Agentura Ogilvy & Mather realizovala další ze svých studií mezi manažery marketingu předních firem působících v České republice, tentokrát na téma „děti a reklama“.
Skoro polovina zdejších firem nabízí výrobky pro děti a zhruba třetina má dokonce speciální rozpočet na marketingové aktivity pro tento segment spotřebitelů. Přesto oslovení dětí reklamou považují za neetické, více než polovina marketérů by nezačala k dětem komunikovat dřív, než na druhém stupni základní školy.
Takové jsou hlavní závěry studie. Zde další:
- 44 % firem má ve své nabídce produkt či službu určenou dětem
- 28 % firem má rozpočet na marketingové aktivity pro tento segment
- 56 % tohoto rozpočtu by mělo být určeno na oslovení dětí prostřednictvím jejich rodičů
- 92 % marketérů uvedlo, že pro oslovení dětí předškolního věku je nejvhodnější televizní reklama, u dětí na druhém stupni ZŠ už jen 44 %.
- 48 % respondentů doporučuje používat internet k oslovení dětí na prvním stupni ZŠ, u dětí na druhém stupni ZŠ je to až 96 %
- 68 % marketérů by využilo oblíbené hrdiny z filmů a seriálů, aby zaujalo dětského zákazníka
- 60 % marketérů považuje merchandising za spíše neúčinný nástroj pro oslovení dětí
- 100 % manažerů marketingu považuje reklamu ve školkách za (spíše či zcela) neetickou
- 8 % respondentů by s dětmi z důvodu rozporu s etikou raději vůbec nekomunikovalo, 80 % ne dříve než na druhém stupni ZŠ
- 44 % marketérů považuje současnou legislativu upravující podmínky komunikace s dětmi za nedostačující
- 40 % firem má vlastní etický kodex
„Zatímco pro děti předškolního věku si marketéři vystačí se sděleními v televizi, protože děti ještě neumí číst, o deset let později už je potřeba investovat i do direct mailů, mobilního marketingu, reklamy v rádiích a sponzoringu. Za pozornost stojí také úloha internetu a nových médií. Děti jim totiž rozumní mnohem lépe než dospělí,“ uvedl v úvodu studie Ondřej Obluk z Ogilvy & Mather.