Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Řidiči nejezdí, benzínky (dočasně) zavírají nebo omezují provoz

V Česku jsou čtyři tisíce čerpacích stanic, teď se rozhoduje, kolik jich přežije.

Už zhruba čtvrt roku padá v Česku cena pohonných hmot, přičemž v posledním měsíci raketovým tempem. V kombinaci s klesající spotřebou a omezeným prodejem doplňkového sortimentu to ohrožuje existenci řady čerpacích stanic. Podle údajů ministerstva průmyslu a obchodu je u nás v provozu skoro přesně 4.000 veřejných čerpacích stanic. Z tohoto víc než polovina (57 %) patří k nezávislým prodejců, zbytek tvoří silné sítě jako Benzina, MOL, OMV, Shell nebo EuroOil. Některé čerpací stanice už sáhly k dočasným opatřením. Síť čerpacích stanic Síť MOL dočasně uzavřela na dvě desítky čerpaček plus 12 stanic pod značkou PapOil, které rovněž vlastní. Jak firma uvedla už dřív, učinila tak „na základě monitoringu vývoje trhu a snížené poptávky“. Velkou část ze svých 33 čerpacích stanic uzavřela také síť F1 Gas. Ta se totiž soustředí na prodej pohonných hmot na hraničních přechodech s Německem, což je mimochodem případ i mnoha z uzavřených stanic sítě MOL. Naopak největší tuzemská síť Benzina stále drží v provozu všechny pobočky, pouze u části z nich omezila provozní dobu, jak řekl Pavel Kaidl z externí komunikace Unipetrolu.

Prodejce pohonných hmot táhne dolů nejenom nedostatek zákazníků, ale i zmíněný propad cen. Tak dramaticky, jak klesá cena ropy na světových trzích, která se tento týden poprvé v historii při svém obchodování propadla do absurdních záporných hodnot, padá i cena pohonných hmot na českém trhu. Společnost CCS ohlásila, že cena benzinu se koncem minulého týdne během jediného dne propadla o 30 haléřů na litr, což představuje tuzemský denní rekord. Zároveň se cena jak benzinu, tak nafty poprvé za poslední čtyři roky dostaly v průměru pod 27 korun za litr (v lednu činily přes 32 Kč za litr). I když na některých pumpách se dál ceny drží okolo 30 Kč za litr, na jiných se ceny už přiblížily 22 Kč.

Spolu s nižší cenou klesají i prodeje, protože došlo k výraznému útlumu automobilové dopravy. Prodejci tím přicházejí i o velkou část dalšího příjmu z prodeje doplňkového sortimentu, především tedy občerstvení. Příjmy z prodeje jiného zboží než paliv přitom na některých čerpačkách – spíš těch menších – tvoří i více než polovinu tržeb. Třeba Benzina zaregistrovala ve své síti mezi lety 2012 až 2019 nárůst v segmentu občerstvení o 326 %, oproti tomu prodej paliv během této doby vzrostl „jen“ na dvojnásobek. I když pro velké sítě všeobecně platí, že prodej paliv má větší význam než prodej ostatního zboží, význam občerstvení dokumentují i odlehčené statistiky Benziny – za standardní situace ve své síti prodá každé dvě vteřiny jednu kávu, každých pět vteřin jeden hot dog a každých 22 vteřin jeden sendvič.

Odhady toho, kolik pump by se mohlo dostat do skutečně existenčních potížích, zatím chybí. „Ve výsledku jsou zejména mnohé menší tuzemské pumpy existenčně ohroženy. Pokud současný stav bude trvat delší dobu, nelze vyloučit krach značného množství benzínek,“ zamýšlí se například ekonom Lukáš Kovanda. Jen pro srovnání: v restauračním byznysu by podle odhadu Asociace hotelů a restaurací ČR mohla zkrachovat až polovina provozovatelů.