V inzerci v českých médiích se za prvních osm měsíců letošního roku protočilo o 9 % víc než za totéž období loňska, v srpnu to bylo o 5 % víc. Uvádí to pravidelný monitoring Nielsen Admosphere, připomeňme přitom, že jde o ceníkovou hodnotu reklamního prostoru, čísla tak postihují spíš trend, reálné útraty inzerentů bývají nižší. V trendu se nemění to, že růst táhne televize (meziročně v srpnu +11 %, za letošek +14 %). Jediný mediatyp, který byl v srpnu níž než loni, je tisk (-6 %).
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | srpen 2016 | srpen 2017 | změna | leden-srpen 2016 | leden-srpen 2017 | změna |
televize | 2,26 | 2,52 | 11 % | 24,31 | 27,60 | 14 % |
tisk | 1,42 | 1,33 | -6 % | 11,39 | 11,64 | 2 % |
rádio | 0,50 | 0,51 | 2 % | 4,26 | 4,52 | 6 % |
internet | 0,44 | 0,49 | 11 % | 3,93 | 4,35 | 11 % |
venkovní | 0,38 | 0,42 | 9 % | 3,13 | 3,28 | 5 % |
celkem* | 5,01 | 5,27 | 5 % | 47,02 | 51,39 | 9 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 29. 9. 2017
Na spotřebitele i v srpnu nejvíc tlačili velcí prodejci potravin, oproti červenci jsou zpět mezi největšími inzerenty poskytovatelé úvěrů. Před podzimní sezónou jsou inzertně vidět i provozovatelé televizí.
Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, srpen 2017. V milionech Kč
pořadí | kategorie | hodnota prostoru |
1 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin | 246 |
2 | Široký sortiment s převahou elektroniky | 223 |
3 | Široký sortiment | 170 |
4 | Úvěry, obchodní úvěry | 159 |
5 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily | 147 |
6 | Nábytek | 110 |
7 | Televizní stanice, programy | 77 |
8 | Loterie | 73 |
9 | Alkoholické pivo | 72 |
10 | Obchod, prodej, inzerce | 70 |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 29. 9. 2017
V srpnu si stejně jako v červenci dal pauzu Unilever, v prvním pololetí největší zadavatel reklamy v Česku. Nejaktivnější byl minulý měsíc výrobce zahradní techniky a vybavení Mountfield, následovala loterijní společnost Sazka a největší tuzemský e-shop Alza.cz.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, srpen 2017. V milionech Kč
pořadí | zadavatel (vlastník značky) | hodnota prostoru |
1 | Mountfield | 118 |
2 | Sazka | 102 |
3 | Alza.cz | 94 |
4 | Procter & Gamble | 89 |
5 | Lidl Česká republika | 86 |
6 | Ferrero Česká | 76 |
7 | Kaufland Česká republika | 72 |
8 | PepsiCo | 72 |
9 | Plzeňský Prazdroj | 69 |
10 | Simply You Pharmaceuticals | 66 |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 29. 9. 2017