Majitel Seznamu Ivo Lukačovič prohlásil, že jeho online televize Stream.cz dosud byla „obrovská černá díra na peníze“ a teprve teď „se konečně přehoupla z dlouhotrvající, chronické ztrátovosti a začala generovat minimální zisk“. Říká to poté, co Stream.cz opustila dvojice ZáhořKuchynka, jež staví konkurenční projekt pro Mall Group. „Některé formáty čistě internetová televize nemůže uživit,“ tvrdí Lukačovič. Stream.cz s novými šéfy ohlásil novou vlnu seriálů pro mainstream.

Reklamní výdaje v roce 2017 přesáhly 100 miliard

Polovinu peněz, co jdou do reklamy, pohltí televize. Největší inzerent v Česku je Alza.cz.

Souhrnná ceníková hodnota využitého reklamního prostoru v Česku v loňském roce 2017 přesáhla hranici 100 miliard Kč. Na základě svého pravidelného monitoringu reklamy to uvádí společnost Nielsen Admosphere. Za rok 2016 udával obor celkovou útratu 70,9 miliardy.  Nejsilnějším mediatypem loni zůstala televize, hodnota reklamy v ní loni dosáhla 48 miliard Kč, o 13 % víc než rok předtím. Následuje tisk s 19,3 miliardy (růst o 3 %), rádio se 7,6 miliardy (růst o 7 %) a venkovní reklama s 5,3 miliardy (růst o 3 %).

Nielsen Admosphere v aktuálních číslech opět neuvádí reklamní útratu na internetu, prostým dopočtem se lze dobrat k tomu, že mu přičítá zhruba 20 miliard Kč – připomeňme, že Nielsen Admosphere sleduje online reklamu jen v rozsahu měření AdMonitoring, tedy jen display formáty. Nezohledňuje reklamu na sociálních sítích či ve vyhledávačích. „Na základě našich dat předpokládáme, že druhé místo žebříčku obhájí segment internetové reklamy. Kompletní čísla za tento mediatyp uveřejní Sdružení pro internetový rozvoj během února,“ uvádí Tomáš Hynčica, business & research director Nielsen Admosphere.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp prosinec 2016 prosinec 2017 změna celý rok 2016 celý rok 2017 změna
televize 4,1 4,7 15 % 42,4 48,1 13 %
tisk 1,6 1,7 2 % 18,8 19,3 3 %
rádio 0,7 0,7 7,1 7,6 7 %
venkovní 0,4 0,5 14 % 5,1 5,3 3 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 22. 1. 2018

Největším inzerentem v Česku byl loni přední e-shop s elektronikou a dalším zbožím Alza.cz, zabrala reklamu v ceníkové hodnotě 1,4 miliardy Kč. Výrazně víc než rok předtím inzeroval loni prodejce cukrovinek Ferrero, automobilka Škoda Auto a sázková kancelář Sazka.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, rok 2017. V miliardách Kč

pořadí zadavatel 2016 2017 změna
Alza.cz 1,22 1,42 16 %
Ferrero Česká 0,78 1,29  66 % 
Procter & Gamble 1,36 1,23 -9 % 
Lidl Česká republika 1,05 1,28  17 % 
Sazka 0,77 1,12  50 % 
Unilever 0,98 1,00  2 % 
Kaufland Česká republika 0,63 1,00 58 % 
Reckitt Benckiser (Czech Republic) 0,67 0,95  42 % 
Mountfield 0,73 0,89  22 % 
10  Škoda Auto 0,52 0,85  65 % 

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 22. 1. 2018

V prosinci na spotřebitele rovněž nejvíc tlačila Alza.cz.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, prosinec 2017. V milionech Kč

pořadí zadavatel (vlastník značky) hodnota prostoru 
Alza.cz 195
Kaufland Česká republika 146
Tesco Stores 131
Okay 124
Sazka 124
Fast ČR 120
Lidl Česká republika 117
Ferrero Česká 109
L’Oréal Česká republika 109
10  Internet Mall 106

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 22. 1. 2018

Díky Alze i dalšímu prodejci elektroniky Okay byla kolem loňských Vánoc inzertně nejvíc viditelná kategorie širokého sortimentu s převahou elektroniky.

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, prosinec 2017. V milionech Kč

pořadí kategorie hodnota prostoru 
1 Široký sortiment s převahou elektroniky 613
Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 539
Široký sortiment 254
Čokoládové bonbóny, bonboniéry 170
Bankovní a spořitelní služby 137
Nábytek 124
Loterie 122
Datové služby, tarify 116
Úvěry, obchodní úvěry 110
10  Parfémy a toaletní přípravky 109

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 22. 1. 2018