Reklamní útraty v pololetí kromě outdooru meziročně stouply

Tuzemský reklamní trh se zotavuje z poklesů v loňské globální koronavirové pandemii.

Reklamní útraty letos v červnu stouply v televizi stouply o 11 %, v tisku o 18 %, v rádiu o 12 % a na venkovních nosičích o 23 %. Ukazuje to pravidelný monitoring reklamních výdajů výzkumné agentury Nielsen Admosphere. Ten nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v cenících. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Nárůst je dán hlavně tím, že loňský červen poznamenala omezení kvůli koronaviru. 

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp červen 2020 červen 2021 změna
televize 4,89 5,41 11 %
tisk 1,52 1,80 18 %
rádio 0,69 0,77 12 %
venkovní 0,37 0,45 23 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Za první pololetí letoška meziročně rostly reklamní útraty v televizi o 7 %, v tisku o 11 % a v rádiu o 5 %, naopak v oblasti venkovní reklamy zůstávají pod výkonem loňského prvního pololetí. Venkovní reklama letos zatím zaznamenává pokles o 13 %.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden-červen 2020 leden-červen 2021 změna
televize 28,33 30,27 7 %
tisk 7,51 8,33 11 %
rádio 3,34 3,52 5 %
venkovní 2,00 1,74 -13 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Největšími inzerenty v červnu byly maloobchodní prodejci Kaufland, Alza.cz a Albert. Do první desítky se vklínilo také ministerstvo zdravotnictví, a to kvůli státní kampani na očkování proti covidu.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, červen 2021

pořadí zadavatel útrata
Kaufland Česká republika 187
Alza.cz 157
Albert Česká republika 152
Sazka 141
Lidl Česká republika 136
Henkel ČR 135
Simply You Pharmaceuticals 121
HP Tronic Zlín 120
Ministerstvo zdravotnictví ČR 117
10  Mountfield 110

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Inzertně nejviditelnější kategorií v červnu byly řetězce s potravinami, pak ty s elektronikou, za nimi prodejci větších aut.

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, červen 2021

pořadí kategorie útrata 
1 Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 565
Široký sortiment s převahou elektroniky 392
Terénní automobily a SUV 217
Online sázky, herny 179
Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily 166
Široký sortiment zboží s převahou oděvů a módních doplňků 153
Široký sortiment 147
Běžné, spořicí účty 146
Alkoholické pivo 144
10  Úvěry, obchodní úvěry 131

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere