Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

Reklamní útraty na internetu loni vzrostly o 20 %

Inzerenti v roce 2019 utratili v českém online prostředí 34,4 miliardy Kč, počítá SPIR.

Michal Hanák na dnešní konferenci IAC v O2 universum

O reklamních výdajích dnes promluvil Michal Hanák na IAC v O2 universum

Celkové výdaje do internetové inzerce v uplynulém roce 2019 vyšplhaly na 34,4 miliardy Kč. Ve srovnání s 28,6 miliardy rok předtím šlo o 20% nárůst, v absolutních číslech činil meziroční nárůst 5,8 miliardy. Čerstvé údaje dnes zveřejnil Michal Hanák, předseda výkonné rady Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) v úvodním vystoupení na letošní Internet Advertising Conference, výroční akci, kterou pořádá právě SPIR. Letošní inzertní výdaje na internetu odhaduje sdružení na 38,1 miliardy Kč.

Z pohledu forem online inzerce loni většinovou část ukousla displejová reklama, a to 24,2 miliardy (a zhruba dvě třetiny z toho, 64 %, tedy za 15,6 miliardy, bylo nakoupeno automatizovaně neboli programaticky). Na reklamu spojenou s vyhledáváním šlo 9 miliard, na katalogy a řádkovou inzerci zbylo 1,2 miliardy.

Mezi mediatypy je internet podle SPIR rostoucí dvojkou a zabral 27,5 % celkových reklamních investic v Česku na loňský rok. Vede televize se 46 % (57,4 miliardy Kč). Menší jsou tisk (15,8 %, respektive 19,8 miliardy Kč), rádio (6,3 %, respektive 7,9 miliardy Kč) a venkovní reklama (4,3 %, respektive 5,4 miliardy Kč).

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp 2018 2019 změna
televize 53,1 57,4 8 %
internet 28,6 34,4 20 %
tisk 19,6 19,8 1 %
rádio 8,0 7,9 -1 %
venkovní 5.3 5,4 3 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere, SPIR

„Internet bojuje o to, aby bylo i nadále možné cílit. Potřeba uživatelských souhlasů a plány dominantního prohlížeče omezit cookies třetích stran cílení stále víc komplikují,“ prohlásil předseda Hanák ve své úvodní přednášce. Dominantním prohlížečem mínil Chrome od Googlu, který chce do dvou let omezit používání cookies jako dosud. „Pokud by internet ztratil možnost cílit, zařadil by se do stejného vlaku jako televize nebo rádia. To nechceme.“ Terčem tuzemského sdružení internetových vydavatelů, agentur a inzerentů jsou samotní američtí online giganti Google a Facebook: „U nás neodvádějí odpovídající daně, čímž znevýhodňují český byznys, a je třeba tuto situaci řešit.“

Detailní údaje o loňských inzertních útratách na internetu plánuje SPIR zveřejnit příští týden