Reklamní investice za čtvrtletí meziročně vzrostly

V březnu oproti únoru zpomalil růst televize a tisku, naopak zrychlil růst rádia a outdooru.

Za první letošní čtvrtletí meziročně vzrostly reklamní investice do televize o 9 %, do tisku o 15 %, do rádia o 23 % a do venkovních nosičů dokonce o 35 %. Ukazuje to pravidelný monitoring reklamních výdajů výzkumné agentury Nielsen Admosphere. Ten nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v cenících. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Ukazuje tak trend. Loňský a předloňský rok poznamenala koronakrize.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden-březen 2021 leden-březen 2022 změna
televize 13,37 14,57 9 %
tisk 3,41 3,92 15 %
rádio 1,46 1,79 23 %
venkovní 0,67 0,91 35 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Reklamní útraty letos v březnu v televizi meziročně stouply o 2 %, v tisku o 10 %, v rádiu o 26 % a na venkovních nosičích o 35 %.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp březen 2021 březen 2022 změna
televize 5,99 6,10 2 %
tisk 1,42 1,57 10 %
rádio 0,57 0,72 26 %
venkovní 0,27 0,36 35 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Největším inzerentem se v březnu stal provozovatel loterií Sazka, přeskočil maloobchodní řetězce Kaufland a Lidl.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, březen 2022

pořadí zadavatel útrata
Sazka 225
Kaufland Česká republika 173
Lidl Česká republika 145
Česká lékárna Holding 143
Alza.cz 124
Albert Česká republika 120
L’Oréal Česká republika 114
Simply You Pharmaceuticals 106
T-Mobile Czech Republic 104
10  Vodafone Czech Republic 101

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Inzertně nejviditelnější kategorií byly v březnu tradičně řetězce s potravinami a ty s elektronikou, následovaly datové služby a pak loterie.

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, březen 2022

pořadí kategorie útrata 
1 Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 560
Široký sortiment s převahou elektroniky 305
Datové služby, tarify 234
Loterie 218
Úvěry, obchodní úvěry 217
Běžné, spořicí účty 208
Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily 206
Široký sortiment 190
Široký sortiment zboží s převahou farmaceutických přípravků 158
10  Alkoholická piva 154

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere