Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a zadavatelů z tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 24. a 25. týden 2020
- Wilhelm Kinga: Dobré jídlo, dobří lidé, lepší svět (80 %)
značka: Rohlik.cz, klient: Velká pecka - Havas Prague: Punkva (56 %)
značka, klient: České dráhy - Isobar: Každý z nás je jeden z vás (48 %)
značka, klient: Generali Česká pojišťovna - WMC Grey: Led nás spojuje (47 %)
značka, klient: Bohemia Sekt - McCann Prague: Na českou klasiku se nejvíc hodí české maso (30 %)
značka, klient: Billa
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 10 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Rohlik.cz nechal natočit dvouminutový film
Na internetu a v televizi v Česku a v Maďarsku běží dvouminutový reklamní film, který propaguje online supermarket Rohlik.cz, respektive jeho maďarskou obdobu Kifli.hu. Film režírovaný Markem Partyšem vznikl spoluprací marketingového týmu Rohlíku pod vedením marketingového ředitele Jiřího Rákosníka s kreativním duem Wilhelm Kinga a produkcí Bistro Films. Pro fanoušky detailu běží společně s kampaní i web Aspikon.cz. „V Rohlíku věříme, že lidé jsou v jádru dobří. Jsme jedna velká rodina a víme, jak je důležité poslouchat hlas svého srdce a mít možnost vyjádřit vlastní názor. Vidíme svět z té lepší stránky a neustále hledáme cesty, jak si vzájemně dělat radost. A stejně tak to cítí i mnoho dalších lidí, o kterých je naše nové video. Odehrává se ve světě, kde i zdánlivě malé dobroty mohou mít velký význam a kde vládne pozitivní energii. V tomto novém světě přichází – společně se znovuobjevenou silou lidskosti a vstřícnosti – návrat ke kořenům. K přírodě, poctivému řemeslu a k venkovu, kde se skrývá inspirace pro všechny, kdo věří, že je čas na dobré věci, a hlavně dobré jídlo. Děkujeme, že věříte s námi,“ prohlásil ke kampani zakladatel a majitel Rohlíku Tomáš Čupr.
V českém reklamním světě vznikl masterpiece srovnatelný s celosvětovou produkcí. Baví mě tu všechno: inspirace Orwellem, surrealismus ve ztvárnění, hudba, herci, lokace... Těch deset procent jako správná bodrá porotkyně v Prostřenu vlastně strhávám jenom za to, že ona logika – zakousnout se do hrušky, usmát se, rozveselit celý svět – je, dejme tomu, poněkud přímočará. Na druhou stranu je to reklama a v reklamě jsou zkratky dovoleny. Víc takto odvážně rozmáchlých klientů a kreativců!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Tohle už tu dlouho nebylo. Tohle je kampaň, tohle je koncept. Tohle má koule. Klobouk dolů.
Vilém Rubeš
Njn, máme tady vítěze. Spot, který je filmový, produkčně neošizený, pozitivní. Takové věci se točily naposledy před minulou krizí. Klobouček dolů a těším se, jak se popasují se sestřihem na klasický formát. Ale to půjde samo.
Pavel Jechort
Ano! Tak jsme se konečně dočkali. Náš, nefalšovaný český John Lewis! Budeme teď čekat každý rok na novou verzi? Je to pěkný. Jen to nevypadá moc česky, ale třeba tak vypadá lepší svět. Mám z toho na hubě rohlík! Samozřejmě nejlepší věc tento týden. A kdoví, jestli se to neprotáhne.
Petr Laštovka
Rohlík je takovej zahnutej českej Falcon, co si letí svou cestou, a na obvyklé kolonky, které si všichni retaileři při vývoji kampaně odškrtávají, se kouká z vesmíru. A oni na něj. Jen tak dál, jste kingové a je to čupr!
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Od prvního záběru je jasné, že buben spadne na zem a že se bude ochutnávat. Přijde mi to až komicky naivní.
Jakub Hussar (Haze)
Wilhelm Kinga. Zní to jako respektovaná londýnská agentura, že jo? A ta práce vypadá jako od respektovaný londýnský agentury. Přitom je za ní páreček z Prahy, kterej nám všem ukázal, že pro vytvoření světový práce není potřeba reklamní agentury. Stačej dva kreativně schopný lidi a ostatní se na to nabalí. Až vás zase potkám, zvu vás na panáka.
Ondřej Souček
Rohlík patří do mý autosalónový garáže (jak říkaj na Primě)! Dlouho tady nic tak dobrýho nebylo. Příběh je jednoduchej, ale dobrej. Výborná produkce, art direkce, režie, lokace... prostě všichni udělali maximum. Snad jen ten claim Dobří lidé mě trochu tahá za uši. Jsem z toho nadšenej a těšil jsem se, že to budem v Katovně hodnotit.
Tomáš Urbánek (TripleBang)
Dlouhé, přesto jsem to dokoukal s napětím. Kampaň si mě namazala jak máslo na rohlík.
Michal Šoller (Cognito)
Tenhle rohlík je tak dlouhý, až prostě nejde dojíst. Krásně voní, má hezkou barvu, je křupavý, i ingredience jsou vybrány pečlivě, jen je toho velký kus. Chtělo to z pece vytáhnout o 30 sekund dřív. Jsem přesvědčen, že střihač má v robotě odloženou svižnou devadesátku. Takovému Ridley Scottovi s Macintoshem stačila v roce 1984 pouhá minuta. Ale i když Applu šla myšlenka otevření očí věřit tak nějak víc, je to číslo jedna týdne.
Ivan Peterka (Peppermint)
2. Ivan Trojan je pankáč ve vlaku Českých drah

Venkovní vizuál kampaně
Za zábavou i do přírody s aplikací Vlakem na výlet láká po koronavirové přestávce nová kampaň Českých drah. „Ivan Trojan tentokrát přehodil výhybku na úplně jinou kolej a z úspěšného byznysmena se stal pankáčem. Kromě vtipkujícího nebo možná lehce zmateného tatínka, který zavzpomínal na svoje mládí a spletl si výlet do podzemí s undergroundovým koncertem, se ve spotu objeví v roli maminky Kristýna Boková a Veronika Marková jako pubertální dcera usměrňující svého otce,“ představuje svůj výtvor kreativní agentura Havas Prague. Zápletka televizního spotu se inspirovala jedním z výletů, které aplikace nabízí. Rodinka tedy jede do Moravského krasu na podzemní říčku Punkvu a tatínek, který čte punk odjakživa jako pank, se na to náležitě vybaví. Mediální nasazení zahrnuje out-of-home, print a digitální část kampaně. V rozhlasovém spotu v červenci zazní punková píseň v podání hlavního hrdiny Trojana. Kampaň běží v době, kdy je v kinech film Bourák, v němž Ivan Trojan ztvárnil rovněž hlavní roli, a to stárnoucího obdivovatele zpěváka Elvise Presleyho. Spot i film režíroval Ondřej Trojan.
Já vám nějak nevím, lidi. Na jednu stranu je to trochu trapné, ale je to vlastně celkem mile trapné. Nebo trapně milé?
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Vtipe, vtipe, vylez! Tentokrát už to nezachrání ani národní umělec.
Vilém Rubeš
Mně se komunikace Českých drah docela líbí. Sice nasedá na formát, který T-Mobile vylágroval a opustil, ale proč by ne. Problém je, že se mi nelíbí produkt a myšlenka, že přeleštit se dá každé h***o. Nedá.
Pavel Jechort
Tak ten biják jsem neviděl, moje chyba. Jen z přečtení recenzí u jiných, filmových katů soudím, že reklama Českých drah dopadá o dost líp. Mně se totok líbí. I když je to humorem trošku lacinější, pořád mám dojem, že když je herec první třída, má i horší fór větší efekt. Já třeba doma říct „víte, co je pankva, pane redaktore?“, nemluví se mnou ani klika u dveří, jak jsem trapnej.
Petr Laštovka
S Ivanem je každá reklama hned dvakrát lepší než bez něj. Adekvátně tomu se asi dimenzoval i tým v Havasu. Mrkněte do kreditů - dva kreativní ředitelé, dva brand directoři, dva copywriteři a jenom jeden jedinej arťák, který v této přesile musel makat za dva. Pavle, skoč si do druhého patra pro druhý plat. Škoda scény s mobilem, mohla to přečíst z bedekru nebo říct z hlavy. Ten mobil, zvlášť na konci příběhu, zbytečně asociuje reklamy na jiného klienta.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Letošní kampaň T-Mobile se odehrává ve vlaku.
Jakub Hussar (Haze)
Nejlepší spot ze série s Trojanem! Vtipný, kreativní, hezky napsaný. Ósm, boyz.
Ondřej Souček
Tak nějak to funguje. Copywriting s Punkvou oceňuju. Spot je celkem zábavnej. Naopak headline na vizuálu je nijakej, dlouhej a ani graficky to není zajímavý. Vizuál vypadá spíš trapně a Trojan má výraz, jako by to věděl.
Tomáš Urbánek (TripleBang)
Kampaně Českých drah mě už dlouho baví, jak Ondra, tak Ivan tomu dávají správnou páru.
Michal Šoller (Cognito)
Od posledního spotu ujely České dráhy pěknou štreku. Posunuly se od lokálky k šinkansenu a v depu reklamy se zařadily vedle starého Vodafonu a T-Mobilu. Nakonec, to byl zjevný cíl.
Ivan Peterka (Peppermint)
3. Poradci jsou všude

Generali Česká pojišťovna: Každý z nás je jeden z vás (Isobar)

Generali Česká pojišťovna: Každý z nás je jeden z vás (Isobar)

Generali Česká pojišťovna: Každý z nás je jeden z vás (Isobar)
Největší česká pojišťovna ve své nové kampani dává prostor reálným poradcům z vlastní obchodní sítě. Pod heslem Každý z nás je jeden z vás ukazuje, že obrátit se nejen s radou na jednoho z 6.000 poradců Generali České pojišťovny je stejně jednoduché jako zavolat na souseda. Letní kampaň Generali České pojišťovny odstartovala v televizích Prima a Nova (třicítkové spoty, desetivteřinové sponzorské vzkazy), to pak doplní online formáty (branding, bannery) a venkovní reklama (billboardy). Online linku završuje specializovaný portál Jednizvas.cz s mapou a vyhledáváním nejbližšího poradce. Kampaň potrvá až do konce srpna. Navrhla ji reklamní agentura Isobar, spotů se ujal režisér Roman Valent s produkčním studiem Armada Films. Vizuální stránky se zhostil český fotograf a digitální kreativec Adam Bartas. Ve spotech, online vizuálech i venkovní reklamě kromě herců dohromady účinkuje 25 reálných poradců. Jde o druhou letošní kampaň značky Generali Česká pojišťovna, která vznikla sloučením aktivit České pojišťovny a pojišťovny Generali loni v prosinci loňského roku. Spojenou značku na trh uvedli Jan Vlasák a Igor Chmela v roli hlídačů, ve spotech od VMLY&R.
Oceňuji, že je to takové svěží (printy!) a veselé, má to to v sobě lehkost. Funguje to.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Nečekané! Tomu neuvěříte! Jejich pohůnci jsou skuteční lidé! Kam to zapsat? Nikam. NKP.
Vilém Rubeš
Pojišťovácká klasika bez výraznějších ambicí. Zas byly k obědu knedlíky a pivo.
Pavel Jechort
Na úvod: můj kamarád se jmenuje Otakar a není to tenhle z téhle Generali. Ale zrovinka čtu s dětmi knihu Pekelná třída, ve které kamarád Bohoušek přesvědčuje Boříka, že smíchat všechny přípravky z Malého chemika není dobrý nápad. Spoiler alert: bouchne to a Bořík pak musí s tátou uklízet a maminka je naštvaná, že přestane vařit. Budou z toho demonstrace maminek? Zeptám se Otakara. Od toho kamarádi jsou, aby mi poradili. Prosimvás, je to určitě lepší než to s těmi sekuriťáky. O dost!
Petr Laštovka
Televize je fajn, ale co se odehrálo s vizuály – opravdu mladý chemik namíchal antigravit a proto pohovka s babičkou levituje?
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Slušelo by tomu rychlejší tempo, sedí to na zadku. Nápad není špatný.
Jakub Hussar (Haze)
Tohle je scary shit! Voni jsou ti poradci fakt všude. Jdeš k sousedovi, abys vyžebral trochu soli, kterou sis zapomněl koupit, a on ti začne prodávat pojištění nebo tě začne přesvědčovat o změně dodavatele energií. Otakare, já nechci nic jinýho než tu špetku soli, díky!
Ondřej Souček
Dobrej nápad. Líbí se mi, že na to koukám a chci vědět víc. A oceňuju, že neměli potřebu to moc vysvětlovat ve voiceoveru.
Tomáš Urbánek (TripleBang)
Líbí se mi to! Jednoduše a s nápadem vystižené zadaní, které se povedlo i mile realizovat.
Michal Šoller (Cognito)
Za každým sousedem hledej pojišťováka. Kdysi byl každý druhý policajt v civilu nebo aspoň příslušník Lidových milicí, dnes příslušník České pojišťovny. Ta sousedská atmosféra je tak koncentrovaná, až překryje hlavní sdělení. Třeba takový Igor. Je to táta? Nebo pojišťovák? Ví Igor, že není táta? Snažíte se rychle dobrat smyslu, ale není čas přemýšlet, kdo je kdo, protože po schodech už běží Kamila, přes plot skáče Veronika, záhy se na scéně objevuje Pepa a nakonec teda i Otakar. Přepište dějiny, už neplatí „co Čech, to muzikant“. Přesto se na to domácí pojišťování kouká celkem dobře.
Ivan Peterka (Peppermint)
4. Bohemka má pro mladé variantu s ledem
Cílem kampaně na nový produkt Bohemia Sekt Ice s claimem Led nás spojuje je omladit značku a celkově odlehčit komunikaci. Od kampaně Buďte spolu, která vznikla pro klasický Bohemia Sekt Demi Sec a byla postavená na příběhu jediného páru, se tak posouváme do extrovertnější roviny. Kampaň vytvořila kreativní agentura WMC Grey s produkcí Creative Embassy a režisérem Prokopem Motlem. Záměrem bylo vytvořit příjemný letní spot. „Žádné složité hloubání, zaměření na hlavní ledový benefit, chytlavá hudba na míru a velký fokus na nový produkt,“ řekl kreativní ředitel WMC Grey David Suda. „Chceme ukázat, že sekt se nemusí pít jen na oslavách nebo při výjimečných příležitostech. Zároveň vedle hlavní sezony na Silvestra budujeme i druhou sezonu v létě. Proto jsme připravili Bohemia Sekt Ice – první Bohemia Sekt, který se servíruje na ledu. Pije se z velkých vinných sklenic, s mátou... a hlavně s přáteli,“ říká Ondřej Čabrada, brand manager Bohemia Sektu.
Situací, kdy se mladí lidé scházejí na letních mejdanech (a pozor, aspoň jeden z nich musí tancovat tak, že má ruce nahoře), jsme už v reklamách viděli mnoho. Až příliš mnoho. Proto bych očekávala, že tato se bude nějak odlišovat. A upřímně, moc se průměru nevymyká. Na druhé straně, v létě se chceme všichni jenom slunit a chlastat, takže co já vím, asi cajk.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Můj první reklamní šéf Papa Joe Havelka vždycky říkal „u tohohle by mi usnuly nohy!“ A stalo se. NKP.
Vilém Rubeš
Letní verze zimní kampaně. Když tam bude frekvence, možná to udělá znalost. Ale moc bych si od toho nesliboval. Na takovéhle párty bych chtěl jednou být, tam se asi dějou věci.
Pavel Jechort
Vím moc dobře, jak ošidné je dělat „tu reklamu na alkohol“. Protože víme, že alkohol je špatný, milé děti. Ale zkusili jste si někdy lehnout holým tělem na led? Jakože na opravdový led? A i z Obecné školy znám, že námraza spojuje... Jen to pak chce letlampu na odpojení. Ale ta pecka mi zůstala v hlavě. Lalalalala.
Petr Laštovka
Profi práce. Thumbs up!
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Ale jo, proč ne. Osvěžení z toho přímo stříká. Jen jedna věc je dráždivá, a to fakt, že pohoda u moře bude letos notně nedostatkovým zbožím. To by mohlo spotu optikou českého Hobitína trochu přihoršit.
Jakub Hussar (Haze)
Já chápu strategii, ale přijde mi, že je to skoro s křížkem po funuse. I když si la la la lo zpívat nebudu, tak to odráží svět, do kterýho se chce Bohemia Sekt dostat.
Ondřej Souček
Tahle kampaň se musela dělat skoro sama. Když je něco novýho na straně produktu, je to snadnější. Vizuálně je to zajímavý.
Tomáš Urbánek (TripleBang)
Led, led, led... prostupuje vším, tak by kampaň měla působit svěže, ale na mě působí jak led na Titanic.
Michal Šoller (Cognito)
Ledy to mají tento týden těžké, asi roztají v ostré konkurenci. Ale než se tak stane, osvěží.
Ivan Peterka (Peppermint)
5. Punčochář vaří z masa značky Vocílka
„Na českou kuchyni se holt nejvíc hodí české maso,“ říká šéfkuchař Jan Punčochář v nové kampani řetězce Billa, která propaguje maso privátní značky Vocílka. Punčochář, porotce televizní soutěže MasterChef, v hlavním spotu nakupuje v supermarketu Billa víc druhů masa, která propojuje na nejznámější česká jídla – hovězí na guláš, krkovice na pečení, kuře na paprice. Spot cílí na zákazníky, kteří ocení širokou nabídku masa českého původu, stejně tak ale jeho kvalitu a pečlivé opracování. Billa v kampani slibuje, že maso pod značkou Vocílka pochází ze zvířete, které bylo v Česku narozeno, vykrmeno, poraženo a následně i zpracováno. Masné výrobky značky Vocílka jsou nyní stoprocentně české. Na všech obalech proto zákazníci najdou logo Česká potravina a Česká cechovní norma. Vedle třicetisekundového spotu kampaň od agentury McCann Prague obsahuje ještě čtyři spoty produktové, ty jsou zaměřené vždy na konkrétní maso Vocílka, které šéfkuchař Punčochář představuje pro domácí grilování a vaření. Na krátké spoty navazuje digitální kampaň s landing page billa.cz/vocilka.
Chudák pan Punčochář, proč mu to děláte? Je to kuchař, nikoliv herec. Ačkoliv se snaží co mu síly stačí, nestačí to. Například to setkání se zákaznicí, po kterém následuje komentování zakoupeného kuřete, je poněkud znepokojující. Co si budeme povídat, od hraní máme herce. Panu Punčochářovi se však nedá upřít, že působí upřímně a dobrosrdečně.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
NKP. Věrohodné asi jako jehovistický plakátek.
Vilém Rubeš
Je to hloupé, špatně zahrané, nezajímavé a hlavně, smrdí to podvodem. Sundáte supr českou značku Vocílka a vypadne na vás ne moc super značka Agrofert. Já prostě lživé reklamy nesnáším.
Pavel Jechort
Vyloučení odpovědnosti: zvířata mám radši živá, aby se rozumělo. Takže jsem se nějak moc brzo přestal soustředit, co je mi nabízeno. Ale ten pán tu byl minulý týden a mluvil o Spořce, teď mluví o Vocílkovi v Bille. Tak se těším, co bude říkat příští týden.
Petr Laštovka
Zatímco Rohlík má skvělý set design (žluté semafory, sloupky budky, zlé dvoutaktní BMW Isetta, Ford Bedford atd.), Bille (nic proti tvůrcům, ti odvedli dobrou práci) nestálo za to dojet do přírody za kravičkama – to už by bylo asi moc drahý, a tak se ten poslední záběr prostě drcnul na greenu.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Umaštěná kamera. I šéfkuchař se nám nějak leskne. Herecký výkon bez komentáře.
Jakub Hussar (Haze)
A jako vy to tomu Punčochářovi věříte? Kdyby řekl, já mam svý dodavatele, ale když vypadnou, jdu pro maso do Billy, tak s přimhouřenim oka bych tomu třeba věřil, ale takhle u mě ztrácí kredit on i Billa.
Ondřej Souček
Není na tom nic, co by mě zaujalo. Taková normálka s řezníkem, kterej nakupuje maso. Ale v rámci žánru to celkem jde.
Tomáš Urbánek (TripleBang)
Nudný guláš, který ani řízky nezachrání, přesto věřím, že si to svou cílovku najde.
Michal Šoller (Cognito)
Čechy Čechům, skot nevyjímaje. Nakupujte hezky česky, nic se fám nestane.
Ivan Peterka (Peppermint)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Čestmír Strakatý odchází z Reflexu, opouští Prostor X

Z ČT odchází Alžběta Plívová, vedoucí komunikace a autorka ČT Edu

Nikdo už nestojí o hypertextové odkazy
