I v době pandemie covidu v Česku výrazně přibylo prodejen nadnárodních řetězců s převahou potravin. Nejvíce rostly prodejny Lidl, supermarkety Albert, Billa a Penny Market, uvádí výzkumná společnost GfK ve své pravidelné analýze maloobchodního trhu. Podle ní se pandemie expanzních plánů obchodních řetězců nijak nedotkla, naopak v roce 2021 vyrostlo v Česku nejvíce jejich nových prodejen za posledních 10 let.
Ke konci roku 2021 bylo v Česku v provozu více než 1.600 prodejen nadnárodních potravinářských řetězců s prodejní plochou vyšší než 400 metrů čtverečních. Během loňska přitom nadnárodní obchodní společnosti zprovoznily celkem 56 nových hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen. To bylo o 20 více než v roce 2019, což byl dosud rok s nejsilnější expanzí takových prodejen od roku 2012, uvádí GfK.
Rozhodující měrou se na rostoucí expanzi loni podílel řetězec Lidl, který v průběhu uplynulého roku otevřel 27 nových prodejen. Posilovaly i Penny Market (osm nových prodejen), Billa (osm) a supermarkety Albert (sedm).

Vývoj počtu nových prodejen potravinářských řetězců v letech 2016 a 2021 (pouze prodejny nad 400 metrů čtverečních prodejních ploch, pouze nadnárodní řetězce). Zdroj: GfK Czech, Výroční analýza vývoje trhu potravinářských řetězců v ČR
Od roku 2016 nadnárodní potravinářské řetězce nově zprovoznily 198 nových prodejen, naopak 37 uzavřely. V součtu tak přibylo 161 prodejen.
Expanze řetězců se v letech 2016 až 2021 soustředila především do Prahy a středních Čech, v těchto dvou regionech bylo během posledních šesti let zprovozněno 83 nových prodejen, přes 40 % z celého Česka. Ve Středních Čechách v posledních šesti letech expandovaly hlavně Billa a Penny Market. Na Prahu samotnou se soustředil zejména řetězec Lidl, který zde v posledních šesti letech postavil 19 ze svých 60 nových prodejen.

Nově otevřené prodejny potravinářských řetězců v krajích mezi lety 2016 a 2021 (pouze prodejny nad 400 m² prodejních ploch, pouze nadnárodní řetězce). Zdroj: GfK Czech, Výroční analýza vývoje trhu potravinářských řetězců v ČR a na Slovensku
Expanze řetězců bude pokračovat i letos
„V krátkodobé budoucnosti lze očekávat další výrazné zvyšování počtu řetězených prodejen potravin, expanze bude v následujících letech srovnatelná minimálně s lety 2019 a 2020, ale pravděpodobně se bude blížit spíše rekordnímu loňskému roku,“ uvádí GfK.
Českému trhu s potravinami vévodí německé maloobchodní řetězce. Jsou to Lidl a Kaufland ze skupiny Schwarz a Penny a Billa ze skupiny Rewe. Vedle nich tu fungují Albert nizozemského Aholdu či britské Tesco.
Největší síť v Česku má Penny, provozuje tu víc než 395 prodejen a letos plánuje otevřít až 15 dalších - v Kolíně, Děčíně či v Českém Krumlově.

Penny Market zahájil letošní expanzi otevřením prodejny v Ústí nad Labem, ve čtvrti Bukov
Albert už loni otevřel sedm prodejen, většinu z nich na Moravě, a třicítku stávajících zmodernizoval. S expanzí chce i letos pokračovat „ve stejném tempu“. Naposled loni otvíral v Chebu, letos poprvé v pražských Vršovicích. Celkem nyní provozuje víc než 300 supermarketů a hypermarketů.

Nejnověji Albert otevřel letos v lednu v pražských Vršovicích, menší prodejna je propojena s Fresh barem

Prodejna Albertu v Praze 3 na Bezovce
Lidl tu má 289 prodejen - poslední loni otevřenou byla v prosinci prodejna v Seifertově na Praze 3, předtím přibyly ty v Ostravě, v Plzni na Folmavské či ve Studénce. Sesterský Kaufland v Česku provozuje 137 obchodů.

Zatím nejnovější prodejna Lidlu byla otevřená v prosinci 2021 na Praze 3 v Seifertově ulici

Prodejna Lidlu otevřená v listopadu 2021 v Ostravě-jih

Prodejna Lidlu otevřená v listopadu 2021 v Plzni v ulici Folmavská
Billa na českém trhu provozuje 245 prodejen. Loni otevřela osm nových a 31 celkově či částečně zrekonstruovala. Do výstavby a rekonstrukcí prodejen loni investovala 1,09 miliardy Kč. Letos plánuje v expanzi a digitalizaci pokračovat s celkovou investicí až 1,32 miliardy Kč, otevřít desítku prodejen a také vstoupit na trh prodeje potravin přes internet.
Na podzim 2021 se v Česku po delší době objevil nový řetězec, ruský diskont Mere. První své prodejny otevřel loni v Mostě a v Příbrami a do budoucna uvažuje až o 50 dalších obchodech.
Řetězce s potravinami mezi největšími inzerenty
Maloobchodní prodejci potravin se loni opět umístili mezi největšími tuzemskými inzerenty. První desítce firem, které za reklamu utrácejí v Česku nejvíc, podle výzkumné agentury Nielsen Admosphere vévodí řetězec Lidl, následují Kaufland a Albert. V top 10 je ještě také Billa.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru v roce 2021
pořadí | zadavatel | útrata |
1 | Lidl Česká republika | 2,10 |
2 | Kaufland Česká republika | 2,05 |
3 | Albert Česká republika.cz | 1,83 |
4 | Sazka | 1,73 |
5 | Alza.cz | 1,69 |
6 | Simply You Pharmaceuticals | 1,42 |
7 | HP Tronic Zlín | 1,30 |
8 | Billa | 1,29 |
9 | Mountfield | 1,25 |
10 | Henkel ČR | 1,22 |
V miliardách Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru v roce 2021 v tisku
pořadí | zadavatel | hrubá útrata |
1 | Mountfield | 0,80 |
2 | Simply You Pharmaceuticals | 0,72 |
3 | Kaufland Česká republika.cz | 0,44 |
4 | Albert Česká republika.cz | 0,44 |
5 | Sazka | 0,40 |
6 | E.M.A. Europe | 0,31 |
7 | Lidl Česká republika | 0,30 |
8 | Penny Market | 0,28 |
9 | Alza.cz | 0,24 |
10 | Internet Mall | 0,22 |
V miliardách Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: AdIntel - Nielsen Admosphere
Navíc maloobchodní prodej potravin je zdaleka nejvíc inzerovanou kategorií. Loni podle Nielsen Admosphere obsadil v médiích reklamní prostor v ceníkově hodnotě přes 22 miliard Kč. To je víc než dvakrát tolik než v pořadí druhá kategorie bankovních a pojišťovacích produktů.
Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru
pořadí | kategorie | 2020 | 2021 | změna |
1 | Potraviny a potravinové řetězce | 21,17 | 22,02 | 4 % |
2 | Bankovnictví a pojištění | 9,35 | 9,85 | 5 % |
3 | Elektronika a domácí spotřebiče | 7,60 | 8,78 | 16 % |
4 | Farmaceutické přípravky | 6,97 | 7,58 | 9 % |
5 | Osobní kosmetika | 6,21 | 6,28 | 1 % |
6 | Vybavení domácnosti | 5,46 | 5,83 | 7 % |
7 | Rekreační činnosti | 5,10 | 5,14 | 1 % |
8 | Motorová vozidla | 5,07 | 4,74 | -6 % |
9 | Móda | 3,38 | 3,68 | 9 % |
10 | Telekomunikace | 2,77 | 3,06 | 10 % |
V miliardách Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Čestmír Strakatý odchází z Reflexu, opouští Prostor X

Z ČT odchází Alžběta Plívová, vedoucí komunikace a autorka ČT Edu

Nikdo už nestojí o hypertextové odkazy
