Reklamu ČT bude dalších 5 let prodávat Media Master, MediaPlatform vyloučena

Vyzyvatel dosavadního prodejce reklamního času ČT vypadl, neboť nesplnil jedno z hlavních kritérií.

Vyzyvatel dosavadního prodejce reklamního času v České televizi, společnost MediaPlatform, neuspěla v tendru o kontrakt na dalších pět let. Reklamní čas na čtyř programech televize veřejné služby tak bude do roku 2015 prodávat společnost Media Master (dřív ARBOmedia), dosavadní zástupce ČT.

„Protože MediaPlatform nesplnila jedno z kvalifikačních kritérií (řádná platnost pojišťovací smlouvy), musela komise tuto nabídku vyloučit a rozhodla se akceptovat nabídku firmy Media Master, jedinou, která v tendru zůstala,“ uvedla televize.

Firma MediaPlatform patří podnikateli Michaelu Richterovi (ten se jí ale údajně zbaví), za firmou Media Master stojí podle E15 Tomáš Chrenek, mimo jiné majitel TV Barrandov. Kromě kanálů ČT a Barrandova Media Master prodává reklamní čas a plochy Českého rozhlasu, České pošty a Českých aerolinií.

„Soutěž přinesla zvýhodnění podmínek. Zároveň smlouva počítá s variantou, že reklama v České televizi zůstane, anebo že nezůstane. To aby uchazeč případně nechtěl náhradu domnělé škody,“ řekl Médiáři obchodní ředitel televize Robert Kvapil.

Cena zakázky byla 195 milionů korun bez DPH, na tolik si může prodejce následujících pět let přijít - to ovšem při předpokladu, že ve vysílání ČT reklama zůstane (má ze zákona zmizet nejpozději v červnu 2012, poslanci se ale dohadují, že to změní) a že se udrží sledovanost na dosavadní úrovní (to se nedaří).

Loni Česká televize na klasické reklamě utržila 386 milionů korun (vinou krize o čtvrtinu méně oproti plánu), letos plánuje 480 milionů korun.

Roční provize prodejce Media Master loni činila 32 milionů korun, rok předtím 40 milionů. Jde o provize ze všech forem televizní reklamy - kromě zmíněné klasické též sponzoringu a speciálních forem jako třeba product placement.

Smlouva s Media Masterem bude obsahovat právě dohodnuté procento z celkového obratu, tak se bude provize počítat. Dosud není vyšší než 10 %. Podle obchodního ředitele Kvapila se tendrem podařilo snížit provizi o 1,5 procentního bodu oproti předchozímu kontraktu.

Reklama v České televizi v roce 2010. Zdroj: výroční zpráva ČT

Reklama v České televizi v roce 2010. Zdroj: výroční zpráva ČT

Od ledna 2008 je množství reklamy (netýká se sponzoringu) zákonem limitováno na ČT1 na 0,75 % denního vysílacího času, na ostatních ČT2, ČT24 a ČT4 pak na 0,5 %. Využití peněz schvaluje vláda, ČT povinně odvádí příspěvky na kinematografii (150 milionů ročně), telekomunikačnímu úřadu (15 milionů ročně) či stavbu digitálních sítí.

Průběh veřejné soutěže

Česká televize vyhlásila veřejnou soutěž na prodej reklamního prostoru na jaře roku 2010, přihlášky přijímala do 30. srpna. V září 2010 zasedla výběrová komise, ale vzhledem k tomu, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže napadl jedno z kritérií tendru, nebylo možné ve výběru pokračovat.

Rada ČT uložila vedení televize veřejné služby, aby ukončilo výběrové řízení tak, aby prodej reklamního času byl smluvně pokrytý od dalšího roku (předchozí pětiletý kontrakt Media Master končil s rokem 2010) a nehrozilo provizorium.

Minulý pátek 8. dubna zasedala komise, která se zabývala hodnocením a kontrolou kvalifikačních kriterií výběrového řízení. Rozhodovala již pouze mezi dvěma uchazeči – dosavadním prodejcem reklamy ČT firmou Media Master a společností MediaPlatform.

Media Master bude prodávat klasickou reklamu, sponzoring a speciální formáty. Na prodejce reklamy na internetu vypíše Česká televize brzy další tendr.

Sdílejte