Poskytovatel levného mobilního volání BleskMobil je virtuální operátor, i když jeho uživatelé budou zákazníky Telefóniky. Uvedl to mluvčí Českého telekomunikačního úřadu František Malina - podle něj i přeprodejce telekomunikačních služeb spadá do definice virtuálního operátora. Někteří odborníci postavení BleskMobil jako prvního virtuálního operátora zpochybnili, jde prý jen o produkt Telefóniky pod novou značkou.
BleskMobil začal nabízet ve středu levné volání a SMS z předplacených karet. Značka patří vydavatelství Ringier, která bude SIM karty nabízet ve své distribuční síti a poskytne službě marketingovou podporu. Uživatelé se ale stanou zákazníky Telefóniky, jejíž síť BleskMobil využívá. Uvádí to i všeobecné podmínky BleskMobilu.
Podle mluvčího Telefóniky Hanyho Farghaliho působí Ringier jako tzv. brand reseller. Telefónica si od něj značku pronajímá a o výnosy ze služby se obě firmy dělí. BleskMobil tak nemusí být registrovaný u ČTÚ, stačí licence Telefóniky.
Jde o nejnižší formu virtuálního operátora na třídílné stupnici. „I takové řešení obchodní spolupráce na poskytování mobilních služeb, jako je BleskMobil, je možné a není v rozporu se zákonem. Tento model virtuálního operátora je běžně využíván i v zahraničí. Je zřejmé, že tento model přináší pro koncové účastníky nižší ceny služeb, proto jej hodnotíme jako pozitivní krok,“ dodal Malina. ČTÚ zároveň očekává, že se objeví i další formy virtuálních operátorů.
Podle předsedy sněmovního podvýboru pro telekomunikace Jana Husáka BleskMobil nepředstavuje novou konkurenci a jde jen o marketingový trik. „Snížení cen volání o polovinu, které avizuje BleskMobil, není ani žádnou cenovou revolucí, ale jen celoevropský standard,“ uvedl. Nezávislý odborník na telekomunikace Jiří Peterka rovněž BleskMobil nepovažuje za skutečnou konkurenci.
„Po zveřejnění jeho Všeobecných obchodních podmínek, které v mých očích staví jeho předchozí prezentace a deklarace do poněkud jiného světla, ho vnímám spíše jako prodlouženou ruku samotné Telefóniky. Jako někoho, kdo nemá dostatek prostoru na to, aby byl skutečnou konkurencí,“ podotkl.
Ředitel rozvoje obchodu společnosti Ringier Michal Táborský pro Médiář.cz uvedl, že model, podle něhož firma poskytuje pod značkou BleskMobil služby zákazníkům, je běžně označován jako jeden z modelů virtuálního operátora. „V Německu podle tohoto modelu působí řada značek běžně označovaných jako virtuální operátoři,“ uvedl.