Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Reklama Kofoly se zamilovanou učitelkou a žákem je neetická, rozhodla Rada pro reklamu

  • ČTK
  • 29. 12. 2011 11:49

Nová televizní reklama společnosti Kofola, ve které má učitelka milostný poměr se svým žákem, je podle rozhodnutí arbitrážní komise Rady pro reklamu neetická. Na novou reklamu společnosti Kofola si stěžovalo několik lidí.

Mladá učitelka v reklamě na nápoj Kofola Extra Bylinková nejprve žáka zkouší z jeho znalostí bylinek. Mladíkův provokativní výkon před tabulí kantorka ohodnotí známkou pět a pozve si ho k pohovoru do kabinetu, kde pak oba skončí ve vášnivém objetí.

„Předmětná reklama zobrazuje jev, který může být vnímán jako obecně nepřijatelný a nezodpovědný,“ stojí v rozhodnutí arbitrážní komise rady. Odborníci z rady míní, že reklama je v rozporu s Kodexem reklamy, podle kterého reklama nesmí obsahovat tvrzení a vizuální prezentace, které by porušovaly obecné normy slušnosti a mravnosti.

Kofola se hájí tím, že její reklamy jsou cíleny na mladší generaci spotřebitelů a jejich hlavním motivem je nepodmíněná láska. Kritizovaná reklama prý se zřejmou mírou vtipu a reklamní nadsázky popisuje příběh nepodmíněné lásky na první pohled dospělých jedinců.

„Reklama není samoúčelná a běžný spotřebitel ji rozhodně nemůže vnímat jako reklamu jakýmkoliv způsobem pobořující, nemravnou nebo dokonce schvalující neetické chování, protože nadsázka příběhu je zřejmá,“ hájila se Kofola, podle které reklama nemá za cíl znevažovat pozici učitele a jeho autoritu.

Rada pro reklamu je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže udělovat finanční pokuty či jiné sankce. Rada vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení. Arbitrážní komise může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu.