Reklamní útraty v květnu meziročně vzrostly o desítky procent

Tuzemský reklamní trh se zotavuje z poklesů v loňské globální koronavirové pandemii.

Reklamní útraty letos v květnu stouply v televizi stouply o 29 %, v tisku o 43 %, v rádiu o 21 % a na venkovních nosičích o 32 %. Ukazuje to pravidelný monitoring reklamních výdajů výzkumné agentury Nielsen Admosphere. Ten nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v cenících. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Výrazný nárůst je dán hlavně tím, že loňský květen poznamenala omezení kvůli koronaviru. 

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp květen 2020 květen 2021 změna
televize 4,74 6,10 29 %
tisk 1,17 1,68 43 %
rádio 0,61 0,74 21 %
venkovní 0,27 0,35 32 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Za prvních pět měsíců letoška rostly reklamní útraty v televizi, tisku a rádiu o jednotky procent. Venkovní reklama letos zatím zaznamenává pokles zhruba o pětinu.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden-květen 2020 leden-květen 2021 změna
televize 23,44 24,86 6 %
tisk 6,00 6,53 9 %
rádio 2,65 2,75 4 %
venkovní 1,63 1,29 -21 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Největšími inzerenty v květnu byly maloobchodní řetězce Kaufland, Albert a Lidl, následoval online prodejce oblečení About You.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, květen 2021

pořadí zadavatel útrata
Kaufland Česká republika 187
Albert Česká republika 153
Lidl Česká republika 153
About You 138
Alza.cz 137
Plzeňský Prazdroj 134
HP Tronic Zlín 131
Vodafone Czech Republic 122
Mountfield 120
10  Sazka 119

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Inzertně nejviditelnější kategorií v květnu byly řetězce s potravinami, pak ty s elektronikou, za nimi prodejci úvěrů.

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, květen 2021

pořadí kategorie útrata 
1 Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 578
Široký sortiment s převahou elektroniky 377
Úvěry, obchodní úvěry 240
Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily 225
Alkoholické pivo 194
Široký sortiment zboží s převahou oděvů a módních doplňků 192
Běžné, spořicí účty 181
Široký sortiment 177
Terénní automobily a SUV 140
10  Bankovní a spořitelní služby 133

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere