Za první čtyři měsíce letoška meziročně vzrostly reklamní investice do televize o 13 %, do tisku o 15 %, do rádia o 26 % a do venkovních nosičů dokonce o 46 %. Ukazuje to pravidelný monitoring reklamních výdajů výzkumné agentury Nielsen Admosphere. Ten nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v cenících. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Ukazuje tak trend. Loňský a předloňský rok poznamenala koronakrize.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | leden-duben 2021 | leden-duben 2022 | změna |
televize | 18,76 | 21,13 | 13 % |
tisk | 4,85 | 5,57 | 15 % |
rádio | 2,01 | 2,53 | 26 % |
venkovní | 0,92 | 1,35 | 46 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Reklamní útraty letos v dubnu v televizi meziročně stouply o 22 %, v tisku o 15 %, v rádiu o 36 % a na venkovních nosičích dokonce o 77 %.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | duben 2021 | duben 2022 | změna |
televize | 5,40 | 6,57 | 22 % |
tisk | 1,43 | 1,65 | 15 % |
rádio | 0,55 | 0,74 | 36 % |
venkovní | 0,25 | 0,44 | 77 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Největšími inzerenty se v dubnu staly maloobchodní řetězce Kaufland a Lidl, pak provozovatel loterií Sazka.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, duben 2022
pořadí | zadavatel | útrata |
1 | Kaufland Česká republika | 242 |
2 | Lidl Česká republika | 222 |
3 | Sazka | 177 |
4 | Ferrero Česká | 162 |
5 | Billa | 151 |
6 | Mountfield | 147 |
7 | Albert Česká republika | 126 |
8 | L’Oréal Česká republika | 120 |
9 | HP Tronic Zlín | 119 |
10 | Česká lékárna Holding | 101 |
V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Inzertně nejviditelnější kategorií byly v dubnu tradičně řetězce s potravinami a ty s elektronikou, následovaly hobby markety.
Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, duben 2022
pořadí | kategorie | útrata |
1 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin | 800 |
2 | Široký sortiment s převahou elektroniky | 320 |
3 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily | 265 |
4 | Široký sortiment | 236 |
5 | Úvěry, obchodní úvěry | 223 |
6 | Terénní automobily a SUV | 195 |
7 | Alkoholická piva | 190 |
8 | Široký sortiment zboží s převahou oděvů a módních doplňků | 187 |
9 | Běžné, spořicí účty | 163 |
10 | Loterie | 160 |
V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

AMI Digital Index 2023: Češi tráví na sítích míň času než loni. Prudce přibývá dlouhých videí

SPM Media konsoliduje svá mediální aktiva, jedná i o Hrotu
