Reklamní investice letos rostou o desítky procent

Venkovní reklama meziročně narostla o polovinu, rádio o čtvrtinu. Rostou i televize a tisk.

Za první čtyři měsíce letoška meziročně vzrostly reklamní investice do televize o 13 %, do tisku o 15 %, do rádia o 26 % a do venkovních nosičů dokonce o 46 %. Ukazuje to pravidelný monitoring reklamních výdajů výzkumné agentury Nielsen Admosphere. Ten nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v cenících. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Ukazuje tak trend. Loňský a předloňský rok poznamenala koronakrize.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden-duben 2021 leden-duben 2022 změna
televize 18,76 21,13 13 %
tisk 4,85 5,57 15 %
rádio 2,01 2,53 26 %
venkovní 0,92 1,35 46 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Reklamní útraty letos v dubnu v televizi meziročně stouply o 22 %, v tisku o 15 %, v rádiu o 36 % a na venkovních nosičích dokonce o 77 %.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp duben 2021 duben 2022 změna
televize 5,40 6,57 22 %
tisk 1,43 1,65 15 %
rádio 0,55 0,74 36 %
venkovní 0,25 0,44 77 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Největšími inzerenty se v dubnu staly maloobchodní řetězce Kaufland a Lidl, pak provozovatel loterií Sazka. 

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, duben 2022

pořadí zadavatel útrata
Kaufland Česká republika 242
Lidl Česká republika 222
Sazka 177
Ferrero Česká 162
Billa 151
Mountfield 147
Albert Česká republika 126
L’Oréal Česká republika 120
HP Tronic Zlín 119
10  Česká lékárna Holding 101

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Inzertně nejviditelnější kategorií byly v dubnu tradičně řetězce s potravinami a ty s elektronikou, následovaly hobby markety.

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, duben 2022

pořadí kategorie útrata 
1 Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 800
Široký sortiment s převahou elektroniky 320
Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily 265
Široký sortiment 236
Úvěry, obchodní úvěry 223
Terénní automobily a SUV 195
Alkoholická piva 190
Široký sortiment zboží s převahou oděvů a módních doplňků 187
Běžné, spořicí účty 163
10  Loterie 160

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Sdílejte