Piráty iniciovaný bod čtvrteční schůze poslaneckého volebního výboru, týkající se sporu o reportáž Janka Kroupy o Agrofertu, oproti úterní schůzi příslušné senátní komise nové argumenty nepřinesl. Nad rámec známého řekl generální ředitel René Zavoral jen, že ve veřejnoprávním rádiu zruší část tabulkových míst a že kromě předžalobní výzvy od Agrofertu registruje rozhlas i další, rovněž na Kroupovu reportáž, a to z roku 2015. Reportér Kroupa se schůze neúčastnil.

Reklamní psychoúlet aneb Němci opět zkouší trpělivost českého národa

Originální reklamní underground představuje určitě Hornbach.

Nebojte se, nebudu psát o umělecké reklamě. Ta samozřejmě neexistuje. Reklama je na konci řetězce všech inspiračních zdrojů, které nás obklopují. Vypůjčuje si z filmů, klipů, hudby, výtvarného umění a hlavně i z jiných reklam. I tak může vypadat velmi originálně. Koneckonců všichni víme, že k prodání něčeho originálního potřebujete tzv. referenci, kterou uklidníte klienta tím, že už to někdo udělal před námi a dopadlo to dobře. Šance, že my to uděláme lépe, je většinou velmi malá… To se týká hlavně reklamní hudby. Ale zpět k experimentální reklamě.

Originální reklamní underground představuje určitě Hornbach. Již několik let vypadá jinak a určitě tím osvěžuje naší reklamní scénu, i když je vytvořen v Německu. Nebo možná právě proto. Mě osobně se dost líbí i současná německá kinematografie. A v reklamě patří Německo už dlouho k jasně nejkreativnějším zemím.

Podívejme se na podivnost, kterou se Hornbach snaží oslovit české kutily a zahrádkáře:

S trochou škodolibosti se snažím představit, jak se na to asi tváří Hornbach Tschechische republik. Že musí tohle zvěrstvo adaptovat, zatímco konkurence točí vesele kolem štěstí…

Tentokrát jsou inspirační zdroje evidentně mimo hlavní proud. A když už jsme u toho, kromě okrajových filmových žánrů a filmu Antikrist, mě zaručeně napadá jedna reference reklamní:

Guiness je samozřejmě, jako správná reklama na pivo, o něco vtipnější, ale také si jí neumím představit jako předobraz reklamy třeba na Gambrinus. Nejsou tam žádní bodří, čeští chlapíci, co by si nejraději ulovili stejk.

Co by asi řekli téhle reklamě na pivo? Téhle surrealistické, buñuelovské lahůdce?

Vzhledem ke stylizaci se změnil i jinak neměnný slogan. Tiše závidím…

A ještě jednou Hornbach. Jeden kamarád se na Facebooku zmínil o jedné jeho starší kampani: zpěvák skupiny Einstürzende Neubauten Blixa Bargeld zde recituje leták Hornbachu.

Kdo by to asi četl u nás? Magor, Hošek, Tony Ducháček? Surrealistická představa a ještě jednodušší odpověď: proč by to dělali? Tak dobře si reklamní obor v naší společnosti ještě nestojí. Ani za ty prachy.