Reklamní útraty zatím na úrovni loňska, propadá jen outdoor

Televize, tisk a rádio registruje zhruba stejné útraty jako loni, outdoor je skoro o třetinu níž.

Letos v dubnu v porovnání s loňským dubnem, prvním celým měsícem, kdy naplno udeřil covid, reklamní útraty v televizi stouply o 2 %, v tisku o 25 % a v rádiu dokonce o 30 %. Naopak venkovní reklama zaznamenala propad o 5 %. Ukazuje to pravidelný monitoring reklamních výdajů výzkumné agentury Nielsen Admosphere. Ten nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v cenících. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp duben 2020 duben 2021 změna
televize 5,30 5,40 2 %
tisk 1,15 1,44 25 %
rádio 0,42 0,55 30 %
venkovní 0,26 0,25 -5 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Za první čtyři měsíce letoška jsou reklamní útraty v televizi, tisku a rádiu zhruba na stejné úrovni jako loni, rozdíly činí do 2 %. Jen venkovní reklama zaznamenává výrazný pokles, téměř o třetinu (31 %). 

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden-duben 2020 leden-duben 2021 změna
televize 18,70 18,76 -
tisk 4,82 4,85 1 %
rádio 2,04 2,01 -2 %
venkovní 1,36 0,94 -31 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Největším inzerentem v dubnu byla sázková kancelář Sazka, jež obsadila reklamní prostor v hodnotě 137 milionů Kč. Následovaly Lidl a Beiersdorf.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, duben 2021

pořadí zadavatel útrata
Sazka 137
Lidl Česká republika 134
Beiersdorf 134
Albert Česká republika 132
Alza.cz 131
Vodafone Czech Republic 130
Kaufland Česká republika 125
Billa 119
Mountfield 111
10  Česká lékárna holding 104

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Inzertně nejviditelnější kategorií v dubnu byly řetězce s potravinami, pak ty s elektronikou, za nimi prodejci úvěrů.

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, duben 2021

pořadí kategorie útrata 
1 Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 495
Široký sortiment s převahou elektroniky 276
Úvěry, obchodní úvěry 239
Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily 206
Bankovní a spořitelní služby 174
Běžné, spořicí účty 168
Široký sortiment 166
Široký sortiment zboží s převahou oděvů a módních doplňků 148
Terénní automobily a SUV 144
10  Alkoholické pivo 144

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere