Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

Reklamně rozšířená realita od Googlu

Vypadá to, že internetový gigant Google konečně přišel s něčím, co by jej mohlo dostat z pomyslného chvostu inovací ostatních technologických společností. Řeč je samozřejmě o Project Glass, tedy o futuristických brýlích beze skel. Ruku na srdce, kdy naposled Google přišel s něčím, z čeho by vám spadla brada?

Snaha dohnat inovace Applu v mobilních platformách nebo udržet krok s Facebookem v sociálních sítích takový dojem může budit snad jedině, pokud jste vysloveným odpůrcem zmíněných konkurenčních značek. Project Glass by to mohl změnit. Má to samozřejmě několik háčků.

První snad nejlépe kontrastuje právě s přístupem Applu, tedy společnosti, která je proslulá svým tajnůstkářstvím a následným momentem překvapení. Pamatujete ještě jaké překvapení to bylo, když Steve Jobs představil iPhone? V tomto směru působí Project Glass přinejmenším rozpačitě.

Kolik už jsme viděli „studií budoucnosti“ v podobě futuristických videí? Kolik takových konceptů se dočkalo realizace ze strany jejich autorů? Diplomaticky řečeno, ne mnoho. Jako by nás tak Google jen chtěl utvrdil, že opravdu je novým Microsoftem. Pamatujete si například tohle video? To už je ale panečku let...

Na serveru Quora si můžete přečíst skeptický příspěvek od člověka, který tvrdí, že na projektu pracuje. Přestože by měly být v prodeji ještě do konce tohoto roku, k něčemu reálnému mají údajně tyto augmented reality brýle ještě daleko. Těžko tedy říct, zda se Sergey ukázal s něčím víc, než s pouhými obroučkami.

Druhý háček krásně parodicky ztvárnil Jonathan McIntosh (že by i příjmení autora bylo součástí této parodie?). Vzal totiž původní video, pomocí kterého Google své brýle s rozšířenou realitou dostal mezi lidi. Jen je doplnil o jednu důležitou maličkost, která v konceptu chyběla - o způsob, jak tuto hračku zpeněžit.

Pokud se totiž podíváme na obchodní modely, které společnost Google s úspěchem používá, najdeme jeden jediný - kontextovou reklamu. Je to skvělý obchodní model, problém je v tom, že je opravdu jediný.

Clay Christensen, profesor z Harvardu, tomu říká inovátorovo dilema. Řešením, jak z této pasti uniknout, podle Christensena spočívá ve vytvoření separátní firmy ve firmě. Tato firma ve firmě musí mít svoji nezávislost a neměla by se bát zabít dojnou krávu svého hospodáře.

Pokud je právě tohle nová role Sergeye Brina, potom bod pro Google.