Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás i letos každé pondělí vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.
Cisco: maloobchod v digitálu zaostává
Téměř polovina retailerů nevydrží v byznysu, pokud se digitálně netransformují. K těmto závěrům došla studie Transformace retailu: Cisco předvádí, jak se mohou obchody posunout vpřed s pomocí digitální transformace založené na údajích 200 maloobchodních manažerů Severní a Jižní Ameriky a v evropských regionech. Dotazování byly manažeři z kamenného retailu, e-commerce, výrobci oblečení a další segmenty. Článek o studii přinesl Chain Store Age. Studie doporučuje, aby se retaileři zaměřili na zvýšení angažovanosti zaměstnanců, což povede k zvýšení efektivity nebo zlepšení vztahů na pracovišti. Podle studie se na zvýšení angažovanosti pracovníků zaměřuje jen 6 % zaměstnavatelů, ostatní retaileři na tom tratí až 187 miliard dolarů.
Podle Cisca se digitální transformace děje příliš pomalu a společnosti investují do digitálu ve špatných částech svých společností. Studie uvádí, že retaileři (37 %) investují nejvíce do digitálních technologií, které mají zákazníkům přinést nějaký zážitek. Tato investice jim sice odhadem přinese kolem 91 miliard dolarů, může jim ale snížit provozní hodnotu, kterou by mohli získat směřováním investic do digitálního vylepšení svých obchodních funkcí a provozoven.
Dotazování mezi 200 top manažery evropského a amerického retailu, který uskutečnilo Cisco, signalizuje, že retail má co dohánět. Nejen ve světě, ale i u nás. Snad trochu pomůže Retail Summit 2017, kde již za týden bude digitální transformaci věnováno hodně pozornosti. Mimo jiné vystoupí i experti z Cisco, kteří také předvedou fungování řady technologií a navazujících analýz ‚na živo‘.
Tomáš Krásný
Americký Amazon likviduje pracovní místa
Amazon tvrdí, že plánuje vytvořit dalších 100.000 pracovních míst, o čem ale mlčí, je fakt, že s každým novým místem, které vytvoří, skončí jeden, dvě nebo tři jiné pozice. Článek vyšel na webu Market Watch. Podle autora se Amazon postará o zrušení více pracovních postů, než kolik se jich zrušilo díky Číně. Amazon změnil způsob, jakým Američané konzumují a nakupují zboží. Nákup online, nízké ceny a maximální pohodlí se staly důležitou hodnotou pro mnoho z nich. Pro dříve běžné kamenné prodejce jako je Macy’s, K-Mart nebo Sears je však e-commerce gigant hrozbou, zavírají pobočky a propouští zaměstnance po statisících. Vzhledem k tomu, že Amazon zkouší proniknout do mnoha odvětví a segmentů, jako jsou potraviny a restaurace s donáškovou službou, se dá očekávat, že úbytek pracovních míst bude pokračovat.
Tohle už je ve vyspělých státech velké téma, které pochopili dokonce i politici a začínají s ním pracovat. Německá sociální demokracie nabízí pomoc tradičnímu obchodu (včetně kamenných řetězců) proti internetovým predátorům. Naši politici lobují za výstavbu servisních hal internetových prodejců a ve stejnou chvíli zakazují retailerům prodávat o svátcích a hází jim pod nohy jeden klacek za druhým. Jestli pak to někomu v politice dojde a otevře toto téma alespoň ve volební kampani
Tomáš Krásný
Problémem online potravin je cena a čerstvost
Potravinový byznys ve Spojených státech generuje podle časopisu Forbes tržby v přepočtu zhruba 17 bilionů Kč, domácnosti chodí z 90 % nakupovat potraviny více než jednou týdně. Mnoho potravin se dá pořídit online, přestože jsme si ještě před pár lety mysleli, že to nikdy nebude možné. Online supermarkety budou letos tvořit mezi 1-3 % celkových tržeb v průmyslu. Jak je tedy možné, že se online supermarketů není více?
Překážkou je podle autora článku ve Forbesu čerstvost potravin. Málokdo totiž důvěřuje tomu, že ovoce, maso, ryby nebo zelenina budou dovezeny v nejlepším stavu, v jakém by si je sám v obchodě vybral. Druhým problémem je cena. V online byznysu se cena navýší za logistické náklady, pro zákazníka to v porovnání s cenou v kamenných prodejnách není konkurenceschopné a přesvědčivé. Podle autora může výše zmíněné problémy vyřešit vynález adekvátní technologie, která dokáže efektivně rozlišit špatnou zeleninu a z dováženého zboží jí vyřadit. Lídrem v této oblasti je prý Amazon, a jakmile on dosáhne absolutního úspěchu, ostatní e-taileři, kteří mu chtějí konkurovat, budou muset adaptovat podobné technologie.
Velmi zajímavý text. Jsem rád, že se o výzvách internetové prodeje začíná mluvit nahlas a racionálně. Přes veškeré problémy se ale online prosadí i v těchto kategoriích, o tom nepochybuji. Jde jen o to, aby ‚startup boys‘ pochopili, že je velký rozdíl prodávat po internetu jednotlivé kusy domácí elektroniky nebo košíky plné potravin. Amazon, Ocado a pár dalších už to pochopili, časem se toto nové know-how rozšíří i na další firmy, ty české nevyjímaje.
Tomáš Krásný
Skupina Royal Ahold Delhaize si polepšila
Loni nově fúzí spojená síť supermarketů a hypermarketů Royal Ahold NV Delhaize vykázala za poslední kvartál loňského roku růst tržeb. Podíl na tom měly vydařené hospodářské výsledky nizozemských prodejen, které kompenzovaly spíše slabší hospodářské výsledky sítě na americkém kontinentu. Prodeje podle společnosti vzrosty o 2,8 % na 15,5 miliardy eur (přibližně 407 miliard kč). Zatímco v Nizozemsku tržby vzrostly o 6,6 %, což společnost přičítá úspěchu s online prodejen, v Americe, kde je síť rozdělená na dvě značky, prodejny Ahold snížily obrat o 0,2 % a Delhaize vzrostl obrat jen o 2,2 %. Informaci o hospodářských výsledcích přinesl web Market Watch.
Relativní dobrý výsledek nových nizozemsko-belgických sourozenců souvisí zejména s úspěchem na domácím trhu. Ani v tomto případě se velkým maloobchodním skupinám expanze mimo domácí dvoreček nedaří, Nizozemci nejsou výjimkou. Zajímavý je relativní úspěch v Srbsku, tam ovšem Delhaize nastoupil s podporou své řecké firmy a funguje to tak o trochu lépe. Řek se se Srbem lépe domluví než Vlám. Za povšimnutí stojí i to, že o Česku se ve zprávě moc nemluví. Po návštěvě našeho premiéra na holandské ambasádě asi globální PR tým ztratil řeč, něco takového se hned tak nezažije.
Tomáš Krásný
Maxima Grupė koupila litevskou Barboru
Skupina Maxima Grupė, která spravuje několik maloobchodních řetězců v Litvě, Lotyšsku, Estonsku, Bulharsku a Polsku, koupila největší litevskou e-commerce firmu Barbora prodávající potraviny a další produkty. Napsal o tom web EPR Retail News. Barbora, která začínala jako startup, bude integrována s ostatními e-commerce skupiny z Lotyšska a Estonska. „Barbora je v Litvě lídrem ve svém oboru. Vyvinula fungující obchodní model, základnu loajálních zákazníků, u kterých získala důvěru. Naše skupina v e-commerce vidí budoucnost podnikání. Stejné to je v Lotyšsku a Estonsku, kde e-commerce je trvale roste,“ řekl Alvydas Šustikas, předseda představenstva Maxima Grupė a generální ředitel. Expandovat s Barborou hodlá prý Šustikas i po dalších městech v Litvě. Hodnota transakce byla ve výši 1,4 milionů eur (38 milionů Kč), Maxima Grupė získala ve společnosti 100 % podíl.
Tenhle sen mnoha českých e-shopistů (a jejich investorů marně čekajících na zisk) se sice stále ještě občas stává realitou, ale spíše jen na niche trzích jako Litva. U nás bych s tím moc nepočítal, karty jsou rozdány.
Tomáš Krásný