Rapper Řezník zase hejtuje Mattoni, za seriál v ČT

„Reklama Karlovarských minerálních vod za peníze nás všech,“ kritizuje známý rapper projekt České televize Já, Mattoni. S výrobcem minerálek se už přel o své místo ve Slavíku.

Řezník vs. Mattoni

Řezník ve svém novém videoklipu využívá poutače značky Mattoni v českých polích

„Mattoni si za asistence České televize prasácky zařídilo nevídanou reklamu, kterou nás teď hodlá každou sobotu nebo neděli v hlavním vysílacím čase terorizovat,“ uvádí svůj nový klip český rapper Martin Pohl alias Řezník. Jde už o druhé video, které Řezník značce Mattoni „věnuje“. V prvním kritizoval své vyřazení z ankety Hvězda internetu soutěže Český slavík v roce 2013. 

„Platí se to z našich kapes“

V novém klipu i v doprovodném komentáři Řezník ostře kritizuje Českou televizi a Karlovarské minerální vody kvůli chystanému seriálu Já, Mattoni, který ČT produkuje a Karlovarské minerální vody jsou jeho menšinovým koproducentem. „Seriál má rozpočet neuvěřitelnejch 100 milionů Kč. Karlovarské minerální vody jsou minoritním koproducentem. To znamená, že Mattoni zasponzorovalo nějakou směšnou částku – třeba 25 milionů – a zbytek se platí i z našich kapes, jelikož jde o veřejnoprávní televizi,“ tvrdí rapper.

Třináctidílný seriál pojednává o karlovarském průmyslníkovi Heinrichu von Mattoni, jehož jméno nese nejznámější značka Karlovarských minerálních vod, minerálka Mattoni. „Myslím, že v Čechách je spousta zajímavějších osobností, který by si takovejhle prostor zasloužily daleko víc než nějakej přivandrovalej Ital,“ píše Řezník.

Nejde o reklamu, hájí se ČT

„Kritická reflexe činnosti České televize má ve veřejném prostoru své místo. Jediné, k čemu se mohu vyjádřit, je označení chystaného seriálu za reklamní, a odmítnout je,“ sdělila Médiáři mluvčí České televize Alžběta Plívová. Podle ní existuje řada příkladů v tvorbě evropských veřejnoprávních televizí, kdy se námětem stává reálná osobnost či osobnosti, jež měly „nepopiratelný vliv na oblast, odvětví ci období, v nichž působily“. „Česká televize například právě vysílá sérii ZDF Hotel Adlon, vysílala též několik sérií Pana Selfridge,“ uvedla Plívová.

Na dotaz Médiáře, jak velký rozpočet seriál má a jakou částkou a jakým plněním se na něm podílí společnost Karlovarské minerální vody, odpověděla Plívová, že rozpočet je „ve vztahu k produkční náročnosti tohoto typu projektu standardní“ a že Karlovarské minerální vody jsou minoritním koproducentem, a to formou koprodukčního vkladu zhruba ve výši jedné pětiny celkového rozpočtu“. Doplňující otázku, zda stále platí kdysi zveřejněný údaj, že celkový rozpočet třináctidílné série činí přibližně 100 milionů korun, Plívová nezodpověděla.

Skutečnost, že Karlovarské minerální vody jsou minoritním koproducentem projektu formou finančního vkladu a jejich koprodukční podíl je pětinový, potvrdil i mediální zástupce Karlovarských minerálních vod Pavel Novák. K Řezníkovu klipu dodal jen to, že společnost klip zaznamenala a nebude ho komentovat.

Klip v průběhu dneška někdo nahlásil jako závadný, jde ale o účet ve službě Gmail, nelze tedy určit, kdo to byl.

Soutěže výrobce minerálek končívají protesty

Rapper v úvodu svého kritického komentáře upozorňuje navíc na to, že mu Mattoni už dva roky „dluží peníze za zpackanou soutěž“. Jde o známou kauzu z roku 2013, kdy ho značka Mattoni coby generální partner ankety Český slavík a vyhlašovatel kategorie Hvězda internetu vyřadila ze soutěže, protože se „v textech svých písní vulgárním způsobem vyjadřuje na adresu vybraných skupin obyvatel, explicitně zobrazuje násilí a užívání návykových látek“. Soud nicméně už dřív rapperovi přiznal jeho právo na expresivní vyjadřování (o tom měl Řezník jiný svůj klip).

Vyřazení Řezníka z ankety tehdy rozdělil i hudební scénu, protože o vítězi kategorie měly rozhodovat hlasy fanoušků, proto se někteří hudebníci přimlouvali za přidělení ceny Řezníkovi. Sám Řezník požadoval finanční kompenzaci na základě toho, že vítěz ankety Hvězda internetu měl získat nárok na digitální podporu nebo videoklip v hodnotě sto tisíc korun. Mattoni se však odvolala na pravidla soutěže, v nichž stálo, že „vyhlašovatel má právo vyloučit interpreta ze soutěže bez nároku na kompenzaci v případě, dopustí-li se soutěžící nezákonného jednání nebo jednání, které je podle vyhlašovatele v rozporu s principy této soutěže, snižuje její vážnost nebo poškozuje zájmy či pověst vyhlašovatele“. Cenu si místo Řezníka odnesl mladý hudebník Jonáš Čumrik alias Johny Machette (jeho nejpopulárnější skladbu nový Řezníkův klip cituje).

Nebylo to mimochodem poprvé, co anketa vyhlašovaná některou ze značek Karlovarských minerálních vod dopadla jinak, než organizátor předpokládal, a kdy byl vyřazen účastník s největším počtem hlasů. V roce 2010 se pustili do boje s její značkou Aquila dva internetoví baviči Kamil Bartošek zvaný KazmaErik Meldik (pozdější spoluzakladatel populárního youtuberského dua ViralBrothers), které Aquila vyřadila ze své soutěže o nejúspěšnější video na téma Roztancuj Česko. Oba mladíci reagovali na své vyřazení sarkastickým videoklipem.

Karlovarské minerální vody se pak hájily tím, že Kazma s Meldíkem získali své hlasy podvodným způsobem. Oba účinkující to odmítali. Agentura OgilvyOne, která zmíněnou soutěž zajišťovala, ale prý zjistila podvodné hlasy na základě konfigurace počítače, který je generoval. „IP adresy byly různé, ale konfigurace počítače, která je, převedeno do lidské řeči, něco jako jeho DNA, byla v tomto případě shodná. Podvodné hlasy činily zhruba 25 procent,“ řekl tehdy Lidovým novinám Tomáš Jindříšek z Ogilvy.

K tématu: Řezník dává osvobozující obrazy