Říjen 2021 v českých médiích a marketingu

Měsíční report shrnuje vše, co jsme za uplynulý měsíc vydali, a přehledně to strukturuje.

Otázky v superdebatě České televize pokládala i virtuální moderátorka Matylda. Repro: ČT24

Matylda, v říjnu nejdiskutovanější nová televizní tvář. Je umělá. Repro: ČT24

Média

Televize & video

Televize opět po čase absolvovaly řadu týdnů trvající předvolební vysílání. Vrcholem byly takzvané superdebaty. Na CNN Prima News a Primě je sledovalo přes 600.000 diváků, na Nově přes 800.000 a na České televizi milion lidí. Ty zřejmě nejvíc - soudě podle následných reakcí - zaujala umělá inteligence Matylda. Ve volbách kandidovali i bývalí mediální radní Hana Lipovská a Josef Nerušil, ani jeden neuspěl. Výrazná členka Rady ČT Lipovská tak během roku a čtvrt zažila na mediální scéně vzestup i pád.

Komerční televize pokračují v rozšiřování portfolia svých stanic. Nova spustila Nova Lady, svou jedenáctou stanici. Týden nato Prima spustila Prima Show, taktéž svou jedenáctou stanici. Obě cílí na ženy. Pro mladé muže Prima na své stanici Cool přidala další pozdně večerní herní pořad. Česká televize nově nabízí dokumentární cyklus o historii televize jako takové a v politickém glosáři publicistického týdeníku 168 hodin se po intermezzu s Milošem Čermákem vrátila zpátky k Miroslavu Koreckému.

Televizi Nova téměř po 10 letech opouští její kreativní ředitel Alan Záruba, jehož finálním dílem bylo nové studio Televizních novin.

Obě velké komerční televize i malé tematické kanály oznámily na příští rok zdražení reklamy, a to až o 16 %. Důvodem je vysoká poptávka po reklamě i zvyšující se inflace. Inzertní výdaje do televize už letos meziročně rostou. Televize Prima si přitom od příštího března hodlá říct i o peníze, o něž dosud přichází kvůli přetáčení reklam při zpětném sledování přes internet.

Placené televizní kanály Sony Pictures, včetně AXN, změnily majitele, kupuje je řecká mediální skupina Antenna Group.

Horečnatě se placené internetové videotéky chystají na příští rok. Televize Nova na své platformě Voyo už tento měsíc uvede třídílnou novinku Případ Roubal. Napřesrok má v plánu uvádět každý měsíc nový seriál, jednou z novinek bude série o Ivetě Bartošové. HBO Max natáčí cestopis s Lukášem Hejlíkem a jeho dcerou či slovenský seriál Víťaz v režii Jana Hřebejka. Rovněž Česká televize už chystá nové čistě webové seriály, jak uvedla na festivalu Serial Killer v září v Brně, letos zaměřeném na belgickou tvorbu.

Online & tisk

Mediální dům Economia doplnil svůj management, jako šéf technologické divize nastoupil Tomáš Eder, dřív působil v Zásilkovně. Pozměnila se i redakce vlajkové lodi Economie, Hospodářských novin - novým zástupcem šéfredaktora se stal Tomáš Lysoněk, který přišel z Českého rozhlasu, naopak odešel Luboš Kreč, který se stal jedním ze čtyř nových interních redaktorů webu CzechCrunch. Hospodářky vedle toho přišly s novým webem HN.cz, zjednodušily ho a víc přiblížily papírovému vydání, zároveň definitivně opustily letitou adresu iHNed.cz.

Obrat mediálního domu Czech News Center loni klesl o 10 %, přirozeně kvůli covidu. Zároveň fúzovalo vydavatelství s tiskárnami a začala digitální transformace. „Historicky jsme byli nastavení na každoroční maximalizaci zisků, teď je ovšem zejména do onlinu nutné investovat značné prostředky na technologické zajištění a rozvoj našich obsahových služeb,“ řekl Médiáři v rozhovoru s Tomáš Stránský, jeden ze dvou ředitelů Czech News Center. Firma chystá nový redakční systém, jednotné předplatné svých webů a teď i nový web od mladých pro mladé FOMO, který měl startovat 31. října.

Czech News Center jako jeden z hlavních akcionářů PNS bude profitovat z obchodu, při němž státní Česká pošta koupí část tohoto dominantního tuzemského distributora tiskovin. Dalšími spoluvlastníky PNS jsou Vltava Labe Media a Mafra. À propos: končící premiér Andrej Babiš (ANO) dostal čtvrt milionu pokuty za přestupek proti zákonu o střetu zájmu tím, že ovládá média. Jde právě o Mafru a taky o společnost Londa (rádio Impuls).

Vydavatelská firma finančního poradenství Partners mění název z Partners Media na Next Page Media a s vybranými „finančními“ doménami po Mladé frontě expanduje na Slovensko. Zároveň spustila polskou webovou verzi svého magazínu Heroine. Jiný, nový web o ekonomice Newstream.cz vydal tištěný speciál, společně s vydavatelstvím A 11 se zaměřil na ESG.

Mediální matador Michal Voráček po tříleté misí na Slovensku hlásí, že dokončil přeměnu deníku Pravda a že se letitý titul podařilo stabilizovat a otočit do zisku. Pomohl důraz na online, včetně nové videosekce.

Veřejnoprávní tisková agentura ČTK získá další grant Evropské komise, zhruba 3,8 milionu Kč, za to má informovat o čerpání evropských peněz. Zprávy a analýzy agentura až do půli příštího roku publikuje v placené sekci Protext, na webu zřídila speciální sekci Peníze pro lepší Evropu.

Pořád živo je kolem globálních technologických platforem. Facebook se přejmenoval na Meta a snaží se zaujmout svou vizí metaverza, jeho skandály ho nicméně přibližují k regulacím. Google zase začne blokovat reklamy popírající globální oteplování - ve vyhledávání i na YouTube.

Nejnavštěvovanější tuzemský web Seznam.cz, respektive redakci jeho Seznam Zpráv zasáhla choulostivá kauza. Jiří Hošek, jedna z hlavních tváří Seznam Zpráv, dostal okamžitý vyhazov z redakce Seznam Zpráv kvůli „nevhodnému chování ke kolegyním“. „Mé jednání bylo nepřípustné a rozhodl jsem se ho řešit s odbornou pomocí,“ reagoval s omluvou.

Rádio & audio

Letošní konec vysílání na středních vlnách má posluchačům nad 75 let kompenzovat nově spuštěná digitální stanice Český rozhlas Pohoda. Odstartovala 1. října a je 25. stanicí veřejnoprávního rádia. To spustilo také novou verzi své zpravodajské aplikace iRozhlas.cz. Na internetu začalo vysílat nové rádio o koních a jezdectví, jmenuje se EquiRadio. Skupina soukromých rádií Media Bohemia pokračuje v územní expanzi jedné ze svých programových sítí - moravský Rock Max mění na Rock Radio.

Streamovací hudební služba Spotify se nechce spoléhat výhradně jen na příjmy od předplatitelů, proto najme stovky lidí kvůli prodeji reklamy.

Marketing & PR

Říjen přinesl sérii galavečerů s předáváním výročních oborových ocenění.

Aktivní byla minulý měsíc oborová sdružení.

I letos se týmu kolem Jindřicha Táborského podařilo uspořádat Marketing Festival. Přednášky proběhly - stejně jako loni - v online formě. Své poznámky z nich nabídl marketér Mark Cichon.

Komunikační agentury

Accenture Interactive

Do digitální divize poradenské společnosti přišli dva digitální marketéři, Eduard Piňos jako senior manager a Tomáš Burda jako digital manager.

Advisio

Digitální marketingová agentura získala jako nového klienta tradičního prodejce obuvi Baťa. Bude pro něj primárně zajišťovat kampaně PPC v Česku a na Slovensku.

Amden

Agentura získala kontrakt na přípravu akcí pro zaměstnance Penny, na tři následující roky.

Beneficio

Digitální agentura hlásí nové kapacity a vstup do korporátního segmentu. Mezi nové klienty získané v posledních měsících uvádí Generali Českou pojišťovnu, Greenpeace a Volkswagen Financial Services.

Beneš & Michl

Agentura spustila nový web pro státní Plán obnovy ČR.

Czech News Center

Vydavatelský dům zkompletoval tým své interní mediální agentury pro malé a střední podniky. Přišli do něj lidi z mediálek Mindshare a Adexpres.

Fenek

Komunikační agentura už má opět jediného vlastníka. Dosavadní poloviční podílnice Irena Zatloukalová firmu opouští a jde na volnou nohu.

Goodkin  

Strategicko-kreativní agentura nově pracuje pro Jet Investment, 3dees Industries a Nemocnici Nymburk.

Httpool

Obchodní zastoupení sociálních sítí Twitter, LinkedIn, TikTok, Snap, AdColony, Spotify a Tripadvisor představilo nového ředitele Ondřeje Pavelka, dřív spojeného s agenturou Bistro Social.

In creative

V brněnské digitální agentuře koupil menšinový podíl známý podnikatel Michael Rostock-Poplar.

Knowlimits

Agenturní skupina má nového ředitele strategie a inovací, je jím Carl Wright.

M Consulting

Agenturu si pro své PR vybral prodejce obuvi CCC, má pracovat s influencery.

Médea

Jaromír Soukup rozhodl o navýšení základního kapitálu Médey, největší nezávislé mediální agentury v Česku, o 100 milionů Kč na 486 milionů.

Mindshare

Mediální agentura bude další dva roky pro Ferrero nakupovat a plánovat mediální prostor. Spolupráce trvá už osm let.

MSL

Mezi klienty PR agentury ze skupiny Publicis přibyly Mars a Dáme jídlo.

Obsahová agentura

Brněnská agentura mění vedení, Vojtěch Šmíd povýšil z pozice provozního ředitele, dosavadní šéf a zakladatel Martin Brablec zastřeší strategii firmy.

Pepr Consulting

Komunikační agentura vyhrála tendr Jacobs Douwe Egberts na zajištění PR služeb pro značku prémiové kávy L’Or. Zapojí i cukrářku Ivetu Fabešovou.

PR Gang

Brněnská studentská agentura se letos zaměřuje na téma sociální odpovědnosti, nově pracuje pro Nový prostor, Nicknack či Koncert pro budoucnost.

Pria

Zlínská agentura ze skupiny Digital First Marketing Group má zvýšit povědomí na klíčových trzích o kolech a elektrokolech značky Superior českého výrobce Bike Fun International.

Rubikon PR

PR agentura oznámila pětici nových klientů, vesměs nových firem z technologické oblasti. Jsou jimi Disivo, DNA Era, Korkuma, Revolgy a ROI Hunter.

Story tlrs

Kreativní agentura pomůže maloobchodnímu řetězci Kaufland s propagačním obsahem na sociální síti pro mladé TikTok.

WMC Grey

Reklamní agentura přivítala mezi klienty Pivovary Staropramen, nedlouho poté, co získala kontrakt od jejich značky Braník. Vedle toho buduje vlastní digitální kreativní tým, řídí ho Daniel Seman, který přišel z Taste. 

WPP

Největší globální agenturní skupina stěhuje v Praze všechny své agentury do nových prostor na Bubenské. K metru Vltavská se přesunulo celkem 12 agentur.

YYY Agency

Novými klienty letos rebrandované agentury jsou minerálka Korunní, maloobchodní řetězec Penny a výrobce kosmetiky Avène.

Reklamní katovna

Každé pondělí přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní. S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. Zaokrouhlujeme. Kampaně experti hodnotí i slovně.

Souhrnné pořadí za říjen 2021

  1. Guts Prague: Prague Pride 2021 (65 %)
    značka: Festival Prague Pride, klient: Prague Pride
  2. Comtech Can: Dej svý ruce voraz / Hloupá & hloupější (64 %)
    značka, klient: Český červený kříž
  3. VMLY&R Prague: Náš fotbal (61 %)
    značka: Náš fotbal, klient: Fotbalová asociace ČR
  4. Jinej gang: Když je to amazing, tak nechceš odjet (61 %)
    značka, klient: Amazing Places
  5. AetnaHej ty! Žádný hejty! (59 %)
    značka: Český basketbal, klient: Česká basketbalová federace
  6. VCCP Prague: What Now? Bulding Back Democratically (58 %)
    značka: Forum 2000, klient: Nadace Forum 2000
  7. Socialists: Umělci za výčepem (56 %)
    značka: Pilsner Urquell, klient: Plzeňský Prazdroj
  8. Ogilvy: A co děláš o prázdninách ty? (55 %)
    značka: Lego, klient: The Lego Group
  9. Darwin & the Machines: Webuj s lehkostí (53 %)
    značka, klient: Websupport
  10. McCann Prague: Počítej se mnou (49 %)
    značka, klient: Česká asociace pojišťoven
  11. Volte hypervýhodně (48 %)
    značka: Rekonstrukce státu, klient: Frank Bold Society
  12. Dej energii každému zápasu (48 %)
    značka, klient: Tipsport
  13. Werk Camp: Au! Wau! Dejte věcem nový život (46 %)
    značka, klient: Aukro
  14. WMC Grey: Na Valašsku je Krásno (45 %)
    značka: Krásno, klient: MP Krásno
    Darwin & the Machines: #MobilemObratem (45 %)
    značka, klient: ČSOB
  15. YYY AgencyNormální je... (43 %)
    značka: Direct, klient: Direct pojišťovna
  16. WeBetter: Podle kytky poznáš charakter (41 %)
    značka: Florea.cz, klient: Florea Holland
  17. Mark BBDO: Výhodná alternativa k vaší bance (36 %)
    značka, klient: Cofidis
  18. IMPnet: Hantec (30 %)
    značka, klient: PeKro
  19. Cognito: Názor si udělejte sami. Kdykoliv. Kdekoliv. (23 %)
    značka: Rádio Z, klient: Active Group

Marketéři & mluvčí

Novým marketingovým ředitelem startupu Driveto se stal Martin Paukrt, přišel z Footshopu. Dovozce aut Porsche Inter Auto CZ zkompletoval manažerský tým importu značky Porsche, přišla Katarína Ardová. Hned dva marketingové manažery představil Slevomat, jsou jimi Martin Hrubý a Branislav Majorský. Marketingový tým posílila také investiční platforma Crowdberry, přišel Libor Pokorný. Globálním brand manažerem KKCG Group se stal Pavel Turek, známý hlavně ze světa Formule 1.

Komunikaci Českého olympijského výboru převzala Barbora Žehanová. Do managementu Nadace České spořitelny přišla čtveřice žen. Mluvčí cestovky Čedok se stala Kateřina Pavlíková, přestoupila z Letiště Praha.

Retail

Penny Market, maloobchodní řetězec s nejširší sítí kamenných prodejen v Česku, začal testovat nákupy přes internet, rozvážky mu zajišťuje externí firma. Konkurenční Lidl a Kaufland se po třech letech zbavily provozování Naší stravenky. Coca-Cola jmenovala nového šéfa pro Česko a Slovensko.

Na značky!

V seriálu Na značky! přináší Médiář každý čtvrtek pohled dvou marketérů z Česka na jednu kampaň ze světa, z databáze Contagious. Videa natáčí agentura Advertia Digital, moderuje je Honza Borýsek.

Nedělní příloha internetu

Naše nedělní příloha, kterou si můžete nechat posílat pravidelným newsletterem Médiáře, přináší neotřelé úvahy o médiích, nejčastěji popisuje „mladé“ fenomény a pohledy do neprozkoumaných zákoutí digitálního prostoru. Na co jsme se zaměřili v říjnu?

„Neskutečně dravý algoritmus TikToku dokáže cokoliv trochu chytlavého procpat až na domovskou stránku českého internetu, na Seznam. Udělat z člověka hlavního hrdinu internetu, ať už o to stojí, nebo ne,“ napsal kolega Jakub Jetmar o jedné z takových takzvaných pseudoudálostí: kauze nabouraného lamborghini.

„Facebook se dostává do podobné pozice jako svého času tabákový průmysl,“ připomíná Jakub na základě výpovědi bývalé zaměstnankyně globální sítě před americkým Kongresem. „Podobností mezi vyfukováním tabákového kouře a nekonečným projížděním sociálních sítích existuje dostatek,“ vypočítává. „Existuje ovšem i lepší metafora,“ nabízí jiný pohled.

„Facebook je Meta a dal si úkol dostat lidstvo do metaverza. V něm se díky rozšířené realitě mají propojit reálný a digitální svět. Budoucnost ale nebude vypadat, jak ji načrtl Zuckerberg,“ tvrdí také Jakub.

„Možná, že únava z konzumování počítačových her nepramení jen z přepálení očí modrým světlem obrazovek, na kterých je hrajeme,“ zamýšlí se Štěpán Šanda. „Proniknout do konkrétní hry nebo žánru může být pořádná dřina,“ míní. „Ale i tento koníček utváří hodnotu pro nás samé.

„Internet proměnil naivně pozitivní afirmace v nástroj sebeironizace měst i sebe samých,“ nasvítil Jakub jeden z fenoménů současných sítí.