V prvním měsíci roku 2017 utratili zadavatelé za inzerci v tuzemských médiích celkem 4,36 miliardy Kč, což je o plných 17 % víc než loni v lednu. Na růstu se podílela především televize, naopak jako jediný mediatyp se meziročně propadla venovní reklama. Ukazuje to pravidelný monitoring Nielsen Admosphere, jde přitom o ceníkovou hodnotu reklamního prostoru – čísla tedy ukazují trend, reálné příjmy z reklamy bývají nižší.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | leden 2016 | leden 2017 | změna | |
televize | 2,03 | 2,57 | 26 % | |
tisk | 0,99 | 1,06 | 7 % | |
rádio | 0,41 | 0,46 | 11 % | |
venkovní | 0,28 | 0,27 | -4% | |
celkem | 3,72 | 4,36 | 17 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 17. 2. 2016
Nejmohutnější propagaci měl v lednu výrobce zahradní techniky Mountfield, přeskočil i producenta rychloobrátkového zboží Procter & Gamble, loňského největšího inzerenta. Naopak v první desítce není žádný z telekomunikačních operátorů.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, v milionech Kč
pořadí | zadavatel (vlastník značky) | hodnota prostoru |
1 | Mountfield | 131 |
2 | Procter & Gamble Czech Republic | 98 |
3 | Simply You Pharmaceuticals | 88 |
4 | Lidl Česká republika | 84 |
5 | Škoda Auto | 83 |
6 | Alza.cz | 71 |
7 | Reckitt Benckiser (Czech Republic) | 70 |
8 | Hyundai Motor Czech | 70 |
9 | L’Oréal Česká republika | 70 |
10 | Kaufland Česká republika | 62 |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 17. 2. 2017
Co se týče kategorií, na spotřebitele nejvíc tlačili prodejci elektroniky, patrná je začátkem roku také aktivita automobilek, respektive prodejců aut.
Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, v milionech Kč
pořadí | kategorie | hodnota prostoru |
1 | Široký sortiment zboží s převahou elektroniky | 222 |
2 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin | 205 |
3 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily | 148 |
4 | Léky proti kašli, chřipce, nachlazení | 146 |
5 | Terénní automobily a SUV | 131 |
6 | Osobní automobily | 117 |
7 | Široký sortiment | 103 |
8 | Automobily nižší střední třídy | 85 |
9 | Běžné, spořící účty | 84 |
10 | Nábytek | 79 |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 17. 2. 2016