Ředitel skupiny Blesk pro strategie, předtím šéfredaktor tohoto nejčtenějšího, bulvárního deníku Pavel Šafr neoficiálně přislíbil, že otištění neoznačené politické inzerce v Blesku v pátek, v první den prezidentské volby, bude mít ve vydavatelství Ringier Axel Springer personální dohru.
„Ten inzerát je absolutní svinstvo, které nemá obdoby. Stal se velký průšvih a budeme si ho muset vyřikat. Bude to velmi nepříjemné a jsem si jistý, že tahle Zemanova sviňárna bude mít u nás konkrétní a nepříjemný dopad,“ uvedl na Facebooku.
Sporný inzerát namířený proti prezidentskému kandidátovi Karlu Schwarzenbergovi (TOP 09) zadal pražský advokát a podle iDnes.cz bývalý důstojník StB Vladimír Zavadil přes mediální agenturu Mindshare.
Text inzerátu se týká poválečného uspořádání Československa a takzvaných Benešových dekretů. O tom diskutoval šéf TOP 09 a ministr zahraničí v debatách se Zemanem. Poválečný odsun německojazyčného obyvatelstva se stal horkým tématem kampaně.
Šafr také na Facebooku napsal, že útok, který označil za „tragickou a zlou“ politiku, poškodil Česko v zahraničí a zasel nenávist v národě. Požádal, aby lidé rozlišovali redakční práci a placenou inzerci, do níž redakce nesmí zasahovat. Osobně prý nesouhlasí s žádnou z „pomluv a lží“, které Zemanovi sympatizanti používají a zveřejňují v placených inzerátech.
Morální odpovědnost za neetický obsah podle něj nese vydavatel. „Obvyklé je [...], že pokud vydavatel zjistí jakýkoliv problém s obsahem inzerce, kontaktuje buď zadavatele, nebo přímo mediální agenturu. To v tomto případě Ringier Axel Springer z nám neznámých důvodů neudělal,“ uvedla přitom agentura Mindshare.
Štáb soupeře Miloše Zemana se od inzerátu distancoval a sdělil, že s ním nemá nic společného.
Schwarzenbergův tým kvůli inzerátu, v němž se objevuje téma poválečného uspořádání, podal trestní oznámení a vyzval vydavatelství, aby sporný inzerát v Blesku už nevyšel. Inzerce nicméně byla objednána jen na čtvrtek a pátek.
Agentura Mindshare se v sobotním prohlášení zveřejněném na Faceboooku za inzerát omluvila Schwarzenbergovi „i všem občanům České republiky“. Uvedla, že bylo zneužito jejích služeb. Inzerci prý objednala agentura Image CZ, která Mindshare neoznámila, že se jedná o inzerci namířenou proti jednomu z prezidentských kandidátů.
Vyjádření mediální agentury Mindshare k uveřejnění inzerce napadající prezidentského kandidáta Karla Schwarzenberga
Mediální agentura Mindshare objednala v rámci standardních obchodních vztahů u vydavatelství Ringier Axel Springer CZ inzertní plochu v deníku Blesk. Tato inzerce byla u naší společnosti objednána agenturou IMAGE CZ, s.r.o. pro jejího klienta, advokátní kancelář Zavadil. Agentura IMAGE CZ přitom společnosti Mindshare neoznámila, že se jedná o politickou inzerci, a samozřejmě, ani to, že jde o inzerci namířenou proti jednomu z prezidentských kandidátů.
Obsah inzerátu byl pak dodán zadavatelem přímo do vydavatelství Ringier Axel Springer CZ, což je postup obvyklý u všech více než 50 klientů agentury Mindshare. Obvyklé je zároveň to, že pokud vydavatel zjistí jakýkoliv problém s obsahem inzerce, kontaktuje buď zadavatele, nebo přímo mediální agenturu. To v tomto případě Ringier Axel Springer z nám neznámých důvodů neudělal.
Tímto se hluboce omlouváme prezidentskému kandidátu Karlu Schwarzenbergovi i všem občanům České republiky za to, že bylo zneužito našich služeb v oblasti nákupu mediálního prostoru.
Oznamujeme zároveň, že vzhledem k tomu, že situace poškozuje dobré jméno naší společnosti, podnikneme veškeré příslušné kroky na jeho ochranu.