. „Pozitivní zprávou je i evidovaný zájem o novou spolupráci a inzerci v rádiích a reálný podpis nových obchodních smluv v řádu nižších desítek. Ukazuje se, že zadavatelé začínají měnit své strategie a rádio chtějí nově využít pro komunikaci i ti, které to dříve nenapadlo, nebo to dokonce vylučovali. Naši obchodníci jsou pro tuto situaci vybaveni aktuálními argumenty, které jim pomáhají při konzultaci s jednotlivými klienty,“ říká Jan Čadek, obchodní ředitel divize rádií Media Club.

Rádio Kiss, hlavní ze stanic, kterou Media Club provozuje a kam prodává reklamu, zavedlo rubriku Stále jsme s vámi, zaměřenou pouze na pozitivní informace. „Zadavatel se může spojit s pozitivním sdělením a dát lidem najevo svůj optimistický přístup v době, kdy převažují zejména zprávy negativní,“ popisuje nový obsahově-reklamní produkt Jan Čadek. „Zařadili jsme také do prodeje - za výhodných podmínek - další nabídku reagující přímo na omezení jednoho z nejvíce postižených segmentů ekonomiky, a to restauratérství. Lokální okénko Radia Kiss je ušité na míru těm, kdo vlastní nebo provozují restaurace, hospody či bufety, které v této nelehké době drží prodej jídla přes okénko. Spojením s touto rubrikou mohou dát vědět velkému množství lidí najednou, že mají otevřeno a jsou zde nadále pro své zákazníky.“

Ogilvy: nastupuje Recovery Task Force

České zastoupení nadnárodní agenturní skupiny Ogilvy podobně jako Konektor založilo expertní tým, který firmám a jejich značkám „nabídne rychlou pomoc v aktuálním nelehkém období a připraví je na transformační příležitosti, které trh čekají po skončení útlumu“. Zakládá proto pětičlenný expertní tým Ogilvy Recovery Task Force. Tvoří ho Jakub Hodboď, Jiří Jón, Barbora Šumanská, Petr Struna a Dita Stejskalová. „Pomohou značkám sladit čtyři dimenze, které jsou pro marketing a komunikaci v čase krize a období po jejím skončení klíčové - brand strategy, online výkonnostní marketing, sociální sítě a leadership a PR. Vycházíme z informací od našich kolegů z asijských trhů, kde už nejakutnější fáze nákazy odezněla,“ uvádí agentura.

Ogilvy uvádí Recovery Task Force

Ogilvy uvádí Recovery Task Force. Kliknutím zvětšíte

„Díky naší celosvětové působnosti v rámci sítě WPP máme už teď k dispozici velké množství zajímavých dat a příkladů z asijských trhů, kde se život opět vrací do ‚normálu‘. Je z nich patrné, že řada marketingových a komunikačních mechanismů bude fungovat jinak. Prostřednictvím Ogilvy Recovery Task Force chceme minimalizovat dopad koronavirové krize na značky působící na českém trhu a pomoci jim rychle nalézt možnosti růstu v nové, post-krizové realitě,“ vysvětluje šéf české Ogilvy Ondřej Obluk.

„Jinak pro nás současná situace samozřejmě znamená buďto pokles, nebo naopak větší nával práce u konkrétních klientů. To závisí na tom, před jakou marketingovou nebo komunikační výzvu daného klienta epidemie - a zejména bezpečnostní opatření s ní spojená - staví,“ přibližuje za Ogilvy Adam Dudek. „Na běžné fungování agentury směrem ke klientům aktuální situace ale zatím vliv nemá, pominu-li práci z domova a podobně,“ dodává.

Proboston Creative: reklamní briefy pro děti

Kreativní agentura Proboston se rozhodla pomoci všem kolegům, kteří trčí na home office s dětmi. A to pomocí starého dobrého reklamního briefu. „Víme, jak těžké to s dětmi na home office může být, protože je opravdu náročné je nějak zabavit. Proto jsme přišli s nápadem reklamního briefu, který děti dostanou dvakrát týdně k vypracování. Aspoň jim trochu přiblížíme práci nás, rodičů, a navíc tuším, že některé děti by snadno mohly vyšachovat i staré reklamní pardály,“ říká Daniela Matoušů, account directorka Probostonu.

Reklamčička Brief č. 1 - ETIKETA

DĚKUJEME VŠEM ZA KRÁSNÉ OBRÁZKY A VZHŮRU DO DALŠÍCH BRIEFŮ! :-)Kočičáci, je to tady! První reklamní zadáníčko letí k vám a budete dělat etiketu! To je bájo, co? Poslechněte si zadání a posílejte nám svoje návrhy sem do komentářů. K vašim obrázkům napište i své jméno, věk a klidně i město, kde bydlíte. Příští úterý vás totiž bude čekat nejenom nové zadání, ale i vyhlášení nejlepších návrhů, které se dostanou do naší Síně kočičí slávy. A až bude zase vše při starém, náš Pan Kreativní Řiditel vybere ty nejzajímavější talenty, které sladká odměna rozhodně nemine! #reklamcicka #proboston #peckadecka #reklamnikocicarna #stopnude #zustandoma

Zveřejnil(a) Proboston dne Čtvrtek 26. března 2020

Art directorem projektu je Rade Saptovic. „Reklamní briefečky zadává animovaná číča a témata se budou točit kolem toho, co všichni známe. Loga, etikety, plakáty… Aby to děti neměly tak snadné, součástí každého briefečku pro malé reklamní kočičáky je i nějaké to ‚mandatory , jako třeba barva nebo nějaké písmenko,“ popisuje agentura. Projekt Reklamčička poběží na jejím Facebooku od 26. března, zatím na dobu neurčitou.

Publicis: otevřené sdílení tipů pro značky

Agenturní skupina Publicis Groupe založila otevřenou platformu na pomoc značkám během krize způsobené pandemií koronaviru. Iniciovala vznik sdílené prezentace, která shrnuje zkušenosti a doporučení, jak v rámci marketingové komunikace na současnou situaci reagovat. Na dokumentu v podobě sdílené prezentace a s názvem Crisis and post crisis comms, který bude průběžně aktualizován o nový obsah, se mohou podílet marketingoví specialisté napříč celým trhem. Její základní strukturu vytvořil strategický tým Publicis Groupe s využitím vlastních i externích dat včetně materiálů zveřejněných dalšími komunikačními agenturami, které souhlasily s jejich použitím.

Cílem je vytvořit uceleného průvodce krizovou komunikací s využitím poznatků napříč marketingovými disciplínami a pomoct tak značkám minimalizovat negativní dopady a připravit je na budoucnost. „V těchto dnech v Česku vzniká spousta úžasných společných projektů a iniciativ, na kterých spolupracují lidé s rozličným know-how. Na poli marketingu bychom něčeho podobného chtěli dosáhnout s touto otevřenou platformou. Našim cílem je vytvořit otevřenou platformu, na které se může podílet každý, kdo má ke komunikaci značek co říct nebo už třeba sám vytvořil vlastní materiál,“ říká Martin Ježek z agentury Kindred, který byl spolu s dalšími stratégy Publicis Groupe iniciátorem celého projektu. Mezi ně patří i strategic planner Jan Marcinek.

Prezentace aktuálně obsahuje kapitoly zaměřené na oblast konzumace médií, změn ve spotřebitelském chování, specifické komunikační disciplíny nebo inspirativní case studies. Důležitou část pak tvoří doporučení pro konkrétní tržní vertikály, jako jsou automotive, farmacie, telco, finance či retail.

RobertNemec.com: letos chceme růst až o 30 %

Robert Němec se o své agentuře rozepsal: „Obrat se nám za poslední dva měsíce meziročně, Bohu díky, zvýšil. Odešel nám jeden klient z cestovního ruchu, ale obrat zvedlo pět nových klientů, které jsme podepsali v uplynulých šesti týdnech. Ve třech případech to jsou měsíční fees 150.000 Kč a více. U dalšího klienta z cestovního ruchu jsme se domluvili, že dvě třetiny fee bude platit okamžitě a třetinu jakmile se dostaneme na dohodnutou úroveň obratu. To předpokládáme v květnu 2020. Také jsme nikomu nezlevnili ani nesnížili sazby. Neděláme pro nikoho žádnou práci zadarmo, ani nějaké audity zdarma. Věříme, že pokud někomu pomůžeme vydělat právě v této době, pak by nám měl platit právě proto, že to dokážeme i nyní. Vykazovat růst, když roste poptávka, dokáže skoro každý. Trochu jsme posílili sales, ale stále je u nás aktivní sales velmi slabý. Aktivní sales byla vždy naše velká slabina. V reálu děláme tak jednu až dvě prezentace za týden. Nikoho jsme nepropustili ani jsme nesnížili mzdy. Naopak, aktivně hledáme, protože máme nedostatek lidí. Nejvíce nyní potřebujeme lidi na business consulting (klienti u nás nejvíce poptávají strategie, snižování nákladů, optimalizaci interních procesů, optimalizaci financí a digitální transformaci), datovou analytiku, PPC, grafiku, social media a tvorbu obsahu. Za poslední dva měsíce jsme přijali dva nové lidi. V květnu bychom chtěli aspoň tři přijmout. Od státu nic nechceme. Učíme dlouhodobě klienty, že každých zhruba 14 let krize přijde takřka 100% a že je potřeba se na ni připravit mentálně, procesně i finančně. Myslíme si, že stát by měl vytvářet podmínky a učit firmy v dobách blahobytu, aby byly ziskové, vyváženě investovaly a zároveň kumulovaly hotovost a byly připravené na dobu strádání. Každý den máme ‚virtuální kancelář‘ přes Zoom, kde se na 15 minut potkávají všichni kolegové a proberou se podle dne v týdnu osobní nebo pracovní věci. Mnozí ale chodili do kanceláří i v uplynulých měsících dobrovolně a od příštího týdne budeme v kanceláři všichni. Extrémně ušetříme na ježdění, z čehož jsem nadšený. S klientem se dá propojit přes Zoom a ušetříte tak minimálně hodinu za cestu tam a nazpátek. Jediné negativum vidím v náladě na trhu. Někteří klienti, i když jim vyděláváme hodně, jsou v náladě ‚maximalizovat cash-flow‘ a tedy platí faktury až po splatnosti, což dřív nedělali. Dá-li Pán Bůh, chceme letos obratově vyrůst o 20 až 30 % a ziskově ještě víc.“

Salt & Pepper: knížka pro děti záchranářů

Záchranáři dostali knížky pro své děti

Záchranáři dostali knížky pro své děti

„Každý se snaží pomáhat, jak umí,“ připomíná obsahová agentura Salt & Pepper Agency, proto minulý týden věnovala dětem záchranářů a dispečerek 160 výtisků česko-anglické knížky Krotitelka pražských strašidel, které rozeslala na centrály všech 14 záchranných služeb v Česku. Nákladnou dětskou knihu ilustrovanou renomovanou vítězkou mnoha odborných soutěží Soňou Juríkovou agentura vydala jako vlastní content. A vzhledem k tomu, že děvčata z agentury moc šít neumí a vařit musí hlavně pro své děti, rozhodla se pomoci alespoň tak, že zabaví děti těch, kteří ve dne v noci pomáhají zachraňovat životy a zdraví ostatních a nemohou se svým ratolestem věnovat, jak by rádi. „Chtěli jsme alespoň na chvíli ulevit rodičům, kteří jsou často kvůli bezpečnosti izolováni od svých rodin a situace je pro ně extrémně náročná po všech stránkách, ale hlavně jsme chtěli udělat radost,“ vysvětluje majitelka agentury Helena Křesinová. „Nápad knihu distribuovat dětem dispečerek a záchranářů vnímáme všichni s velkým povděkem. Je pravdou, že jsme v prvé linii, ale je to naše práce. Váš počin je pro nás moc potřebným povzbuzením,“ odepsal agentuře doktor Roman Gřegoř, ředitel ZZS Moravskoslezského kraje. Agentura díky tomu uvažuje, že by knihy věnovala i do dětských nemocnic a léčeben.

Stink: tvůrci, ukažte svůj pohled

Produkční agentura Stink Prague navazuje na svůj globální projekt #view_finder, primárně určený pro její režiséry, a otvírá ho široké veřejnosti v Česku a na Slovensku. Na svém instagramovém profilu postupně zveřejňuje práce kreativních profesionálů i neprofesionálů od režisérů po fotografy, animátory, ilustrátory, kameramany – zkrátka kohokoliv, kdo něco dělá a chce ukázat/říct něco za sebe. „Zadání je jednoduché – natoč film, vyfoť, nakresli něco o tom, kde se právě nacházíš, co děláš a co tě zajímá – svou perspektivu věcí. Vyrob to za podmínek tobě dostupných. Všichni máme telefony, klidně jednorázový foťák nebo tužku a papír – jakákoliv forma je možná. Koncept je jednoduchý, zjistit, kam až je možné zajít s konceptem DIY (Do It Yourself),“ přibližuje za Stink Veronika Jelšíková. „Cílem výzvy je dát impuls talentovaným lidem v našem okolí a nabídnout i prostor, kde se můžou prezentovat,“ doplnila.

Výzva Stinku

Výzva Stinku

Symbio: reakční a strategický balíček

Digitální agentura Symbio připravila dva balíčky služeb, které mají pomoct s efektivní digitální transformací, optimalizací mediálního spendu nebo změnou komunikace. Kromě korporátních klientů je agentura nabízí i malým a středním firmám. Reakční balíček rychlých řešení během krize má za cíl odvrátit bezprostřední rizika související s výpadky cash-flow, strategický balíček plánování na dobu po krizi pomůže značkám přehodnotit brand positioning a komunikaci z hlediska relevance v takzvaném „novém normálu“. Konzultace v rámci reakčního balíčku nabízí agentura zdarma jako projev solidarity. „Chtěli jsme se podělit o to, co děláme v rámci krizové komunikace pro naše klienty, a nabídnout tohle know-how i dalším firmám - včetně těch malých a středních, které ho teď možná potřebují ještě víc než velké korporace,” vysvětluje Robert Haas, spoluzakladatel agentury. „Je to zvláštní pocit dívat se na těch 14 let, kolik práce za vybudováním si jména bylo - a teď to je pryč,” uvedla svou situaci jedna z prvních zájemkyň o spolupráci, na jejíž firmu citelně dopadlo zmrazení cestovního ruchu. „Dokud to budeme zvládat, chceme pomoct tomu, aby se z krize dal vykřesat nějaký nový začátek,“ ujišťuje Haas.

Symbio proti covidu

Symbio proti covidu

Taste: bezplatná konzultace firmám v nouzi

Malým firmám a podnikatelům, kterým „současná situace nabourala plány a ohrozila jejich podnikání“, nabízí skupina digitálních agentur Taste bezplatnou konzultaci. „Nebylo by fér slibovat zázraky, ale věříme, že nezaujatý pohled našich odborníků může být v tuto chvíli pro mnoho lidí přínosem, který jim pomůže těžké období překlenout,“ píše tým Tastu na speciální microsite. „Čím víc firem se na trhu udrží, tím líp,“ míní agentura.

World of Online: prosperující, vracejte desátek

„V době karantény je u mnoha segmentů vhodné doporučit potlačení sales aktivit, které nereagují na aktuální poptávku zákazníka, a sbírat společenský kredit. Naopak segmenty, které v dnešní době prosperují na aktuální situaci ve společnosti, by měly přitvrdit na brandových aktivitách a pro očištění karmy vracet desátek ohroženým skupinám, jako jsou senioři, nebo složky integrovaného záchranného systému,“ míní Petr Srna, ředitel agentury World of Online. Ten zároveň nabídl text, jak důležité jsou sociální sítě v době karantény. Další možností, kterou si agentura - jak sama uvádí - „postupně očišťuje karmu“, je zdarma nabízené školení marketingu, zejména internetového.