Sněmovna pátrá, kdo vynesl záznam z neveřejného říjnového semináře o České televizi, píšou Seznam Zprávy, v podezření jsou poslanci ANO. Záznam posléze ve dvou dílech na YouTube zveřejnil Luboš Xaver Veselý, externí moderátor Českého rozhlasu, zde první a zde druhý díl.

„Ria není o menstruaci, ale o menstrubcích!“

U reklamních katů tentokrát vítězí Symbio s kampaní pro vložky Ria, poprvé obsazenou čistě jen muži. Následují tančící plyšáci pro Billu od McCannu, co oživil hit z devadesátek.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 18. týden 2019

  1. Symbio: Menstruace: I kluků se to týká (43 %)
    značka: Ria, klient: Hartmann - Rico
  2. McCann Prague: Farma Banda (40 %)
    značka, klient: Billa
  3. Geometry: Spotiwear (39 %)
    značka, klient: Salming
  4. Oliver: Chytrá síť: O2 Spolu (31 %)
    značka: O2, klient: O2 Czech Republic
  5. Scholz & Friends: Všechno vám vyroste, ale splátky ne (25 %)
  6. značka, klient: Wüstenrot

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 70 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 13 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Menstruace se týká i kluků (43 %)

Po třech kampaních pro značku dámských hygienických potřeb Ria přichází Symbio s konceptem Menstruace: I kluků se to týká. Poprvé v historii značky se v kampani objevují výhradně muži, kteří otevřeně mluví o menstruaci a tématech s ní spojených. Ria chce novou komunikací pokračovat v detabuizaci menstruace zejména u mladších spotřebitelů a zároveň upozorňuje na redesign produktové řady Ria Ultra. Kampaň běží na YouTube, Facebooku a Instagramu.

Po zhlédnutí tohohle spotu se stydím za to, že jsem chlap. Tohle není o MENstruaci, ale mensTRUBCÍCH!
Jakub Hussar (Haze)

Za mě jednoznačně vítěz týdne. „Úkon, kdy z tebe vytejká červená kapalina“ nebo „vajíčko se utrhne“ jsou hlášky, které působí velmi autenticky. Je vidět, že tvůrci kampaně přemýšleli a našli velmi zajímavou perspektivu, jak se na téma podívat. Co se týče dlouhodobé komunikace, je pro mě značka Ria jednou z nejzajímavějších na trhu. Palec nahoru!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprBody dávám odvaze klienta udělat něco jinak. Samotná kampaň je, podle mého hlubokého přesvědčení, postavena na neživotné a mimochodné strategii. Na posouzení tonality exekuce jsem už fakt starej..
Míla Knepr (Silver Pack)

Palec nahoru za odvahu podívat se na dámskou hygienu z jiného pohledu. Věřím, že to stojí na dobrém insightu a zaujme. Jen škoda té exekuce, to je kopie Always = Like a girl do posledního detailu.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

Video jsem nedokázal dokoukat. Menstruace se nějak dotýká i kluků, ale zůstat u faktu, že jsme neznalí přihlouplí trotlové, není zrovna průzkum jiných úhlů pohledu, natož pomoc jakéhokoliv druhu.
Pavel Jechort

MartinJe to dlouhé, nudí to a klukům nežeru, že by byli až tak mimo. Škoda, nápad byl totiž dobrý!
Martin Frko (Direct pojišťovna)

OMG & LOL! Díky za autentický insighty i zapojení produktu.
Alena Oswaldová

Na papíře to vypadá brilantně. Problém je, že ženy, které to se mnou sledovaly, to naštvalo a muže urazilo. Asi proto, že ty odpovědi prostě nezněj reálně.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Autentické reakce? Au! Raději si ani nechci představit, jak bylo složité najít takhle autentické kluky. Plus je, že to není klasická reklama. Ale vážně netuším, kdo by to chtěl dokoukat celé.
Jan Šimek (Mustard)

Zajímalo by mě, pro jakou je to cílovou skupinu. Napadají mě dvě… Buď dvanáctiletý holky, a těm víc pomůže probrat to s mámou (fakt, holky, věřte mi), anebo totální gumy blíže neurčeného věku, a těm nepomůže nic. 50 % za slovní hříčku a hezké zpracování.
Kateřina Tvrdíková (Friendly)

A tohle má motivovat holky, aby se svými kluky mluvili o menstruaci? Celkové pojetí včetně castingu je tragické.
Aneta Klímová

I z tak nezábavného tématu se dá vymáčknout úsměv, když se na to jde od lesa. Jen bych do toho více zapojil značku, která se tam trochu ztrácí.
Michal Šoller (Cognito)

Jediná zajímavá věc z výběru tohoto týdne. Spoustu holek určitě potěší a jak patrno z komentářů, i pobaví. Dávám bod!
Jan Javornický (Elite Solutions)

2. Billa oživila hit Rednex (40 %)

Obchodní řetězec Billa spouští novou věrnostní kampaň, postavenou na plyšových postavičkách Farma BandaReklamní spot a další komunikační formáty vytvořila agentura McCann Prague. Farma Banda ožívá pomocí kombinace loutek voděných loutkoherci, ilustrace a 3D. Kromě dvou hlavních televizních spotů patří ke kampani řada dalších forem komunikace – printy, venkovní formáty, rádio i pestrý obsah pro web, kde si lidé mohou zkusit třeba interaktivní školu tance, soutěžit o 40 sad plyšových zvířátek nebo si zazpívat karaoke. Vše doplňuje komunikace na sociálních médiích a silná podpora v prodejnách.

Je to vlezlý až na půdu! Což je asi dobře, cílovka to slupne jak malinu.
Jakub Hussar (Haze)

Billa ve stylu Rednex mě potěšila. Stodola ve videích s poletujícími zrníčky prachu je bonus navíc, stejně jako „Farma tanec“ (odpouštím ten název), který chytře využívá obliby tanečků ve Fortnitu.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprSe ctí zpracované nejprovařenější promo schéma českého retailu. Plyšáci a Rednex, to je eklekticismus v destilované formě. Jen doufám, že děti jako cílovku osloví hitparádový popěvek z devadesátek. (U nás doma právě frčí Lil Dicky a Earth)
Míla Knepr (Silver Pack)

Hudba pro nostalgické rodiče (Rednex 1995), plyšáci pro děti a k tomu nějaké logo v rohu. Kdy už konečně pochopíme, že loajalita je o příjemném prostředí, zážitku, milé obsluze a slovech Díky za Váš nákup, nashledanou?
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

Chápu, děti chtějí další veteš, rodiče musí do Billy. Jednou ti plyšáci dojdou a bude malér.
Pavel Jechort

MartinBilla konečně není jenom levná (když už jim došlo, že claim z druhé ruky není úplně ideální), ale taky zábavná, minimálně pro děti. Hezky propojili spoty s doprovodnou školou tance, ale teda mohli to nechat namluvit někoho jiného. Trochu mi to připomíná Cvičme v rytme z roku 85.
Martin Frko (Direct pojišťovna)

(Zne)užití toho, co děti fakt baví – tancování a karaoke – v reklamě na řetězec je geniální. Úplně vidím, jak se sítě plní příspěvkama s Farma bandou.
Alena Oswaldová

Hele, co si budem povídat. Je to jasná Billa, děcka to oblbne, lidi přitáhne. A upřímně, generický kecy o čerstvosti a šíři sortimentu prostě líp fungovat nebudou.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Vymyslet kampaň na plyšáky, které si klient objedná dopředu v Číně, je docela peklo. Bille se ale v poslední době daří z toho slušně vybruslit.
Jan Šimek (Mustard)

Jako plyšová zvířátka jsou asi fajn. A v hlavě mi to hraje, i když nechci. Ale stejně bych v Bille ocenila spíš hezkou zeleninu než hračky pro děti.
Kateřina Tvrdíková (Friendly)

Rozesmála a baví. I když nápad není nový.
Aneta Klímová

Billa jede stále ve stejném duchu. No proč ne, když to nese zlaťáčky. Je umění prodat plyšáka za 7 530 Kč, ale děti je milují a nám nezbývá než jezdit do Billy.
Michal Šoller (Cognito)

Tenhle song si pamatuju, když byl ještě žhavá novinka mezi ušními červy. Bohužel. Ale plyšáci budou nepochybně fungovat. Stejně jako jiní plyšáci předtím. A ti potom.
Jan Javornický (Elite Solutions)

3. Spotiwear nabízí hudbu k běhu (39 %)

Salming: Spotiwear (Geometry Global)

Salming: Spotiwear (Geometry Global)

Více než 60 % běžců v Česku během tréninku poslouchá hudbu. Ta je motivuje, díky ní ze sebe dokáží vydat i poslední zbytky sil. Švédská sportovní značka Salming, která se v posledních letech významně zaměřuje právě na běžecký sektor, se rozhodla tyto dvě věci propojit. A tak ve spolupráci s agenturou Geometry Global vznikl projekt Spotiwear, kolekce běžeckých playlistů pro Spotify, jednu z nejznámějších světových aplikací pro přehrávání hudby. Celou kolekci playlistů je možné zobrazit na Spotify po zadání klíčových slov Salming CZ.

Tak jsme udělali playlisty, mámo. Poslechni si prefabrikovanou tucárnu a dostaneš slevičku! To je vše?
Jakub Hussar (Haze)

Sice nejsem běžec, ale kdybych běhala, asi by mě takový playlist zaujal... i když jsem myslela, že něco podobného už existuje.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprJe to svěží. Relevantní z hlediska potřeb cílovky. A vlastně mi ani nevadí, že něco takového Nike+Running partners a Spotify udělali už v roce 2015.
Míla Knepr (Silver Pack)

Co stojí za zmínku je ta crosspromo (pro mě nová forma), propojení se Spotify. Pro Spotify celkem dobré, pro tu značku sportovního oblečení, kterou už jsem zapomněl, si nejsem jistý. Komunikačně jsou ty vizuály dost o ničem.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

Běhám tedy pravidelně, měl bych mít i insight, ale tohle je dle mého něco, čemu jsme kdysi říkali „mrdokleč“.
Pavel Jechort

MartinNo není to Just do it, co si budem. A proč se to nejmenuje Spotirun? Asi bych to na Spotify nehledal... No nevím.
Martin Frko (Direct pojišťovna)

Propojení běžeckých playlistů Spotify a sportovního oblečení? Dobrá trefa! Ale QR kód se mi naskenovat nepodařilo.
Alena Oswaldová

Hele, je to super. Jenom jsem si celou dobu říkal, že jo, to je konečně kampaň, kterou bych od Nike čekal.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Jednu dobu se objevovaly Spotify playlisty snad v každé digitální prezentaci. Ale tady to vylepšili navíc o slevu.
Jan Šimek (Mustard)

Neběhám. Ale možná to zkusim, protože ty playlisty jsou parádní. Stejně jako celej nápad.
Kateřina Tvrdíková (Friendly)

Nápad a snaha o vytvoření komunity běžců se cení. Nezajímavý vizuál, nesmyslné targetování, (opravdu má tempo běhu určovat, že si chci koupit pánskou bundu?), a uživatelská nepřívětivost/nemožnost objednání produktu už tolik ne.
Aneta Klímová

Líbí se mi, že se kampaň vydává novou cestou. Tak nazujme tenisky a hurá na to.
Michal Šoller (Cognito)

Ne že bych si kvůli téhle kampani běžel hnedka koupit tretry, ale vůbec to není špatný nápad. A rozhodně šel ztvárnit i o něco lépe. Přibližně o parník, maraton, nebo tak něco...
Jan Javornický (Elite Solutions)

4. O2 pokračuje s polskou modelkou (31 %)

Telekomunikační operátor O2 zahajuje kampaň na podporu balíčků O2 Spolu, které zákazníkům přináší úsporu při kombinaci víc služeb – mobilních tarifů s daty, internetu na doma a digitální televize O2 TV. Kromě balíčků pro rodiny a skupiny přátel nabízí O2 zvýhodněnou variantu pro jednočlenné domácnosti. Se startem kampaně operátor vylepšil online kalkulačku, která zákazníkům při výběru balíčku vypočítá výhodnou cenu a také měsíční úsporu.

Zbavte se už té paní s koupací čepicí! Kdykoliv si pustím reklamu na O2, teplota v místnosti poklesne pod bod mrazu. Dehumanizovaná prázdnota, nic víc.
Jakub Hussar (Haze)

Upřímně řečeno – co vlastně hodnotit? Je to modré, je tam žena s koupací čepici na hlavě v roli chytré sítě, sterilní, ale šťastná rodina s psíkem u televize... je to prostě O2 jak vyšité, a to bylo asi i cílem.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprJako rozhýbaná infografika ok. Jako reklama - obligátní O2 trýzeň. Když chybí i jen náznak ideje, tak to jinak dopadnout nemůže. Obdivuhodné je jen nasazení techniky a vůbec lidské energie a peněz do tvorby něčeho, co je úplně bezduché.
Míla Knepr (Silver Pack)

Drží si to komunikační styl, nabídka propojit všechno, co běhá po drátu nebo vlnách do domácnosti, je jasná. Jinak se spíše bavili asi v produkci než v kreativním.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

Všechny ty „hypervýhodné“ balíčky a kombinace služeb dávno nevnímám. Obě strany ví, že jsou to kecy a ani jedna už nepředstírá opravdový zájem.
Pavel Jechort

MartinNa O2 je dobré to, že drží koncept, takže je člověk vždycky pozná hned. Jinak je to ale nuda. Asi si na to za deset let nevzpomenu jako na Go Ježíšku Go.
Martin Frko (Direct pojišťovna)

Ani v tomhle spotu mě rádoby futuristická Chytrá síť nepřesvědčila.
Alena Oswaldová

Když máte kampaň, u které je nejzajímavější, jak dlouho trvá obléct kostým, je něco blbě.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

U kampaně O2 se hodně věcí sešlo, teda spíš nesešlo; instantní casting, záběry jak z devadesátek a produkty v hlavní roli — život in-house agentury je těžký.
Jan Šimek (Mustard)

Z týhle série „futuristických“ reklam jsem si nikdy nic neodnesla. Ani dneska. Jen pocit marnosti, že se herečka oblíká do kostýmu tři hodiny, aby byla v reklamě na dvě vteřiny v záběru.
Kateřina Tvrdíková (Friendly)

Příliš velký důraz na komunikaci samotné technologie. Co třeba příště více prodat zážitek z užívání?
Aneta Klímová

Tolik práce to dá, než se okopíruje postava z filmu Ex Machina, a přitom mě to stále nechává chladným.
Michal Šoller (Cognito)

Vždycky jsem si myslel, že zákazník chce službu, nikoli bazmek, který mu ji zprostředkuje. Že kdyby dostal na výběr mezi např. 1) set-top-boxem a 2) možností sledovat televizi úplně stejně, jen u toho nemít tu krabičku, krabičky by zůstaly neprodané v regálech. Ale třeba jsem jenom ještě nepotkal tu správnou polskou modelku, která by mne přesvědčila, že se pletu...
Jan Javornický (Elite Solutions)

5. Všechno vám vyroste, ale splátky ne (25 %)

Wüstenrot: Všechno vám vyroste, ale splátky ne (Scholz & Friends Praha)

Wüstenrot: Všechno vám vyroste, ale splátky ne (Scholz & Friends Praha)

Finanční skupina Wüstenrot během dubna a května představí v kampani od agentury Scholz & Friends svou vylepšenou Půjčku ProBydlení. Hlavní slogan kampaně Všechno vám vyroste, ale splátky ne, se zaměřuje na hlavní přednost půjčky, a to konstantní splátku po celou dobu trvání úvěru, tedy až 22 let. Komunikační mix tvoří kromě onlinu a citylightů na zastávkách MHD v krajských městech včetně Prahy také rozhlasové spoty na Evropě 2 a Frekvenci 1. Nebudou chybět ani sociální sítě a PR podpora. 

„Děti vám vyrostou, ale splátky ne“ je docela dobrá message. Ale z toho vlezlého rozhlasového spotu by si jeden ublinkl.
Jakub Hussar (Haze)

Je to celkem srozumitelné a komunikace má jasnou linku, ale dokážu si představit i nápaditější ztvárnění vizuálů.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprMaminka s metrem a rodina hledící na obzor s namalovaným domečkem. To nejsou klišé, to jsou dezolátní giga klišé. Tak si představuju, co si říká marcomm klienta s agenturou, když to finálně schválí. Něco jako: 1. Máme super kus reklamy s inspirativní ideou, to bude skvěle fungovat a máme tak i něco, co si dáme rádi do portfolia a LinkedIn... 2. Hele, takhle to stačí. Viděla to Helenka z recepce a říkala, že s tím může žít....
Míla Knepr (Silver Pack)

Ohrané, zase nějaké nízké sazby, nízké splátky. Ještěže tam je ten vlezlý jingle Wüstenrotu, a tak to snad pomůže alepoň známosti značky, jinak by to bylo na 0 %.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

Zprávu jste do mě dostali, takže budiž.
Pavel Jechort

MartinPokud přemýšlím nad tím, jak zaplatím bydlení, tak si toho všimnu. Jednoduché sdělení, které chytnu i v rádiu na první dobrou. Ale ze židle mě to nezvedlo.
Martin Frko (Direct pojišťovna)

Návrat do minulosti.
Alena Oswaldová

Tohle bych hodnotil, až budou venku i ty slíbené netradiční formáty. Takhle ze spotu je to tak blbý, jako radioreklama bývá.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Jestli vyroste všechno, tak se nebojím, že i autorům se povede z tohohle vyrůst.
Jan Šimek (Mustard)

Štve mě, když na mě lidi křičí z rádia, a nelíbí se mi vizuály s absurdními fonty. Takže Wüstenrot udělal kombinaci snů. Těch 20 % je za příslib stejné splátky po 22 let. 
Kateřina Tvrdíková (Friendly)

Vyloženě odbytá kampaň po všech stránkách.
Aneta Klímová

Všechno vyroste až na tuhle kampaň. Hrozně ukecané, hrozně nudné.
Michal Šoller (Cognito)

Bohužel jsem se nejdřív kouknul na kampaň Ria a teď se mi Wüstenrot míchá s některými posměšnými komentáři z YouTube na téma naopak chlapeckých tabu.
Jan Javornický (Elite Solutions)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.