V inzerci v českých médiích se za prvních sedm měsíců letošního roku protočilo o 10 % víc, než za totéž období loňska. Uvádí to pravidelný monitoring Nielsen Admosphere, připomeňme přitom, že jde o ceníkovou hodnotu reklamního prostoru, čísla tak postihují spíš trend, reálné útraty inzerentů bývají nižší. Agentura navíc opět nezařadila do přehledu mediatyp internet (zohledňuje jen reklamu v rozsahu měření AdMonitoring, tedy jen display reklamu) a odmítla dát i celkový součet útrat na trhu. V trendu se nemění to, že růst táhne televize (meziročně v červenci +5 %, za letošek +14 %).
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | červenec 2016 | červenec 2017 | změna | leden-červenec 2016 | leden-červenec 2017 | změna |
televize | 2,15 | 2,25 | 5 % | 22,05 | 25,08 | 14 % |
tisk | 1,08 | 1,08 | - | 9,97 | 10,31 | 3 % |
rádio | 0,44 | 0,45 | 4 % | 3,76 | 4,01 | 6 % |
venkovní | 0,36 | 0,39 | 10 % | 2,75 | 2,86 | 4 % |
celkem* | 4,03 | 4,18 | 4 % | 38,53 | 42,26 | 10 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. * Propočet je redakční.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 21. 8. 2017
Na spotřebitele v červenci nejvíc tlačili velcí prodejci potravin, výjimečně vysoko je vzhledem k sezóně alkoholické pivo, léčebné masti a oleje a také festivaly. Naopak o poznání míň než běžně inzerují poskytovalé úvěrů.
Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, červenec 2017. V milionech Kč
pořadí | kategorie | hodnota prostoru |
1 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin | 234 |
2 | Široký sortiment s převahou elektroniky | 159 |
3 | Široký sortiment | 149 |
4 | Alkoholické pivo | 88 |
5 | Automobily nižší střední třídy | 86 |
6 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily | 82 |
7 | Léčebné masti, oleje | 80 |
8 | Obchod, prodej, inzerce | 79 |
9 | Nábytek | 76 |
10 | Festivaly | 74 |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 21. 8. 2017
Mezi největší inzerenty se v červenci neprobojoval Unilever, v prvním pololetí největší zadavatel. Nejaktivnější byl minulý měsíc producent rychloobrátkového zboží Procter & Gamble, dál obchodní řetězec Lidl a producent léčiv Simply You Pharmaceuticals.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, červenec 2017. V milionech Kč
pořadí | zadavatel (vlastník značky) | hodnota prostoru |
1 | Procter & Gamble | 96 |
2 | Lidl Česká republika | 81 |
3 | Simply You Pharmaceuticals | 80 |
4 | Henkel ČR | 72 |
5 | Plzeňský Prazdroj | 67 |
6 | Alza.cz | 65 |
7 | Sazka | 63 |
8 | PepsiCo | 60 |
9 | Hyundai Motor Czech | 60 |
10 | Internet Mall | 58 |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 21. 8. 2017