Řetězce s potravinami loni v Česku i přes pandemii posílily nejvíc za 10 let

Nejvíce přibylo prodejen Lidl, supermarketů Albert, Billa a Penny Market, analyzuje GfK.

I v době pandemie covidu v Česku výrazně přibylo prodejen nadnárodních řetězců s převahou potravin. Nejvíce rostly prodejny Lidl, supermarkety Albert, Billa a Penny Market, uvádí výzkumná společnost GfK ve své pravidelné analýze maloobchodního trhu. Podle ní se pandemie expanzních plánů obchodních řetězců nijak nedotkla, naopak v roce 2021 vyrostlo v Česku nejvíce jejich nových prodejen za posledních 10 let.

Ke konci roku 2021 bylo v Česku v provozu více než 1.600 prodejen nadnárodních potravinářských řetězců s prodejní plochou vyšší než 400 metrů čtverečních. Během loňska přitom nadnárodní obchodní společnosti zprovoznily celkem 56 nových hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen. To bylo o 20 více než v roce 2019, což byl dosud rok s nejsilnější expanzí takových prodejen od roku 2012, uvádí GfK.

Rozhodující měrou se na rostoucí expanzi loni podílel řetězec Lidl, který v průběhu uplynulého roku otevřel 27 nových prodejen. Posilovaly i Penny Market (osm nových prodejen), Billa (osm) a supermarkety Albert (sedm).

Vývoj počtu nových prodejen potravinářských řetězců v letech 2016 a 2021

Vývoj počtu nových prodejen potravinářských řetězců v letech 2016 a 2021 (pouze prodejny nad 400 metrů čtverečních prodejních ploch, pouze nadnárodní řetězce). Zdroj: GfK Czech, Výroční analýza vývoje trhu potravinářských řetězců v ČR

Od roku 2016 nadnárodní potravinářské řetězce nově zprovoznily 198 nových prodejen, naopak 37 uzavřely. V součtu tak přibylo 161 prodejen.

Expanze řetězců se v letech 2016 až 2021 soustředila především do Prahy a středních Čech, v těchto dvou regionech bylo během posledních šesti let zprovozněno 83 nových prodejen, přes 40 % z celého Česka. Ve Středních Čechách v posledních šesti letech expandovaly hlavně Billa a Penny Market. Na Prahu samotnou se soustředil zejména řetězec Lidl, který zde v posledních šesti letech postavil 19 ze svých 60 nových prodejen.

Nově otevřené prodejny potravinářských řetězců v krajích mezi lety 2016 a 2021

Nově otevřené prodejny potravinářských řetězců v krajích mezi lety 2016 a 2021 (pouze prodejny nad 400 m² prodejních ploch, pouze nadnárodní řetězce). Zdroj: GfK Czech, Výroční analýza vývoje trhu potravinářských řetězců v ČR a na Slovensku

Expanze řetězců bude pokračovat i letos

„V krátkodobé budoucnosti lze očekávat další výrazné zvyšování počtu řetězených prodejen potravin, expanze bude v následujících letech srovnatelná minimálně s lety 2019 a 2020, ale pravděpodobně se bude blížit spíše rekordnímu loňskému roku,“ uvádí GfK.

Českému trhu s potravinami vévodí německé maloobchodní řetězce. Jsou  to Lidl a Kaufland ze skupiny Schwarz a Penny a Billa ze skupiny Rewe. Vedle nich tu fungují Albert nizozemského Aholdu či britské Tesco.

Největší síť v Česku má Penny, provozuje tu víc než 395 prodejen a letos plánuje otevřít až 15 dalších - v Kolíně, Děčíně či v Českém Krumlově.

Penny Market zahájil letošní expanzi otevřením prodejny v Ústí nad Labem, ve čtvrti Bukov

Penny Market zahájil letošní expanzi otevřením prodejny v Ústí nad Labem, ve čtvrti Bukov

Albert už loni otevřel sedm prodejen, většinu z nich na Moravě, a třicítku stávajících zmodernizoval. S expanzí chce i letos pokračovat „ve stejném tempu“. Naposled loni otvíral v Chebu, letos poprvé v pražských Vršovicích. Celkem nyní provozuje víc než 300 supermarketů a hypermarketů.

Nejnověji Albert otevřel letos v lednu v pražských Vršovicích

Nejnověji Albert otevřel letos v lednu v pražských Vršovicích, menší prodejna je propojena s Fresh barem

Prodejna Albertu v Praze 3 na Bezovce

Prodejna Albertu v Praze 3 na Bezovce

Lidl tu má 289 prodejen - poslední loni otevřenou byla v prosinci prodejna v Seifertově na Praze 3, předtím přibyly ty v Ostravě, v Plzni na Folmavské či ve Studénce. Sesterský Kaufland v Česku provozuje 137 obchodů.

Prodejna Lidlu otevřená v prosinci 2021 na Praze 3 v Seifertově ulici

Zatím nejnovější prodejna Lidlu byla otevřená v prosinci 2021 na Praze 3 v Seifertově ulici

Prodejna Lidlu otevřená v listopadu 2021 v Ostravě-jih

Prodejna Lidlu otevřená v listopadu 2021 v Ostravě-jih

Prodejna Lidlu otevřená v listopadu 2021 v Plzni v ulici Folmavská

Prodejna Lidlu otevřená v listopadu 2021 v Plzni v ulici Folmavská

Billa na českém trhu provozuje 245 prodejen. Loni otevřela osm nových a 31 celkově či částečně zrekonstruovala. Do výstavby a rekonstrukcí prodejen loni investovala 1,09 miliardy Kč. Letos plánuje v expanzi a digitalizaci pokračovat s celkovou investicí až 1,32 miliardy Kč, otevřít desítku prodejen a také vstoupit na trh prodeje potravin přes internet.

Na podzim 2021 se v Česku po delší době objevil nový řetězec, ruský diskont Mere. První své prodejny otevřel loni v Mostě a v Příbrami a do budoucna uvažuje až o 50 dalších obchodech.

Řetězce s potravinami mezi největšími inzerenty

Maloobchodní prodejci potravin se loni opět umístili mezi největšími tuzemskými inzerenty. První desítce firem, které za reklamu utrácejí v Česku nejvíc, podle výzkumné agentury Nielsen Admosphere vévodí řetězec Lidl, následují Kaufland a Albert. V top 10 je ještě také Billa.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru v roce 2021

pořadí zadavatel útrata
Lidl Česká republika 2,10
Kaufland Česká republika 2,05
Albert Česká republika.cz 1,83
Sazka 1,73
Alza.cz 1,69
Simply You Pharmaceuticals 1,42
HP Tronic Zlín 1,30
Billa 1,29
Mountfield 1,25
10  Henkel ČR 1,22

V miliardách Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru v roce 2021 v tisku

pořadí zadavatel hrubá útrata
Mountfield 0,80
Simply You Pharmaceuticals 0,72
Kaufland Česká republika.cz 0,44
Albert Česká republika.cz 0,44
Sazka 0,40
E.M.A. Europe 0,31
Lidl Česká republika 0,30
Penny Market 0,28
Alza.cz 0,24
10  Internet Mall 0,22

V miliardách Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: AdIntel - Nielsen Admosphere

Navíc maloobchodní prodej potravin je zdaleka nejvíc inzerovanou kategorií. Loni podle Nielsen Admosphere obsadil v médiích reklamní prostor v ceníkově hodnotě přes 22 miliard Kč. To je víc než dvakrát tolik než v pořadí druhá kategorie bankovních a pojišťovacích produktů.

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru

pořadí kategorie 2020 2021 změna
1 Potraviny a potravinové řetězce 21,17 22,02 4 %
Bankovnictví a pojištění 9,35 9,85 5 %
Elektronika a domácí spotřebiče 7,60 8,78 16 %
Farmaceutické přípravky 6,97 7,58 9 %
Osobní kosmetika 6,21 6,28 1 %
Vybavení domácnosti 5,46 5,83 7 %
Rekreační činnosti 5,10 5,14 1 %
Motorová vozidla 5,07 4,74 -6 %
Móda 3,38 3,68 9 %
10  Telekomunikace 2,77 3,06 10 %

V miliardách Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere