Souhrnná ceníková hodnota využitého reklamního prostoru v Česku v loňském roce 2017 přesáhla hranici 100 miliard Kč. Na základě svého pravidelného monitoringu reklamy to uvádí společnost Nielsen Admosphere. Za rok 2016 udával obor celkovou útratu 70,9 miliardy. Nejsilnějším mediatypem loni zůstala televize, hodnota reklamy v ní loni dosáhla 48 miliard Kč, o 13 % víc než rok předtím. Následuje tisk s 19,3 miliardy (růst o 3 %), rádio se 7,6 miliardy (růst o 7 %) a venkovní reklama s 5,3 miliardy (růst o 3 %).
Nielsen Admosphere v aktuálních číslech opět neuvádí reklamní útratu na internetu, prostým dopočtem se lze dobrat k tomu, že mu přičítá zhruba 20 miliard Kč - připomeňme, že Nielsen Admosphere sleduje online reklamu jen v rozsahu měření AdMonitoring, tedy jen display formáty. Nezohledňuje reklamu na sociálních sítích či ve vyhledávačích. „Na základě našich dat předpokládáme, že druhé místo žebříčku obhájí segment internetové reklamy. Kompletní čísla za tento mediatyp uveřejní Sdružení pro internetový rozvoj během února,“ uvádí Tomáš Hynčica, business & research director Nielsen Admosphere.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | prosinec 2016 | prosinec 2017 | změna | celý rok 2016 | celý rok 2017 | změna |
televize | 4,1 | 4,7 | 15 % | 42,4 | 48,1 | 13 % |
tisk | 1,6 | 1,7 | 2 % | 18,8 | 19,3 | 3 % |
rádio | 0,7 | 0,7 | - | 7,1 | 7,6 | 7 % |
venkovní | 0,4 | 0,5 | 14 % | 5,1 | 5,3 | 3 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 22. 1. 2018
Největším inzerentem v Česku byl loni přední e-shop s elektronikou a dalším zbožím Alza.cz, zabrala reklamu v ceníkové hodnotě 1,4 miliardy Kč. Výrazně víc než rok předtím inzeroval loni prodejce cukrovinek Ferrero, automobilka Škoda Auto a sázková kancelář Sazka.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, rok 2017. V miliardách Kč
pořadí | zadavatel | 2016 | 2017 | změna |
1 | Alza.cz | 1,22 | 1,42 | 16 % |
2 | Ferrero Česká | 0,78 | 1,29 | 66 % |
3 | Procter & Gamble | 1,36 | 1,23 | -9 % |
4 | Lidl Česká republika | 1,05 | 1,28 | 17 % |
5 | Sazka | 0,77 | 1,12 | 50 % |
6 | Unilever | 0,98 | 1,00 | 2 % |
7 | Kaufland Česká republika | 0,63 | 1,00 | 58 % |
8 | Reckitt Benckiser (Czech Republic) | 0,67 | 0,95 | 42 % |
9 | Mountfield | 0,73 | 0,89 | 22 % |
10 | Škoda Auto | 0,52 | 0,85 | 65 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 22. 1. 2018
V prosinci na spotřebitele rovněž nejvíc tlačila Alza.cz.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, prosinec 2017. V milionech Kč
pořadí | zadavatel (vlastník značky) | hodnota prostoru |
1 | Alza.cz | 195 |
2 | Kaufland Česká republika | 146 |
3 | Tesco Stores | 131 |
4 | Okay | 124 |
5 | Sazka | 124 |
6 | Fast ČR | 120 |
7 | Lidl Česká republika | 117 |
8 | Ferrero Česká | 109 |
9 | L’Oréal Česká republika | 109 |
10 | Internet Mall | 106 |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 22. 1. 2018
Díky Alze i dalšímu prodejci elektroniky Okay byla kolem loňských Vánoc inzertně nejvíc viditelná kategorie širokého sortimentu s převahou elektroniky.
Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, prosinec 2017. V milionech Kč
pořadí | kategorie | hodnota prostoru |
1 | Široký sortiment s převahou elektroniky | 613 |
2 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin | 539 |
3 | Široký sortiment | 254 |
4 | Čokoládové bonbóny, bonboniéry | 170 |
5 | Bankovní a spořitelní služby | 137 |
6 | Nábytek | 124 |
7 | Loterie | 122 |
8 | Datové služby, tarify | 116 |
9 | Úvěry, obchodní úvěry | 110 |
10 | Parfémy a toaletní přípravky | 109 |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 22. 1. 2018

Petr Dvořák: Dvanáct let v čele České televize byl prime time of my life
