Sněmovna pátrá, kdo vynesl záznam z neveřejného říjnového semináře o České televizi, píšou Seznam Zprávy, v podezření jsou poslanci ANO. Záznam posléze ve dvou dílech na YouTube zveřejnil Luboš Xaver Veselý, externí moderátor Českého rozhlasu, zde první a zde druhý díl.

Reklamní plochy v metru po Rencaru převzal Railreklam

MetroZoom

Reklamní nosiče firmy MetroZoom

Pražský dopravní podnik předal zhruba 22.000 reklamních ploch v metru, které dosud provozovala firma Rencar, novému provozovateli. Tím je firma Railreklam ze skupiny BigBoard. Podnik tvrdí, že na základě nové smlouvy získá příjem 91,5 milionu Kč ročně, údajně „téměř dvakrát více, než získával od firmy Rencar ze skupiny JCDecaux za všechny reklamní plochy před zahájením soutěžení smluv na reklamu“. Railreklam pro účely reklamy v metru založila společnost MetroZoom a podle jejího vyjádření chce firma jednat o uzavření nových smluv s klienty, kteří měli sjednané reklamní plochy s firmou Rencar. Šéf JCDecaux a Rencar Pavel Slabý uvedl, že se budou postupu dopravního podniku bránit všemi právními prostředky.

Nová smlouva se týká smluv na reklamní rámečky ve vagónech metra a nosiče v průchodech a kolem eskalátorů. Podle dopravního podniku platí od začátku letošního listopadu. „Díky novým provozovatelům Dopravní podnik Praha získá do svého rozpočtu několikanásobně vyšší příjem. Navýšení příjmů z reklamy pro podnik oproti dřívějšímu stavu tak jasně potvrzuje, že dosavadní plnění společnosti Rencar za využívané reklamní plochy je nízké a neodpovídá realitě trhu,“ prohlásil ředitel DPP Petr Witowski.

Reklamu dosud provozovala společnost Rencar z mezinárodní skupiny JCDecaux na základě smlouvy z roku 1997 na všech asi 130.000 reklamních plochách v pražské MHD. Podle dopravního podniku za ně ročně platila asi 50 milionů Kč. Obvodní soud pro Prahu 9 začátkem září rozhodl, že smlouva je od počátku neplatná. Rozhodnutí je však zatím nepravomocné, Rencar se proti němu odvolal. Podnik smlouvu vypověděl v roce 2016 poté, co ji jeho vedení a tehdejší primátorka Adriana Krnáčová (ANO) označily za nevýhodnou, což firma odmítla. Po vypovězení smlouvy začal podnik organizovat dílčí tendry na pronájmy reklamních ploch v metru, autobusech, tramvajích či reklamních vitrín neboli citylightů.

MetroZoom klientům nabízí plochy, na které byli zvyklí u předchozího provozovatele, konkrétně rámečky ve vagónech metra, samolepicí folie u vstupu do vagónů, rámečky podél eskalátorů, balustrády a celopolepy v přestupních tunelech. Jednatelka firmy Dana Svobodová uvedla, že dosavadní smlouvy na reklamní kampaně v metru s firmou Rencar už nejsou platné. „Naše společnost je samozřejmě připravena uzavřít za standardních podmínek smlouvy nové, a to v kompletním požadovaném objemu klientů,“ uvedla.

Podle Rencaru to však není pravda, jelikož o sporu mezi firmou a DPP zatím soud pravomocně nerozhodl. „Není pravdivé tvrzení MetroZoom, že jakékoliv smlouvy, které byly uzavřeny s jinými podnikatelskými subjekty, nejsou po datu 1. listopadu 2019 platné. Stejně tak není pravdou, že MetroZoom má právo exkluzivně obchodovat všechny reklamní plochy v metru, které jsou aktuálně k dispozici. Zároveň chci ujistit všechny naše zákazníky, že všechny jejich smlouvy uzavřené s Rencar platí a že uděláme vše proto, aby byly dodrženy. Vůči krokům Dopravního podniku Praha a skupiny BigBoard se budeme bránit všemi právními prostředky,“ uvedl šéf firmy Slabý. Podle Rencaru může případ skončit mezinárodní arbitráží.

Společnost Rencar založil v roce 1990 samotný DPP, v roce 2001 pak prodal většinový podíl společnosti Europlakat z mezinárodní skupiny JCDecaux. Nyní má dopravní podnik ve firmě menšinový podíl. Podle výroční zprávy loni Rencar utržil více než 251 milionů Kč, z prodeje reklamy v pražské MHD získal téměř 132 milionů a dalších několik desítek milionů za její instalaci. Podle podniku ztratila firma předáním ploch v metru veškeré reklamní zakázky na majetku podniku, jež tvořily víc než polovinu jejích příjmů.

JCDecaux má v Praze také smlouvu s magistrátem na provoz přístřešků MHD, kterou minulé vedení magistrátu rovněž označilo za nevýhodnou a rozhodlo o tom, že ji neprodlouží. Podle firmy je smlouva pro město naopak výhodná. Nyní se připravuje tendr na provozovatele přístřešků po roce 2021, kdy firmě skončí smlouva. JCDecaux se do něj chystá rovněž přihlásit.