Americký internetový gigant Google bude muset francouzským vydavatelským společnostem a zpravodajským agenturám platit za používání jejich obsahu. Rozhodl o tom francouzský úřad pro regulaci hospodářské soutěže. Verdiktu předcházela stížnost několika svazů zastupujících francouzské vydavatele tisku, který je provozovatelem největšího internetového vyhledávače na světě. „Praktiky Googlu způsobily vážnou a bezprostřední škodu tiskovému sektoru,“ uvedl regulační úřad. Zároveň upozornil, že ekonomická situace vydavatelů a zpravodajských agentur je i bez toho křehká. Poukázal i na zákon, jehož cílem je posílení příjmů plynoucích z obsahu, který vytvářejí novináři.
Ve Francii loni na podzim začala platit nová pravidla autorského práva, která se okamžitě stala předmětem sporu tamních médií s Googlem. Média mají teď podle evropských pravidel, která francouzská novela zohledňuje, dostávat zaplaceno za obsah, jehož úryvky a náhledy firmy jako Google, Facebook a další šíří na internetu. Google však platit odmítl a rozhodl se náhledy vůbec nezveřejňovat. „Od chvíle, kdy loni ve Francii vstoupil v platnost evropský zákon o autorském právu, spolupracujeme s vydavateli, abychom zvýšili naši podporu a investice do zpravodajství,“ uvedl dnes nicméně viceprezident Googlu Richard Gingras, který má na starosti aktivity týkající se zpravodajství.
Obdobný postup zvolil Google v září 2019 i vůči českým vydavatelům. Požadovala po nich udělení bezplatných licencí k užívání vydavatelského obsahu pro účely správného fungování vyhledávacího algoritmu a zobrazování výsledků u svého vyhledávače. „Šlo o evidentní pokus, jak obejít smysl přijaté evropské směrnice o autorských právech na jednotném digitálním trhu v Evropské unii a národní implementaci zákona přijatého jako první právě ve Francii. Jsme proto velice rádi, že Francie učinila rychle rázné kroky, kterými ukázala, že podobné pokusy nebudou v Evropské unii tolerovány,“ řekl agentuře ČTK výkonný ředitel české Unie vydavatelů Václav Mach.

Čestmír Strakatý odchází z Reflexu, opouští Prostor X

Z ČT odchází Alžběta Plívová, vedoucí komunikace a autorka ČT Edu

Petr Dvořák: Dvanáct let v čele České televize byl prime time of my life
