Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Read v čele WPP hodlá snížit náklady a propouštět

  • ČTK
  • 11. 12. 2018 12:25
Mark Read. Foto: WPP

Mark Read. Foto: WPP

Britská WPP, která je největší reklamní firmou na světě, hodlá v příštích třech letech snížit náklady o 275 milionů liber (v přepočtu kolem 7,9 miliardy Kč) ročně. V důsledku také škrtne 2.500 pracovních míst, asi 1,9 % celkové pracovní síly. Udělá to tak, že zruší 3.500 pracovních míst, ale najme dalších 1.000 lidí, aby zlepšila své technologické a kreativní schopnosti, zvláště v americkém New Yorku. Pracovní místa by se měla rušit tam, kde se překrývají v rámci různých agentur, které skupina vlastní. V plánu je rovněž v New Yorku investovat do vyšších manažerských pozic v kreativních agenturách, úspor chce firma dosáhnout spojením či uzavřením některých kanceláří a odchodem z některých aktivit (mluví se o Kantaru).

Cílem opatření nového ředitele Marka Reada je vrátit firmu zpět k růstu. Reorganizace má firmu celkem stát 300 milionů liber (zhruba 8,6 miliardy Kč). Read uvedl, že nová strategie byla vyvinutá spolu se 130.000 zaměstnanci, které měla ke konci minulého roku, a klienty, včetně firem jako je Unilever, Procter & Gamble, Vodafone či Ford.

Firma v rámci nové růstové strategie počítá s pokračujícím vyplácením dividend, což bude její priorita. Akcie WPP za poslední rok oslabily zhruba o 40 % a firma byla nucena snížit odhady tržeb a zisku, neboť přišla o některé velké klienty a další snížili výdaje.

Z firmy letos odešel její zakladatel a ředitel Martin Sorrell. Read na jeho místo nastoupil před třemi měsíci. Sorrell vytvořil z původní firmy o dvou zaměstnancích nejsilnější reklamní společnost na světě, která nabízí kreativu, nákup médií, public relations, poradenství nebo analýzu dat. Několik let překonávala svým výkonem konkurenční skupiny Omnicom, Publicis a IPG. V roce 2017 se však růst zastavil kvůli konkurenci konzultačních a technologických firem Facebook a Google, které umožnily klientům zrušit prostředníky a umísťovat reklamy přímo. Klienti si také stěžovali, že struktura WPP je příliš složitá a že jsou nuceni v rámci skupiny jednat s mnoha agenturami, aby získali jednu službu.

WPP působí ve 112 zemích světa. V Česku už sjednotila jednotlivé sekce agentury Ogilvy pod jednu hlavičku, rozhodla se připojit agenturu Young & Rubicam k digitální divizi VML a ohlásila spojení Wundermanu a J. Walter Thompson. Všechny své agentury v Praze chce přespříští rok sestěhovat na jedno místo, kromě toho provozuje pobočku agentury Ogilvy v Brně.