Redesign Bleskově.cz: Kdo nezmění své myšlení, nezmění nic

Čtenář bulváru je stejně tak citlivý na hloupý a prázdný obsah, jako je čtenář Respektu či TechCrunche.

Kolegové mě varovali, abych neprozrazoval, proč jsme udělali Super.cz zrovna takhle. Ivo Lukačovič šel kolem a povídá: „Klidně jim to popiš přesně, stejně nebudou schopní to napodobit.“ Slova prorokova, přátelé.

Fakt, že Centrum opajclo redesignovaný Super.cz, aby modernizovalo svůj web Bleskově.cz, je evidentní. Nechci se příliš vyjadřovat ke vzhledu, to je věc osobního vkusu. Sice nové Bleskově vypadá, jako kdyby ho někdo vytáhl krávě z huby - ale to je silně subjektivní pocit, určený mně.

Co však Centrum nepochopilo, je změna myšlení, kterou si jeho management musí projít, chce-li produkovat kvalitní weby. Pro redesign Bleskově nebyl žádný jiný důvod, než že slyšeli, že to někde funguje. Ale kdo nezmění své myšlení, nezmění nic.

Bleskově je - stejně jako Super.cz - bulvární server. Člověk, který má rád bulvár, má rád bulvární informace. Je trochu jako malé dítě. Chce velké fotky a chce je hned. Chce pouťové titulky a určitou textovou brutalitu. Má rád dvojsmysly, patos a emoce. Ale nezbaští nám všechno. Je stejně tak citlivý na hloupý a prázdný obsah, jako čtenář Respektu či TechCrunche - byť na jiném poli, hodnoceno jinými měřítky.

V Centrum Holdings mají představu, že bulvární čtenář je idiot.

Bleskově.cz

Nové Bleskově.cz

Super.cz

Super.cz

Pokusím se být konkrétní.

První věc je reklama. Čtenář si na ni zvykl a ví, že tam být musí. Nemusí ale otravovat. Integrovaná do stránky je mnohem slušnější než drze předhozená jako mrtvola, hned první zleva. Na Super.cz v týchž místech vidím pěknou ženskou nebo chlapa.

Bleskově budí dojem strojového, databázového výpisu. Zejména proto, že nejsou přítomny různé typy zobrazení článků, kde forma spoluvytváří obsah a je zodpovědná za orientaci a celkový dojem. Tohle je tabulka z Excelu a ne šťavnatý web.

Články a poutáky jsou na hony vzdáleny standardu sazby, kterou lidé znají z časopisů. Web je nečitelný. Lepší typografii by si Bleskově zasloužilo především proto, že jde o obsahovou službu.

Fotky v lightboxu? Tímto způsobem se snaží stránka nahnat pageviews, ale to opravdu není zdravý základ návštěvnosti. Pokud tohle obchodníci nepochopí, jsou v koncích.

Nedůslednost v opouštění rubrik svědčí o bezradnosti produktových manažerů, zda je to správná cesta. Ale tahle polovičatost je horší, než kdyby se v Centrum konceptu rubrik drželi dál.

Bleskově.cz (ne)opustilo rubriky: stále využívá třídění

Bleskově.cz (ne)opustilo rubriky: stále využívá třídění

Nakonec něco pozitivního. Při tvorbě nového Bleskově bylo použito dostatečné množství krému Make My Logo Bigger. A to je podstatné.

Autor je návrhář uživatelského rozhraní ve společnosti Seznam.cz