Za prvních devět měsíců letoška meziročně rostly reklamní útraty v televizi o 5 %, v tisku o 9 % a v rádiu o 6 %. Naopak venkovní reklama zůstává pod loňským výkonem, letos zatím zaznamenává pokles celkově o 6 %.
Ukazuje to pravidelný monitoring reklamních výdajů výzkumné agentury Nielsen Admosphere. Ten nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v cenících. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Loňský rok poznamenala omezení kvůli koronaviru.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | leden-září 2020 | leden-září 2021 | změna |
televize | 41,22 | 43,24 | 5 % |
tisk | 11,87 | 12,94 | 9 % |
rádio | 5,22 | 5,59 | 6 % |
venkovní | 3,18 | 3,00 | -6 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Reklamní útraty letos v září v televizi meziročně klesly o 3 % a stouply v tisku o 5 %, v rádiu o 14 % a na venkovních nosičích o 4 %.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | září 2020 | září 2021 | změna |
televize | 6,15 | 5,99 | -3 % |
tisk | 1,77 | 1,87 | 5 % |
rádio | 0,77 | 0,87 | 14 % |
venkovní | 0,47 | 0,48 | 4 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Největšími inzerenty v září byly maloobchodní řetězce Lidl, Albert a Kaufland, které prodávají převážně potraviny.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, září 2021
pořadí | zadavatel | útrata |
1 | Lidl Česká republika | 210 |
2 | Albert Česká republika | 184 |
3 | Kaufland Česká republika | 183 |
4 | Billa | 145 |
5 | Sazka | 126 |
6 | HP Tronic Zlín | 119 |
7 | L’Oréal Česká republika | 118 |
8 | Henkel ČR | 117 |
9 | T-Mobile Czech Republic | 112 |
10 | Ferrero Česká | 107 |
V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Inzertně nejviditelnější kategorií v září byly řetězce s potravinami a ty s elektronikou. V posledním celém měsíci před volbami do poslanecké sněmovny se do první desítky vklínily také politické strany se svou inzercí. Ta v médiích zabrala prostor v hodnotě 141 milionů Kč.
Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, září 2021
pořadí | kategorie | útrata |
1 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin | 629 |
2 | Široký sortiment s převahou elektroniky | 365 |
3 | Široký sortiment | 209 |
4 | Běžné, spořicí účty | 209 |
5 | Úvěry, obchodní úvěry | 206 |
6 | Terénní automobily a SUV | 197 |
7 | Projekty a projektové činnosti | 176 |
8 | Široký sortiment zboží s převahou oděvů a módních doplňků | 171 |
9 | Pojištění | 161 |
10 | Politické strany a organizace a jejich činnosti | 141 |
V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Netflix zavádí poplatek za sdílení přístupu mimo domácnost, v Česku 79 Kč

Exnovináři žurnalistiku milují, přesto si odchod chválí

AMI Digital Index 2023: Češi tráví na sítích míň času než loni. Prudce přibývá dlouhých videí
