Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu, tentokrát za celý měsíc červenec. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek, o prázdninách pak jednou měsíčně rovněž v pátek.
Naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Obchodníci přidávají digitální cenovky i chytré automaty
Během posledních měsíců řetězce pomalu ale jistě pokročily v digitalizaci svých prodejen. V první řadě se to týká postupného zavádění digitálních cenovek, se kterými začalo už před několika lety Tchibo a Datart. Nyní je podle webu iHNed.cz implementuje třeba Alza.cz, CZC.cz nebo Kaufland. Další obchodníci se ke stejnému kroku rovněž chystají, expanze digitálních cenovek je zatím zpomalená jejich vyšší cenou. Digitální cenovky mají svou výhodu - možnost automatizovaného pricingu, tedy cenotvorby pomocí počítačových algoritmů. Jedná se o změnu ceny podle určitého kritéria, třeba podle chování zákazníků, konkurence nebo podle počasí. Jak uvádí web iDnes.cz, v případě amerických e-shopů je automatizovaná cenotvorba probíhajícím trendem, v Česku jí zatím aplikuje menší množství obchodníků - například e-shop Feedo.cz, v pilotním provozu je také Makro.
Kromě cenovek se rozpíná i trend samoobslužných pokladen, které řetězce dotahují k dokonalosti. V případě Kauflandu podle článku iDnes.cz se testují samoobslužné poklady pro větší nákupy, kromě něj je má zavedený i Globus, Tesco, Albert nebo Coop. Dm drogerie se v rámci modernizace přeorientovala ze starších mobilních terminálů na telefony Samsung, které rozdala svým zaměstnancům. Pomoci mají ke sblížení se zákazníkem a také k orientaci ve skladovém hospodářství prodejen. Digitální transformací mají projít také automaty Coca-Coly v celé Evropě, která si pro tento úkol najala Atos. Pomocí nainstalovaných chytrých chladících boxů je ambicí firmy lépe poznat své zákazníky a detailněji na ně cílit reklamu.
Nejlepší příklad dynamické cenotvorby jsem zažil na dálnici I-95 v Miami. V místech, kde prochází městem, se zcela logicky tvoří zácpy. Ovšem Američani jsou mistři jednoduchých řešení - dálnice má jak pruhy zdarma, tak pruhy s mýtným. Pruhy s mýtným jsou samozřejmě volnější a průjezd rychlejší, což je vyjádřeno výškou mýtného, která se upravuje v závislosti na velikosti zácpy v pruzích zdarma. Takže čím větší zácpa v pruzích zdarma, tím vyšší mýtné, ale zároveň větší časová úspora. Funguje to snad už od roku 2010. No, Dolínku?
Václav Loubek
Digitalizace sbližuje retail a e-commerce. Největší hráči jedou (nebo pojedou) na obou frontách. A digitální technologie jim prostě usnadňuje život. Tedy pokud nevypadne elektřina.
Tomáš Hájek (ADMEZ)
Vítám všechny kroky, ale bohužel ve zprávách to vypadá, že se s digitalizací a automatizací roztrhl pytel, zdaleka to tak ale není. Jsou to zatím jen malé střípky. Chybí mi informace, kdy to bude na všech prodejnách, jsou zde výjimky, ale inovace jsou velmi velmi pomalu.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Na jaře jsme hodnotili hodně příkladů, kdy se prodejci rozhodli ve velké míře redesignovat prodejny. A na digitalizaci většina z nich zapomínala. Jsem tedy rád, že se našli i progresivnější prodejci, ať už Dm drogerie s mobily pro prodavačky nebo Tchibo s digitálními cenovkami. Uvidíme, jaká bude realita v používání a hlavně nakolik dokážou prodejci nová data využít. A zda a jak třeba bude u nich pokračovat nasazování AI nebo machine learning na zpracování zákaznických dat a predikci chování (a nejen to samozřejmě). Retail se zcela jistě během pěti let zásadně změní, teď jsou to jen takové malé ukázky.
Jan Penkala (Acomware)
Toto je pokrok, kterému se asi není možné ubránit. A myslím, že to ani prodejci nebudou mít v úmyslu. Ta úspora času (a i přes vyšší vstupní investici v konečném důsledku peněz) je zřejmá. Sám jsem si vyzkoušel přeceňování v jedné středně velké moravské samoobsluze a zabralo to víc jak den. Tak si představte, že jen zmáčknete tlačítko na displeji. Samozřejmě, že to pak bude mít vliv na počet personálu, ale zase nevěřím, že bychom se v dohledné době dočkali prodejen bez zaměstnanců, ten prázdný prostor na regálu bude muset vždycky někdo zaplnit.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
2. Kaufland i Lidl budou bez jednorázových plastů
Řetězce Lidl a Kaufland ze skupiny Lidl & Schwarz-Gruppe přistoupily ke konkrétním opatřením v rámci závazku snížení množství plastů u zboží privátních značek o 20 % do konce příštího roku. Postupně vyřadí jednorázové plastové výrobky, jako je nádobí, tácky, kelímky, příbory, brčka nebo vatové tyčinky do uší. Iniciativa vychází z přijetí první celoevropské strategie pro plasty z ledna 2018. Cílem direktivy EU je mít do roku 2030 všechny plasty recyklovatelné nebo znovu využitelné. První vlaštovkou boje proti plastům bylo zpoplatnění nebo úplný konec prodeje plastových igelitek, které byly v případě Lidlu nahrazeny papírovými taškami. Obdobně se zachovalo i Tesco, plasty omezí do příštího roku, a nizozemský Ahold se sítí Albert. Jednorázové plasty hodlá do roku 2020 úplně vyřadit také švédská Ikea.
Různé segmenty obchodu dále prostupuje trend bezobalového prodeje, začátkem července na něj zareagoval e-shop Dogg.cz. Ten v Holešovicích otevřel prodejnu pro psy, jejíž část tvoří právě zóna bezobalového krmiva nebo olejů.
To se mi líbí, jsou to střípky, ale je to cesta, zákazník se musí naučit, tady to bude trvat trochu déle a věřím, že Praha je opět jiná než zbytek republiky, ale u pet foodu si troufám tvrdit, že je mnoho obchodů v malých městech, kde si koupíte spoustu produktů včetně granulí a těstovin na váhu, bez zbytečných obalů. Sama znám nejméně pět takových prodejen v okolí Prahy a Brna.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Koukám, že ta slavná věta z filmu Absolvent ‚V plastech je budoucnost‘ už neplatí. Spíš to vypadá, že budoucnost bude bez plastů. Je to samozřejmě chválihodné, i když u všech těch bezobalových prodejů (zvlášť z tak velkých kontejnerů, které jsou vidět na fotografiích z prodejny pet food) se nabízí otázka jak moc čerstvé musí být ty granule, které jsou úplně na spodku.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Vzpomínám na rok 1988, kdy jsem z Finska přivezl krásnou barevnou igelitovou tašku jistého obchodu a kolegové mi ji záviděli stejně jako džíny, které v ní původně byly. Tehdejší socialistický obchod neznal ani jedno, ani druhé. Dnes je to směšné. Naopak obaly, zejména plastové, jsou hrozbou. Správná věc, následujme vyspělejší země i v ekologii.
Tomáš Hájek (ADMEZ)
Jo, hlavně ať už to globální oteplování sakra nějakou direktivou EU zastavíme. To jsou furt Kjótský protokoly, brčkový vyhlášky, a venku je už asi dva týdny 37 stupňů, když tohle píšu.
Václav Loubek
3. Při platbě v e-shopu vede dobírka, roste platba kartou
Podle každoročního měření cenového srovnávače Heureka platí kartou přes internet Češi už více než pětinu objednávek. Meziročně začali zákazníci v českých e-shopech nejvíc platit kartou za zboží z kategorie zdraví (nárůst na 25 %), za kosmetiku (na 20 %), za drobné doplňky do domácnosti (na 19 %) či za hračky pro děti (na 12 %). Celkově vzrostla platba kartou online v e-shopech na 22 %. Prvenství si dále drží dobírka, a to jak podle počtu objednávek, tak podle objemu tržeb. „Dobírka si stále drží mezi platebními metodami v e-shopech prvenství, i když už několik let její obliba klesá. Její aktuální podíl klesl pod třetinu na 32 %,“ sdělil Tomáš Braverman, ředitel Heureky.
Dobírka klesá, karta stoupá, moderní trendy jsou naplňovány. Odběrná místa jsou u nás hodně specifická a jsem zvědav, kam až to dotáhnou.
Tomáš Hájek (ADMEZ)
Očekávatelný trend, jen ten růst plateb kartou je relativně pomalý. Škoda, že tam nejsou zahrnuty odložené platby, hodně se o nich mluví, dosažený tržní podíl neznáme.
Jan Penkala (Acomware)
Nedivím se, taky mi vadí zadávat někam své osobní údaje, které se jen zneužívají, zcela otevřeně, i já raději platím na dobírku než někam zadávat své údaje o kartě a účtu.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Že mi Češi jsme pořád takové konzervy... Ale s ohledem na ten zmatek při zavádění EET, poplatky bankám a další, je prvenství dobírky stále pochopitelné.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Dobírka je český fenomén. Ale při poctivosti některých ‚e-shopů‘ v minulosti se nedivím, že lidé nevěřím platbám předem, i když u karetních transakcí se docela snadno reklamuje.
Václav Loubek
4. Ostravský outlet chystá otevření na listopad
Během letošního listopadu otevře u Ostravy nová Outlet Arena Moravia. Za projektem stojí dánský developer TK Development, který realizoval výstavbu pražského outletu Fashion Arena. Správcovskou firmou je CBRE. Outlet by měl zaměstnat stovky lidí, plocha projektu je plánována kolem 12.000 metrů čtverečních se 70 obchodními jednotkami. V objektu se počítá s restaurační částí, relaxační zónou i větším parkovištěm .Spádová oblast outletu, která je výrazně vyšší než u běžných obchodních center a může dosahovat až čtyř milionů obyvatel, má kromě Slezska zasáhnout i za hranice – do Polska a na Slovensko. „Služby outletu budou cíleny na zákazníky v okruhu 90 minut dojezdu autem,“ uvádí Katarína Brydone z CBRE. Outlet by mohl do Česka přilákat nové módní značky, stejně jako tomu bylo u letos v květnu otevřeného Prague The Style Outlets v Tuchoměřicích. Za první půli letošního roku přibylo v Česku 18 nových značek, většina právě do nového outletu.
No, z nejbližšího většího slovenského města Žiliny je to autem 2 hodiny, z Katowic hodina a z Krakówa také dvě hodiny. Tomu prostě moc nevěřím, že všichni začnou jezdit do Hlučína nakupovat. Možná to díky nižší ceně pracovní síly a nižší ceně pozemku může nějak fungovat, ale velkých čísel to imho nedosáhne.
Jan Penkala (Acomware)
Je fajn, že k nám přicházejí nové značky, i když ‚jen‘ prostřednictvím outletů. Ukazuje to, že kupní síla je stále vyšší a můžeme si dovolit platit víc než v Německu. Ale vážně, ostravské centrum to asi nebude mít lehké, vzhledem ke konkurenci polských center. Jako příklad by nám mohla posloužit letiště tamtéž - Mošnov versus Katowice. Ale rád se budu mýlit.
Václav Loubek
Outlety frčí, lokalita zajímavá. Věřme, že přifrčí i zákazníci.
Tomáš Hájek (ADMEZ)
Zatím jsem v Česku nenašla outlet, který by si toto pojmenování zasloužil, ať již značkami, tak hlavně cenami a výběrem. Jsem zvědavá, půjdu se podívat, ale jsem velmi skeptická.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
5. Bageterie Boulevard zavádí samoobslužné kiosky
Síť rychlého občerstvení Bageterie Boulevard zavedla ve své první pobočce samoobslužný kiosek, pro pilotní provoz si vybrala prodejnu na Národní třídě. Nové řešení má být postupně implementováno do všech prodejen sítě. Těch je v Česku přes 30. Nejprve přijde řada na větší kamenné restaurace, následovat budou foodcourty v obchodních centrech, pro které se vyvíjí nástěnná verze kiosku. Síť se inspirovala americkými fastfoody, v Česku samoobslužné kiosky už přes tři roky provozuje například McDonald’s.
Super pro nás autisty. Jen ještě kdyby to bralo stravenky, za který ty obědy většinou kupuju. To už bych pak mohl být bez komunikace s živým člověkem celý měsíc!
Václav Loubek
Omlouvám se bagetériím. Když začínaly, moc jsem jim vedle Mekáčů a Káefcéček nevěřil. Našly si svou cestu, a to je dobře. Konkurence rozvíjí trh pozitivním směrem.
Tomáš Hájek (ADMEZ)
Určitě chválím. Samoobslužné objednávání zrychluje objednávku. A je pořád snazší hypnotizovat monitor s přehledem čísel, než čekat před pultem a dívat se, jak odbavují lidi před vámi. Nedávno jsem měl na jednom z dálničních McDonaldů rozhovor s jejich manažerkou, protože jsem je právě kvůli tomuto systému chválil. Jen jsme se shodli, že možnost navolit si nápoj bez ledu v té nabídce sice je, ale je tak neskutečně dobře schovaná, že se mi omlouvá, ale budu muset ten led v kelímku přetrpět.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Kiosky jsou fajn, ale třeba u McDonald’s mi chybí nabídka coly bez ledu. Zásadní posun bude až tehdy, jakmile si budu moci naklikat objednávku z mobilu, rovnou zaplatit a říci si čas vyzvednutí a vybrat samozřejmě pobočku. To teprve ušetří čas a kiosky ani moc nebudou třeba. Proč to vlastně již není?
Jan Penkala (Acomware)
Bylo jen otázkou času, kdy to zavede také další fast food. Snad to zvládnou lépe než McDonald’s, kde to je na některých prodejnách spíše brzdou než zlepšením servisu.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Ze strany Bageterie Boulevard dobrý, a tak trochu očekávaný krok. Nejnovější koncept jejich provozoven je svěžím větrem v kategorii Food & Beverage a samoobslužné kiosky ukazují, že technologické trendy bagetkám sluší. Myslím, že to nebude poslední novinka z kuchyně Bageterie a brzy se dočkáme něčeho zajímavého. Příklad Bageterie Boulevard jen podtrhuje skutečnost, že Češi, na rozdíl od přístupu k módě, jsou technologickým novinkám a trendům velmi otevřeni. Nemusíme zůstat jen v gastro průmyslu, ale výsadní celosvětové postavení v procentech bezkontaktních transakcí nebo stále oblíbenější Scan&Go nakupování, toto dokládá.
Jan Janáček (CBRE)