Reklamní útraty v televizi letos vzrostly o 5 %

V září podle Nielsen Admosphere objem inzerce v televizi poklesl, celoročně zatím stoupá.

Za prvních devět měsíců letoška meziročně rostly reklamní útraty v televizi o 5 %, v tisku o 9 % a v rádiu o 6 %. Naopak venkovní reklama zůstává pod loňským výkonem, letos zatím zaznamenává pokles celkově o 6 %.

Ukazuje to pravidelný monitoring reklamních výdajů výzkumné agentury Nielsen Admosphere. Ten nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v cenících. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Loňský rok poznamenala omezení kvůli koronaviru. 

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden-září 2020 leden-září 2021 změna
televize 41,22 43,24 5 %
tisk 11,87 12,94 9 %
rádio 5,22 5,59 6 %
venkovní 3,18 3,00 -6 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Reklamní útraty letos v září v televizi meziročně klesly o 3 % a stouply v tisku o 5 %, v rádiu o 14 % a na venkovních nosičích o 4 %.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp září 2020 září 2021 změna
televize 6,15 5,99 -3 %
tisk 1,77 1,87 5 %
rádio 0,77 0,87 14 %
venkovní 0,47 0,48 4 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Největšími inzerenty v září byly maloobchodní řetězce Lidl, Albert a Kaufland, které prodávají převážně potraviny.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, září 2021

pořadí zadavatel útrata
Lidl Česká republika 210
Albert Česká republika 184
Kaufland Česká republika 183
Billa 145
Sazka 126
HP Tronic Zlín 119
L’Oréal Česká republika 118
Henkel ČR 117
T-Mobile Czech Republic 112
10  Ferrero Česká 107

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Inzertně nejviditelnější kategorií v září byly řetězce s potravinami a ty s elektronikou. V posledním celém měsíci před volbami do poslanecké sněmovny se do první desítky vklínily také politické strany se svou inzercí. Ta v médiích zabrala prostor v hodnotě 141 milionů Kč. 

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, září 2021

pořadí kategorie útrata 
1 Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 629
Široký sortiment s převahou elektroniky 365
Široký sortiment 209
Běžné, spořicí účty 209
Úvěry, obchodní úvěry 206
Terénní automobily a SUV 197
Projekty a projektové činnosti 176
Široký sortiment zboží s převahou oděvů a módních doplňků 171
Pojištění 161
10  Politické strany a organizace a jejich činnosti 141

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere