Reklamní investice letos meziročně rostou o desítky procent

Tuzemský inzertní trh se zotavuje po dvou letech poznamenaných pandemií covidu.

Za první dva měsíce letoška meziročně vzrostly reklamní investice do televize o 15 %, do tisku o 18 %, do rádia o 20 % a do venkovních nosičů dokonce o 36 %. Ukazuje to pravidelný monitoring reklamních výdajů výzkumné agentury Nielsen Admosphere. Ten nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v cenících. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Ukazuje tak trend. Loňský a předloňský rok poznamenala koronakrize.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden-únor 2021 leden-únor 2022 změna
televize 7,37 8,46 15 %
tisk 1,99 2,35 18 %
rádio 0,89 1,07 20 %
venkovní 0,41 0,55 36 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Reklamní útraty letos v únoru v televizi meziročně stouply o 16 %, v tisku o 19 %, v rádiu o 22 % a na venkovních nosičích o 29 %.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp únor 2021 únor 2022 změna
televize 4,02 4,66 16 %
tisk 1,10 1,31 19 %
rádio 0,47 0,57 22 %
venkovní 0,23 0,29 29 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Největšími inzerenty v únoru byly maloobchodní řetězec Lidl, producent farmaceutických přípravků Simply You Pharmaceuticals a provozovatel loterií Sazka.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, únor 2022

pořadí zadavatel útrata
Lidl Česká republika 185
Simply You Pharmaceuticals 174
Sazka 173
Kaufland Česká republika 164
Mountfield 118
Albert Česká republika 115
Reckitt Benckiser (Czech Republic) 89
Raiffeisenbank 85
Česká lékárna Holding 84
10  Billa 79

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Inzertně nejviditelnější kategorií byly v únoru tradičně řetězce s potravinami, ty s elektronikou a hobby markety.

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, únor 2022

pořadí kategorie útrata 
1 Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 479
Široký sortiment s převahou elektroniky 230
Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily 192
Běžné, spořicí účty 176
Datové služby, tarify 135
Široký sortiment zboží s převahou farmaceutických přípravků 133
Terénní automobily a SUV 133
Úvěry, obchodní úvěry 120
Fast foody 120
10  Loterie 115

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere