Za prvních osm měsíců letoška meziročně vzrostly reklamní investice do televize o 11 %, do tisku o 10 %, do rádia o 14 % a do venkovních nosičů o 24 %. Ukazuje to pravidelný monitoring reklamních výdajů výzkumné agentury Nielsen Admosphere. Ten nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v cenících. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Ukazuje tak trend. Loňský a předloňský rok poznamenala koronakrize.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | leden-srpen 2021 | leden-srpen 2022 | změna |
televize | 37,25 | 41,46 | 11 % |
tisk | 11,07 | 12,20 | 10 % |
rádio | 4,67 | 5,33 | 14 % |
venkovní | 2,48 | 3,07 | 24 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Reklamní útraty letos v srpnu v televizi meziročně stouply o 7 %, v tisku, v rádiu i na venkovních nosičích shodně o 5 %.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | srpen 2021 | srpen 2022 | změna |
televize | 3,96 | 4,25 | 7 % |
tisk | 1,49 | 1,56 | 5 % |
rádio | 0,61 | 0,65 | 5 % |
venkovní | 0,38 | 0,40 | 5 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Největšími inzerenty se v srpnu staly Kaufland, Sazka a Simply You Pharmaceuticals.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, srpen 2022
pořadí | zadavatel | útrata |
1 | Kaufland Česká republika | 203 |
2 | Sazka | 196 |
3 | Simply You Pharmaceuticals | 155 |
4 | Lidl Česká republika | 154 |
5 | Albert Česká republika | 143 |
6 | Mountfield | 128 |
7 | Henkel ČR | 115 |
8 | HP Tronic Zlín | 107 |
9 | Procter & Gamble International Operations | 106 |
10 | Billa | 102 |
V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Inzertně nejviditelnější kategorií byly v srpnu tradičně řetězce s potravinami a ty s elektronikou, následovaly loterie.
Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, srpen 2022
pořadí | kategorie | útrata |
1 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin | 589 |
2 | Široký sortiment s převahou elektroniky | 278 |
3 | Loterie | 184 |
4 | Široký sortiment | 162 |
5 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily | 162 |
6 | Nábytek | 142 |
7 | Datové služby, tarify | 134 |
8 | Běžné, spořící účty | 130 |
9 | Televizní stanice, programy | 120 |
10 | Pojištění | 120 |
V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere