Pracujete jako ekonomický redaktor či redaktorka a chcete s námi budovat něco nového? Napište.

Reklamní výdaje v Česku vzrostou o 0,9 %, odhaduje ZenithOptimedia

Růst má táhnout hlavně online, poroste prý i televize. Propad tisku se má zpomalit.

Mediální investice na českém reklamním trhu by příští rok mohly vzrůst o 0,9 %. Inzertní výdaje posílí především na internetu, mírný nárůst by mohly zaznamenat i televize. „Za růstem v Česku bude stát zejména posílení investic do online médií. V kladných číslech pravděpodobně skončí i televizní média,“ odhaduje mediální agentura ZenithOptimedia.

„Tištěná média, která se potýkala v posledních letech s obrovským propadem investic, zaznamenají pokles i v roce 2013, ale ten již nebude tak výrazný jako v předešlých letech,“ předpovídá dál Michal Šeda, ředitel výzkumu mediální agentury ZenithOptimedia Prague.

Ceníková hodnota reklamního prostoru za letošní první tři čtvrtletí podle monitoringu Admosphere meziročně klesla o 3,55 % na 39 miliard Kč. Inzertní výdaje na internetu vzrostly o více než čtvrtinu na 3,6 miliardy Kč. Hodnota televizní reklamy se nepatrně zvýšila na necelých 20 miliard Kč. O 13 % na zhruba 12 miliard Kč se naopak snížily inzertní výdaje do tisku.

Růst Evropy má táhnout Rusko

V rámci Evropy snížení mediálních investic pociťuje hlavně krizí zmítané Řecko, kde reklamní trh do roku 2011 klesl o 44 % pod svou vrcholnou úroveň v roce 2007. „Do konce tohoto roku očekáváme, že bude 63 % pod svou maximální úrovní,“ uvedl Šeda. Určitého nominálního růstu se naopak letos podařilo dosáhnout v Rakousku a Německu.

V oblasti střední a východní Evropy je největší reklamní trh v Rusku, který letos v rámci celkových inzertních výdajů v regionu tvořil 36 %. Podle odhadů ZenithOptimedia by se podíl ruského trhu mohl v roce 2014 zvýšit až na 41 %. Letos mediální investice v Rusku podle předpovědi agentury vzrostou o 13 %, v roce 2014 se očekává růst o 14,5 %.

V průběhu příštích dvou let ZenithOptimedia dál předpovídá globální oživení růstu reklamních výdajů. Za ním by měly stát převážně asijské a jihoamerické trhy spolu se zmiňovaným Ruskem, a podstatný růst v Severní Americe.