Česká televize narazila s přehnanou reklamou na rychlé občerstvení McDonald’s v průběhu květnového mistrovství světa v hokeji. Tehdy produkty restaurace propagovala scénkou s komentátorem Pavlem Richterem, který si v pořadu na ČT Sport nesl na pražské Harfě menu na tácu kolem plachet s logem McDonald’s.
Blíž o kampani McDonald’s na ČT Sport
„Umístěný produkt byl ústředním tématem úvodu pořadu. Byla na něj zaměřena pozornost i během komentování, přestože tematicky s pořadem nikterak nesouvisel, čímž došlo k nepatřičnému zdůraznění umístěného produktu,“ konstatuje rada pro vysílání. Regulátor s Českou televizí zahájil správní řízení, podezírá veřejnoprávní stanici, že porušila zákon, která product placement povoluje, ale říká, že propagovaný produkt musí být do děje umístěn patřičně a nikoli nad jeho rámec.
Správní řízení může rada ukončit zjištěním, že bylo vše v pořádku, upozorněním na porušení zákona, případně uložením pokuty až do výše 2,5 milionu Kč. Mluvčí České televize Alžběta Plívová sdělila, že televize oznámení o zahájení správního řízení neobdržela, a proto se k němu zatím nemůže vyjádřit.
Jak rada popisuje závadnou scénu
v pořadu Hokejové poledne, odvysílaném dne 7. května 2015 v čase 12:00 hodin na programu ČT Sport, jehož součástí byly i komentátorské vstupy z improvizovaného studia z tzv. fanzóny Galerie Harfa, pojal jeho začátek jako „scénku“ spočívající v prvotní absenci moderátora ve studiu, který vzápětí vychází ze stanu McDonald’s a nese podnos s občerstvením (hamburger/sendvič a hranolky). Poté, co prochází kolem stěny s logem McDonald’s, se dostává do studia a pokládá podnos s občerstvením na stolek před sebou. V čase 12.01.47 hodin nabízí komentátor jeden hranolek kolegyni tak, že jí jej vkládá přímo před obličej, čímž jí přiměje k tomu, aby moderování přerušila a zareagovala. Ačkoli není explicitně verbálně vyjádřeno, o jakou konkrétní značku rychlého občerstvení se jedná, je tato skutečnost dostatečně vykreslena prostřednictvím bohaté obrazové složky obsahující opakované záběry na loga McDonald’s. Umístěný produkt byl ústředním tématem úvodu pořadu. Byla na něj zaměřena pozornost i během komentování, přestože tematicky s pořadem nikterak nesouvisel (ve studiích se zpravidla vůbec potraviny nekonzumují, nedošlo tedy k tomu, že by byl běžně užívaný produkt pouze nahrazen konkrétní značkou), čímž došlo k nepatřičnému zdůraznění umístěného produktu. Předimenzované záběry „produktu“, které ve spojení se „scénkou“ s nabízením hranolku, respektive slovním komentářem („Přeji vám příjemné poledne, dobrý den, a měl ho přát i Pavel Richter, ale někde se nám asi zdržel. Před námi je dvouhodinové vysílání, předpokládám, že šel nějakým způsobem zřejmě na malou svačinku...“; „...už Pavla vidím, je to tak. Včera na Václavském náměstí nás trochu vydráždily ty příjemné pachy, které jsme tam měli“. „Pavle, to ti teda pěkně děkuji. Už vysíláme, ale snad to ještě stihneš do studia.“; „Hezký dobrý den, a kdo právě jí, jako budu jíst já za chvilku, tak přeju dobrou chuť.“) působí nad rámec děje.
Zdroj: tisková zpráva Rady pro rozhlasové a televizní vysílání